
Ford Mustang Mach-E – Jos haluat erottua joukosta, niin tässä on sinun autosi
On erikoisautoja, ja sitten on erikoisia autoja. Tämä Mustang kuuluu kiistatta jälkimmäiseen sarjaan. Fluorinkeltainen maalipinta mustilla ralliraidoilla takaa huomion. En ole ikinä saanut osakseni niin paljon tuijotuksia ja viittilöiviä käsiä kuin tämän sähköisen Mustangin ratissa.
Koeajoimme äskettäin Audi RS e-tron GT:n. Se on erittäin jyrkkä sähköauto. Siinä missä Audi panostaa hillittyyn charmiin, pyrkii tämä Ford ottamaan kaiken katutilan haluunsa. En ole ikinä saanut osakseni niin paljon tuijotuksia ja viittilöiviä käsiä kuin tämän sähköisen Mustangin ratissa. Eli jyrkkä on Fordkin, mutta se pelaa kuitenkin aivan eri sarjassa kuin tuo edellä mainuttu Audi.
Repesin nauramaan hillittömästi, kun näin tämän GT Rally -version ensi kerran. Siinä on periaatteessa sama koppa kuin muissakin sähkö-Mustangeissa, mutta tähän malliin on lisätty sen verran erikoiset koristeet ja värit, että yhtymäkohdat vakiomalleihin on saatu häivytettyä aika hyvin. Koeajoyksilömme oli perusväriltään räjähtävän keltainen, mutta sen keulalle oli vedetty todella näyttävät mustat raidat. Takaikkunan päällä oli räystäs, joka muistutti etäisesti urheiluauton spoileria. Kokonaisuuden kruunasivat valkoiset 19-tuuman vanteet, joiden malli oli lainattu suoraan Fordin legendaarisista rallikilpureista. Jarrusatulat olivat tietysti kirkkaan punaiset, ja etujarrulevyt kuuluisan Brembon performance-sarjaa.



Erään kaupan pihalla viisikymppinen mies tuli juttelemaan Mustangista. Lopulta hän virnisti, ja totesi, että auto on väriltään keinosiementäjän keltainen. Kiitin kohteliaisuudesta, mutta en jatkanut keskustelua sen pidemmälle.
Mustang on tietysti nelivetoinen, ja kyllä sen tehotkin ovat ihan kohdillaan. Paukkua on 487 hevosvoimaa ja vääntöä mojovat 950 newtonmetriä. Näillä eväillä 2,3-tonninen Mustang loikkaa satasen vauhtiin 3,6 sekunnissa. Nyt ei siis todellakaan puhuta mistään hissukasta. Ohjaamoon saa erilaisia murinoita, jotka eivät tietenkään tule kahdesta sähkömoottorista vaan jostain virtuaalisesta poppikoneesta.
Mustang on hiukan korkeampi kuin perinteiset henkilöautot, ja niinpä sen kyytiin on helppo nousta. Ajettavuudelta tämä Rally on kaikin puolin napakka. Ei tietenkään mikään ralliauto, mutta jämäkkä peli kuitenkin. Tilaa tavaroille on tietysti normipaikalla auton takapäässä. Mutta myös etupellin alla on pieni ruuma, joka on kuin tehty latauskaapeleiden säilytykseen.
Tämä sähkö-Mustang maksaa noin 74 000 euroa. Aiemmin mainittu Audi RS e-tron GT kustantaa satatonnia enemmän. Tervetuloa valintojen maailmaan!


Ford Mustang Mach-E GT Rally
- Moottori Kaksi sähkömoottoria
- Teho/vääntö 358 kW(487hv)/950 Nm
- Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 3,6 s
- Huippunopeus 200 km/h
- Akkukapasiteetti 91 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/150 kW
- Yhd. EU-kulutus 21,3 kWh/100 km
- WLTP-toimintamatka 510 km
- Mitat Pituus 4 749 mm, leveys 1 930 mm, korkeus 1 649 mm, akseliväli 2 983 mm, tavaratila 402 l
- Omamassa 2 343 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 74 190 €, Mallisto alkaen 53 390 €
Kenelle?
Tässä olisi auto sellaiselle ostajalle, joka haluaa kaiken huomion kohdistuvan itseensä. Linssiluteen valinta jos mikä.
Plussaa
Kulkee kuin tauti
Erottuu harmaasta massasta
Miinusta
Tuijotukset voivat käydä voimille
