
Toyota Auris vm. 2016 ei herätä minkäänlaisia intohimoja, ja hyvä niin – Jos haluat harmittoman auton, niin tästä lähtee
Vuoden 2016 Toyota Auris on periaatteessa hyvä auto, mutta sen ajettavuudessa ja tiloissa olisi kyllä ollut parantamisen varaa. Sopii arkeen muttei juhlaan. Luotettavuutta pidetään Toyotan valttina.
Äskettäin koeajoimme edullisen Minin ja Uudenkaupungin tehtaalla valmistetun, näyttävän Mercedeksen. Näiden herkkupalojen vastapainoksi halusimme ottaa palettiin mukaan myös kunnon siivun ruisleipää. Ja mikäs olisi sen normaalimpaa kuin Skoda tai Toyota. Tällä kertaa valinta kallistui Toyotan puolelle. Sanottakoon jo etukäteen – ja nimenomaan hyvässä hengessä – että nyt tarttui haaviin huomattavan vaatimaton, mutta epäilemättä luotettava kaveri.
Valkoinen Toyota Auris ei ole niitä autoja, jotka saavat sydämen läpättämään. Varsinkin kun kori on mallia töpöperä, ja keulalla on voimanlähteenä vain 1,3-litrainen kone, ilman turboa totta kai. Mutta kun otetaan järki käteen, niin on helppo huomata, että tässä Auriksessa on ideaa. Auto oli vuodelta 2016, ja sillä oli ajettu vain 136 000 kilometriä. Tuo ei ole Toyotalle luku eikä mikään. Hintalapussa luki koeajomme aikana 12 800 euroa, mutta sittemmin SAKA:n pyynti tippui lukemaan 11 890. Kovin kohtuullisia lukemia molemmat.
Mitä tuolla summalla sitten saa talliinsa? Suomi-auton, jossa on mukana huoltokirja. Varusteista poimittakoon sisähaaroitussarjalla varustettu lohkolämmitin, pyyhkimien sadetunnistin ja automaatti-ilmastointi.
