Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Kuukauden tärppi

Käytetty sähköauto Volkswagen e-Golf vm. 2014–2016 – Mukava mutta pieniakkuinen

Passiivinen lämmönhallinta tarkoittaa suomeksi, että akun lämmitin puuttuu. Kun akun lämpötila painuu alle -28 asteen, auto ei yksiselitteisesti käynnisty. Tästä varoitetaan myös käyttöohjeessa.

11.2.2024 Tuulilasi

Sähköautot tehtiin ja tehdään usein vieläkin futuristisen näköisiksi. Esimerkiksi Volkswagenin ID-sarjalaiset, Tesloista puhumattakaan, tunnistaa sähköautoksi jo kaukaa. Poikkeuksen sääntöön tekee Volkswagen e-Golf, joka on rakennettu tavallisen Golfin koriin. Auton tunnistaa sähköautoksi oikeastaan vain pienistä yksityiskohdista, kuten hillityn näköisestä sokeasta maskista ja sähkönsinisistä raidoista. Tuotanto on toki jo loppunut.

Käyttötestasin e-Golfia vuoden 2015 jälkimmäisen puoliskon, ja mieleen toimintamatkasta jäi tuolloin, että autolla pääsi Espoosta Saloon Piihovin ABC:n pikalaturille – kunhan ajoi vain satasen nopeutta. Todellinen toimintamatka maantienopeudella oli siis 100 km, moottoritienopeudella vieläkin surkeampi. Auton NEDC-normin mukaan ilmoitettu toimintamatka oli 190 km. Kun ajan hammas on puraissut akkua, toimintamatka jää nyt vieläkin pienemmäksi. Akun kapasiteetti on sama 24 kWh kuin toisessa aikalaisessa, Nissan Leafissa.

Jo 2016 e-Golf sai isomman, 35,8 kWh:n akun, mikä toi reilusti lisää toimintamatkaa.

Pikalatausteho jää pakkassäällä todella nihkeäksi ja lämpimässäkin vain 40 kilowattiin.

Positiivisempi mieleen jäänyt kokemus oli automainen ja mukava ajotuntuma. Myös yleinen vaikutelma laadusta hakkasi esimerkiksi yli 2-3-kertaisesti hinnoitellun Tesla Model S:n. E-Golfit eivät myöskään loista puskaradiossa vikaherkkyydellään. Akku koostuu helposti vaihdettavista moduuleista.

Uutena 41 000 euron tuntumaan hinnoiteltua vuosimallin 2014 e-Golfia saa nykyään käytettynä reilun kymppitonnin hintaan. Ajokilometrit vaihtelevat 70 tuhannen tuntumasta aina 130 tuhanteen. Poikkeuksellisen vähän ajetuissa yksilöissä hinta nousee 15 kiloeuron pahemmalle puolelle. Pienet ajokilometrit eivät ole yllätys: autolla kun ei mielellään lähde edes toiseen kaupunkiin, kun matka edellyttää alinopeuden köröttelyä moottoritiellä ja siitä huolimatta vielä (verkkaista) pikalatauspydähdystä.

Mielenkiintoinen yksityiskohta e-Golfin teknisessä toteutuksessa on passiivinen läm-mönhallinta, eli suomeksi sanottuna akun lämmittimen puuttuminen. Kun akun lämpötila painuu alle -28 asteen, auto ei yksiselitteisesti käynnisty. Tästä varoitetaan myös käyttöohjeessa. Pikalatausteho jää pakkassäällä todella nihkeäksi ja lämpimässäkin vain 40 kilowattiin.

Auton oma vaihtosähkölaturi on hybridiautoista tuttu 1 x 16 A (3,7 kW), eli jos pikalatausta ei ole käytettävissä, tyhjän akun täyttäminen vie seitsemisen tuntia. Se oli sitä aikaa se.

Tiesitkö, että...

Suomessa on nykyään erittäin kattava pikalatausverkko ja pikalatausasemalle joutuu jonottamaan vain poikkeustapauksessa kuten lomaliikenteessä. Mielikuva pikalatausinfran puutteesta perustuu vanhoihin tietoihin.

myös julkisen latausinfran rakentamiseen on myönnetty tukea verovaroista. Vuonna 2023 tukea myönnettiin 500:lle sähköauton pikalatauspisteelle ja kahdelle vedyn tankkausasemalle.

Sähköistä liikennettä numeroina

34 % Vuonna 2023 Suomessa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 34 % oli täyssähköautoja. Osuus on kasvanut tasaisesti: vuonna 2022 se oli 18 % ja 2021 vain 10 %.

6 täyssähköauton paloon liittyvää pelastustehtävää kirjattiin pelastustoimen rekisteriin vuonna 2023, vaikka täyssähköhenkilöautoja oli vuoden 2023 lopussa rekisterissä 83 765 kappaletta Polttomoottoriautoilla suhteellinen osuus on moninkertainen. Vain kaksi oli akkupaloja: toinen oli VW ID.Buzzin mediajulkisuuttakin saanut tapaus Lahdessa ja toisessa Nissan Leaf palo poroksi rajun ulosajon seurauksena Salossa, kun jyrkän rinteen kivikko repi akun hajalle.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt