Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Ladattava katumaasturi Mitsubishi Outlander vm. 2016 – Edullinen hintalappu ja kohtuulliset kilometrit

Mielestämme paras sähköauto on lataushybridi, ja sellaista lähdimme nyt etsimään. Ruotsin-tuonneista löytyikin erittäin kiinnostava yksilö. Nyt nopeille kaupoille!

20.6.2025 Tuulilasi

Sähköautot ovat ihan kivoja kapistuksia, mutta vanhan liiton autoilijaa silti askarruttaa. Aina pitää miettiä sitä toimintamatkaa, ja seuraavaa latauspistettä. Jos ajelee vain lähinurkilla, ja kotona on latausmahdollisuus, homma on toki helpompaa. Mielestämme paras sähköauto on joka tapauksessa lataushybridi. Sellaista lähdimme nyt etsimään.

Outlanderin kulmikas kori on käytännöllinen.
Outlanderin kulmikas kori on käytännöllinen.

Ladattavia hybridejä on tarjolla pilvin pimein, mutta ne ovat valitettavasti aika tyyriitä. Kova hintataso kertoo siitä, että nämä autot ovat haluttuja. Me lähdimme soitellen sotaan, ja asetimme hintakaton 15 000 euroon. Aluksi ei löytynyt oikein mitään sopivaa, mutta sitten saimme hyvän saaliin koukkuun. Mielitiettymme oli Mitsubishi Outlander, joka majaili autoliike SAKA:n Tuusulan toimipisteessä.

Jostain syystä näitä Mitsuja on tuotu isossa mitassa Ruotsista Suomeen, ja ehkä tämä meidänkin yksilömme oli lännestä uitettu tapaus. Tätä malliahan on naapurimaassa paljon tarjolla. Euron ja kruunun välinen vaihtosuhde sekä pienet nimellispäästöt tekevät näiden autojen laivaamisen tänne Suomeen erittäin houkuttelevaksi.

Erityisesti Mitsun hintalappu teki tästä yksilöstä oikein kiinnostavan. Tuulilasissa kun luki 13 780 euroa. Kunnollinen erikoistarjous kerta kaikkiaan. Outlanderimme ei ollut aivan uudenkarhea tapaus. Auto oli vuosimallia 2016, mutta sillä oli ajettu vain 158 000 kilometriä. Auto oli rekisteröity Suomen kilpiin 2020.

Kojelauta on selkeä, ja myös aika näyttävä.
Kojelauta on selkeä, ja myös aika näyttävä

Kohtuullisen ajomääränsä johdosta Outlander vaikutti kaikin puolin priimalta yksilöltä. Varusteitakin oli mukavasti. Mainittakoon nyt vaikka peruutuskamera ja navigaattori. Tiloiltaan Mitsu on oikein sopiva perhekäyttöön. Istuma-asento edessä ja takana on ryhdikäs. 477 litran tavaratila ei ole valtava, mutta kuitenkin kohtalaisen suuri. Herkuttelijoille kerrottakoon, että Outlanderin istuimet oli verhoiltu nahalla. Nahkaa löytyi myös ohjauspyörän kehältä. Eikä siis mitään ekonahkaa (lue: muovia), vaan sitä oikeaa.

Kuskilla on hyvät oltavat. Penkki säädellään sähkön voimin.
Kuskilla on hyvät oltavat. Penkki säädellään sähkön voimin.
Takana on avara tunnelma ja tilaa kolmelle.
Takana on avara tunnelma ja tilaa kolmelle.

Mitsulle luvataan sähköistä toimintamatkaa 32 kilometriä. Kokemusperäisesti voisi sanoa, että tuo on suuntaa antava lukema – ainakaan yhtään pidemmälle ei pääse, vaikka ajaisi todellista taloudellisuusajoa. Jos saisi veikata, niin todellinen kantama sähköllä on noin 25 kilometriä – tietysti ulkolämpötilasta ja ajotyylistä riippuen. Kun sähkö loppuu, niin matka jatkuu kätevästi bensiinin voimalla.

Mitsubishi Outlander

PHEV Instyle Navi Business

Moottori: R4, bensiini + sähkömoott.

Iskutilavuus: 1 998 cm3

Teho: 120 kW (163 hv)

Voimansiirto: Neliveto, automaatti

0−100 km/h 11,0 s

Huippunopeus: 170 km/h

Yhd. EU-kulutus: 1,7 l/100 km

CO2-päästöt: 42 g/km

Mitat: Pituus 4 695 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 103 mm, tavaratila 477 l

Omamassa: 1 920 kg

Kenelle?

Tämä tilava Outlander on mitä oivallisin perheauto, joka taipuu moneen menoon.

Hinta toukokuussa 2025:

13 780 €

SAKA, Tuusula

Tehtävä napapiirillä

Mitsubishillä on hieno historia Suomessa. Colt, Lancer ja Galant ovat malleja, jotka kaikki asiantuntijat muistavat. Viime vuosina Mitsubishi on ollut vähän sivuraiteella, mutta nyt merkkiin on tullut uutta eloa. Mallisto kasvaa voimakkaasti. Useimmat uudet Mitsut ovat tosin Renaultin sukua. Tämä ei ole mikään ihme, sillä Mitsubishi, Renault ja Nissan kuuluvat samaan konserniperheeseen.

Monien mielestä ehkä hauskin Mitsubishi oli aikanaan maastoauto Pajero. Huimin muistoni Pajeriosta on vuodelta 1993. Ajoimme tuolloin Pajerolla itärajaa pitkin Virolahdelta Näätämöön. Ihan paperikartalla mentiin, ja mahdollisimman lähellä itäystävän vaikutusaluetta. Olimme liikkeellä sissihengessä, ja partiomme tiedustelijana toimi hurjapäinen Roni Saksi. Hänen työvälineensä oli Honda Africa Twin -moottoripyörä. Kyllä Pajeroa sai luukuttaa tosissaan, ettei Honda päässyt karkaamaan näköpiiristä!

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt