Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Uudistunut Škoda Kamiq kulkee ilahduttavan taloudellisesti – ja selvitti MM-rallista tutun Pihlajakosken erikoiskokeen mallikkaasti

Uudistunut Skoda Kamiq on ihan soiva peli – varsinkin oranssin värisenä

18.8.2024 | Päivitetty 19.8.2024 | Tuulilasi

Scala ja Kamiq ovat – jos eivät nyt ihan kaksosia, niin ainakin veljeksiä. Samasta puusta on veistetty kaksi hiukan yli nelimetristä autoa, joissa käytetään yhteneväistä tekniikkaa. Scalalle ja Kamiqille tehtiin molemmille kevyt uudistus viime keväänä. Luonnollisesti ulkonäköä hiottiin, mutta myös moottoreihin tehtiin pieniä muutoksia.

Kamiq on näistä kahdesta Skodasta ehkä hiukan enemmän katumaasturi. Tuttu Skoda-maski on nyt kahdeksankulmainen ja entistä pystymmässä asennossa. Saimme ajoon Kamiq-malliston huippuversion, joka tottelee nimeä Monte Carlo. Hohdokkaalla nimellä viitataan Skodan ralliperinteisiin.

Edessä on muhkeat sporttipenkit.
Edessä on muhkeat sporttipenkit.
Takana on kohtalaisesti tilaa.
Takana on kohtalaisesti tilaa.

Koeajoautomme oli varsinainen sähikäinen, sillä siihen oli valittu Phoenix Orange -erikoisväri sekä Black Magic -katto. Tällä reseptillä aika tavallinen Skoda muuttuu ampiaisen oloiseksi taskuraketiksi.

Sisätiloiltaan Kamiq on Skodan tapaan mutkattoman toimiva. Edessä on erinomaiset tilat ja taaksekin mahtuu, jos edessä ei istu koripalloilijoita. Mainittakoon, että etuistuimet ovat todella muhkeat sporttituolit. 400-litrainen tavaratila ei ole koolla pilattu.

Ulkonäön lisäksi koeajoyksilössämme oli panostettu myös järkeviin mukavuusvarusteisiin. Avaimeton kulku ja mukautuva vakinopeuden säädin helpottavat elämää. Digitaalimittaristo kuuluu myös asiaan.

Iso keskinäyttö toimii loogisesti.
Iso keskinäyttö toimii loogisesti.
Lasikatto luo matkustamoon tavallista avaramman tunnelman.
Lasikatto luo matkustamoon tavallista avaramman tunnelman.

Kamiqin keulalla hyrisi 1,5-litrainen, 150-hevosvoimainen nelosturbo, ja sen jatkeena oli tuttuun tapaan seitsenportainen kaksoiskytkinlaatikko. Moottori on luonteeltaan erittäin miellyttävä, sillä se antaa suurimman vääntömomenttinsa jo kierrosluvulla 1 350 r/min. Vääntöä on tarjolla 250 newtonmetriä. Teho ja vääntölukemat eivät sinänsä ole järisyttäviä, mutta kun Kamiq painaa vain 1 350 kiloa, kulku on kepeää. Satasen vauhtiin päästään 8,3 sekunnissa.

Normaalien asfalttiteiden lisäksi veimme Kamiqin myös soralle – pitihän Monte Carlolla ajaa vähän rallia! Kaikki nykyautot eivät tykkää sorasta, vaan ne liitelevät tiukemmissa kaarteissa vähän miten sattuu. Kamiq selvitti Suomen MM-rallista tutun Pihlajakosken erikoiskokeen kuitenkin mallikkaasti.

Kamiq kulkee myös ilahduttavan taloudellisesti. Rauhallisessa matka-ajossa ajotietokoneen näytöllä vilahtelee nelosella alkavia lukemia. Kun tankilla on kokoa 50 litraa, tuloksena on tuhatta kilometriä hipova toimintamatka.

Tavaratilan verkot ovat Skodan tavaramerkki.

Plussaa

  • Pieni kulutus
  • Hyvä ajettavuus

Miinusta

  • Liian pieni tavaratila
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt