Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Uusi Volkswagen T-Cross – Hyvä ja järkihintainen perusauto, jossa hinta-laatusuhde on kohdallaan

T-Cross on yksi Volkswagenin suosituimmista malleista, mikä ei ole ihme, sillä hyviä ja järkihintaisia perusautoja kaivataan aina. Riemunkiljahduksia ei synny, mutta ei tästä löydy kritisoitavaakaan.

28.6.2024 | Päivitetty 9.8.2024 | Tuulilasi

Kuvitellaanpa tilanne saksalaisen autovalmistajan maanantaiaamuisesta kokouksesta. “Nyt pitää saada synnytettyä auto, joka on edullinen toteuttaa mutta on myös kuluttajalle lompakkoystävällinen.”

“Tehdäänkö crossover?”

“Tehdään, niitä ei koskaan ole liikaa. Mikä sen nimeksi tulisi?”

“Tuota, tuota, joku T-, oisko vaikka T-Crossover? Ei, lyhennetään vähän, T-Cross voisi olla hyvä.”

“Hienoa, tehdään sellainen!”

Kenties juuri näin syntyi viisi vuotta sitten tämä Volkswagenin pieni crossover ja vieläpä sellainen, joka on kuluttajalle kustannustehokas ratkaisu. Se näyttää perusautolta, tuoksuu sellaiselta ja myös maistuu perusautolta.

Mutta mikäpäs siinä, sillä Volkswagenin perusauto on kaikin puolin hyvä auto. Kuljettajan istuin on kovahko, mutta ajaa asiansa ja sen saa varsin näppärästi oikeaan asentoon. Ajoasento on sulava ja ohjaus, merkille uskolliseen tapaan, on hyvin jämäkkä. Ohjaus tekee kokonaisuudesta uskottavan, sillä se määrittää tuntemusta hyvin pitkälti.

T-Crossin etuistuin on kovahko, mutta sen saa helposti säädettyä hyvään asentoon.
Etuistuin on kovahko, mutta sen saa helposti säädettyä hyvään asentoon.
T-Crossin takapenkillä mahtuu istumaan vaikka aikuinen. Kolmelle alakouluikäiselle tilaa on oikein passelisti.
Takapenkillä mahtuu istumaan vaikka aikuinen. Kolmelle alakouluikäiselle tilaa on oikein passelisti.

Uuden T-Cross Comfortin saa hiukan alle 23 000 eurolla ja mukana tulevat jo varsin hyvät perusvarusteet. Autosta löytyvät digitaalinen mittaristo ja vakionopeudensäädin, sekä pysäköintutkat takana. Led-valoja tulee mukaan varsin isolla kouralla, sillä T-Crossissa on Led-ajovalot ja päiväajovalot, takavalot ja näissä ajo- ja päiväajovaloautomatiikka.

T-Crossin ohjaamo on Volkswagenille tyypilliseen tapaan selkeä.
Ohjaamo on Volkswagenille tyypilliseen tapaan selkeä.

Ilmastointi on manuaalinen, mutta peilit lämpiävät ja ovat sähköisesti säädettävät. Liikennemerkkitunnistus helpottaa liikkumista monellakin tapaa, kuten myös kaistanpitoavustin. Turvallisuuspuolella mainittava varuste on myös ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla, joka kuuluu myös halvimpaan malliin.

1.0-litrainen ja kolmesylinterinen rivimoottori tuottaa 115 hevosvoimaa ja tarjoaa 200 newtonmetrin väännön. DSG-vaihteisto toimii moitteettomasti ja kyyti on tasaista. Alusta on varsin ryhdikäs, joskin hivenen pintakova.

T-Crossin tavaratila ei ole suuren suuri, mutta auton kokoluokka huomioiden kuitenkin varsin asiallinen.
Tavaratila ei ole suuren suuri, mutta auton kokoluokka huomioiden kuitenkin varsin asiallinen.

Kyyti on kokonaisvaltaisesti plussan puolella, mutta mitään suuria nautinnon elementtejä tämä auto ei tarjoa. Kulutus pysyy alta kuuden litran satasella ja oikein maltillisella ajolla pääsee alta viiden litran kulutukseen.

Tilaa Volkswagen T-Crossissa on ulkomittoihin nähden varsin mukavasti. Taakse mahtuu tarvittaessa istumaan aikuinenkin, ja tavaratilaan sopivat myös matkustajan romppeet.

T-Crossin digitaalinen mittaristo on muokattavissa oman maun mukaiseksi.
Digitaalinen mittaristo on muokattavissa oman maun mukaiseksi.
Volkswagen T-Cross, tekniset ominaisuudet löytyvät tästä taulukosta.

Plussaa

  • Järkihintainen kokonaisuus

Miinusta

  • Kovahko istuin

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt