
Uusi Volkswagen T-Cross – Hyvä ja järkihintainen perusauto, jossa hinta-laatusuhde on kohdallaan
T-Cross on yksi Volkswagenin suosituimmista malleista, mikä ei ole ihme, sillä hyviä ja järkihintaisia perusautoja kaivataan aina. Riemunkiljahduksia ei synny, mutta ei tästä löydy kritisoitavaakaan.
Kuvitellaanpa tilanne saksalaisen autovalmistajan maanantaiaamuisesta kokouksesta. “Nyt pitää saada synnytettyä auto, joka on edullinen toteuttaa mutta on myös kuluttajalle lompakkoystävällinen.”
“Tehdäänkö crossover?”
“Tehdään, niitä ei koskaan ole liikaa. Mikä sen nimeksi tulisi?”
“Tuota, tuota, joku T-, oisko vaikka T-Crossover? Ei, lyhennetään vähän, T-Cross voisi olla hyvä.”
“Hienoa, tehdään sellainen!”
Kenties juuri näin syntyi viisi vuotta sitten tämä Volkswagenin pieni crossover ja vieläpä sellainen, joka on kuluttajalle kustannustehokas ratkaisu. Se näyttää perusautolta, tuoksuu sellaiselta ja myös maistuu perusautolta.
Mutta mikäpäs siinä, sillä Volkswagenin perusauto on kaikin puolin hyvä auto. Kuljettajan istuin on kovahko, mutta ajaa asiansa ja sen saa varsin näppärästi oikeaan asentoon. Ajoasento on sulava ja ohjaus, merkille uskolliseen tapaan, on hyvin jämäkkä. Ohjaus tekee kokonaisuudesta uskottavan, sillä se määrittää tuntemusta hyvin pitkälti.


Uuden T-Cross Comfortin saa hiukan alle 23 000 eurolla ja mukana tulevat jo varsin hyvät perusvarusteet. Autosta löytyvät digitaalinen mittaristo ja vakionopeudensäädin, sekä pysäköintutkat takana. Led-valoja tulee mukaan varsin isolla kouralla, sillä T-Crossissa on Led-ajovalot ja päiväajovalot, takavalot ja näissä ajo- ja päiväajovaloautomatiikka.

Ilmastointi on manuaalinen, mutta peilit lämpiävät ja ovat sähköisesti säädettävät. Liikennemerkkitunnistus helpottaa liikkumista monellakin tapaa, kuten myös kaistanpitoavustin. Turvallisuuspuolella mainittava varuste on myös ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla, joka kuuluu myös halvimpaan malliin.
1.0-litrainen ja kolmesylinterinen rivimoottori tuottaa 115 hevosvoimaa ja tarjoaa 200 newtonmetrin väännön. DSG-vaihteisto toimii moitteettomasti ja kyyti on tasaista. Alusta on varsin ryhdikäs, joskin hivenen pintakova.

Kyyti on kokonaisvaltaisesti plussan puolella, mutta mitään suuria nautinnon elementtejä tämä auto ei tarjoa. Kulutus pysyy alta kuuden litran satasella ja oikein maltillisella ajolla pääsee alta viiden litran kulutukseen.
Tilaa Volkswagen T-Crossissa on ulkomittoihin nähden varsin mukavasti. Taakse mahtuu tarvittaessa istumaan aikuinenkin, ja tavaratilaan sopivat myös matkustajan romppeet.


Plussaa
Järkihintainen kokonaisuus
Miinusta
Kovahko istuin