
Uudistunut Hyundai Bayon Cross – tavallisen hyvä mutta ei yhtään sen enempää – pienelle perheelle, joka ei halua maksaa maltaita uudesta autostaan
Hyundai Bayon sai uudistuksessa nimeensä Cross-lisäyksen. Kyseessä on silti edelleenkin aika tavanomainen pieni perheauto.
Valmistajan määritelmän mukaan uudistunut Bayon on korityypiltään crossover-SUV. Hoh hoijaa... Crossover ei tarkoita oikeastaan mitään, joten sen nyt voi markkinointiterminä nielläkin, mutta SUV – siis katumaasturi – niin ei, ei sitten millään. Bayon Cross on aivan tavallinen pienehkö perheauto, ja sillä sipuli! Pyöränkaarien seikkailumuovit ei yksin tee mistään autosta maastokelpoista.
Kilpailuryhmään kuuluvat esimerkiksi Skoda Kamiq, Ford Puma ja Volkswagen T-Cross. Hyundailta löytyy omasta takaa myös i20, joka on perusrakenteeltaan sama auto kuin Bayon, piirun verran matalampana versiona vain.


Hyundai Bayon Crossin muotoilua voi pitää omintakeisena, mutta varsin yleismiellyttävänä. Etuosan yhtenäinen valoviiru luo modernia, lähes sähköautoa muistuttavaa ilmettä, ja takavalot ovat korkealla sijoitettuina hyvin näyttävät – ja näkyvät. Vaikka ulkonäkö viittaa sähköautoon, Bayon Cross on polttomoottorilla varustettu. Malliston lähtökohtana on 1,2-litrainen vapaasti hengittävä moottori manuaalilaatikolla, ja huippuversiona toimii kevythybridi automaattivaihteistolla. Välimallina on 1.0 -litrainen bensaturbo.
Sisätiloiltaan Bayon Cross on selkeä ja käytännöllinen. Kojelautaa hallitsee suuri tietoviihdenäyttö, jonka käyttö on helppoa. Ilmastointi hoidetaan ilahduttavasti perinteisin painikkein. Kuljettajalla on varsin väljät oltavat ja ajoasennosta saa hyvän. Kompaktista 4,2 metrin pituudestaan huolimatta Bayon Cross tarjoaa asialliset tilat. Takapenkki on tietysti lähinnä lapsimatkustajille tai kauppakasseille tarkoitettu. Hybriditekniikka kutistaa tavaratilaa jonkin verran.

Ajo-ominaisuuksiltaan Bayon Cross tarjoaa kevyen ja helposti käsiteltävän – tosin hieman persoonattoman – ajokokemuksen, mikä on aika tyypillistä B-segmentin autoille. Tuntuma tiehen on kuitenkin neutraalilla tavalla hyvä ja luottamusta herättävä.
Kevythybridin voimalinja pohjautuu 1,2-litraiseen bensiinimoottoriin, ja se käyttää 7-portaista kaksoiskytkinvaihteistoa. Vaihteiston toiminta on jokseenkin viipyilevää, ja sähkömoottorin avustuksessa tuntuu pieniä nykäyksiä, kun polttomoottorin kuormaa kevennetään erityisesti kiihdytyksissä. Vaikka voimalinjalla tavoitellaan polttoaineenkulutuksen pienentämistä, alle seitsemän litran keskikulutukseen yltäminen vaatii kuljettajalta jo hieman keskittymistä.


Plussaa
Järkihintainen
Ohjaamon perinteiset säätimet
Miinusta
Turhan kova kulutus
Viipyilevä automaatti
