
Suomessa tehty Mercedes-Benz A 180 vm. 2019 – Näyttävää mutta kompaktin kokoista autoa etsivälle ostajalle – hinnassa pientä premium-lisää
Aakkonen on toki Mersu, mutta aivan oikealta Mercedes-Benziltä se ei silti tunnu. Jotakin puuttuu. Jos ei muuta, niin ainakin mittaa ja massaa. Suomessa tehty, mikä luonnollisesti ilahduttaa.
Mercedes-Benz on merkki, joka herättää todella paljon tunteita kaikissa autoilijoissa. Kulttimaineeseen noussut Tesla pelaa tässä suhteessa tietysti aivan omassa sarjassaan, mutta Mersulla on puolellaan pitkä historia, jonka kautta syntyy enemmän kosketuspintaa kaikkiin kansankerroksiin.
Ehkäpä tyypillisin Mercedes on iso ja takavetoinen, mieluiten E-sarjaa, mutta kyllä C-luokkakin tietysti käy. Lähdimme heikoille jäille, ja päätimme ottaa ajoon A-sarjan Mersun. Se on niin epätyypillinen merkkinsä edustaja kuin olla ja voi. Ensimmäinen Aakkonen esiteltiin vuonna 1997. Sen taival autojen maailmassa alkoi huonosti, sillä ruotsalainen autolehti onnistui kaatamaan tällaisen auton niin sanotussa väistökokeessa. Onnettomuuden jälkeen Mercedes sääti mallin alustaa, ja lisäsi vakiovarusteeksi ajonvakautusjärjestelmän. Näillä lääkkeillä puheet tuosta kuuluisasta kaadosta alkoivat vaimentua.


Ensimmäinen A oli korkea koppi, mutta tämänhetkisen sukupolven Aakkoset ovat aika matalia ja sutjakoita. Nykymalliston tuotanto alkoi vuonna 2018. Koeajoon nappasimme seuraavalta vuodelta peräisin olevan yksilön. Valitsimme auton aivan irrationaalisin perustein – musta väri oli hyvä vetonaula, ja homma oli selvä, kun huomasimme, että autossa oli valkoinen sisustus. Ah, mikä kontrasti!
Pikku-Mersulla oli rullattu viidessä vuodessa kohtuulliset 167 000 kilometriä, ja siitä pyydettiin 18 700 euroa. Ei siis mikään varsinainen halpis, mutta kohtuuhintainen auto kuitenkin – ainakin Mercedeksen mittapuulla. Auto oli tullut SAKA:n liikkeeseen sen ensimmäiseltä omistajalta, joten kyseessä ei todellakaan ollut mikään kiertopalkinto. Aakkosessa oli mukavasti varusteita, joista mainittakoon kaistavahti ja peruutuskamera. Tiloiltaan A-sarjalainen on aika ahdas. Edessä on tietysti väljää, mutta takana ei ole yhtään liikaa polvi- eikä pääntilaa. Istuma-asento kummallakin penkkirivillä on todella matala. Tavaratila on kooltaan vaatimaton.
Koeajo todisti, että tätä Mersua oli pidetty kuin kukkaa kämmenellä. A 180-mallin moottori on 1,3-litrainen pikkuturbo. Sen tehot riittävät hyvin jokapäiväiseen pyörimiseen, mutta mikään raketti tämä auto ei todellakaan ole. Automaattivaihteisto hoitaa hommansa asiallisesti, mutta sen valitsin on oudossa paikassa.


Made in Uusikaupunki

Arvatkaapa mitä Mersumme takalasissa luki? Made in Finland. Tämä ei ole mikään vitsi, vaan näitä A-sarjalaisia on tehty Uudessakaupungissa vuodesta 2013 lähtien. Kyseessä on siis todellinen Suomi-auto!
Uudenkaupungin autotehdas perustettiin vuonna 1968 Valmetin ja Saab-Scanian yhteisvoimin. Vuoteen 1995 saakka tehdas oli Saab-Valmet. Sen jälkeen otettiin käyttöön nimi Valmet Automotive.
Alkuun Uudessakaupungissa tehtiin ainoastaan Saabeja. Homma alkoi Saab 96 -mallilla. Yksi sarjan ensimmäisistä autoista sai kilven EKA-96. Joidenkin lähteiden mukaan tämä yksilö oli todellakin ensimmäinen suomalainen Saab. Lienee kuitenkin niin, että väite on pelkkää kaupunkilegendaa.
Ehkä kuuluisin Uudenkaupungin tuote oli Saab 900 Cabriolet. Niitä myytiin paljon Yhdysvaltoihin. Sittemmin Saab-harrastajat ovat käyneet hakemassa näitä avokkaita takaisin synnyinmaan kamaralle.
– Lauri larmela –
