
Audi RS e-tron GT – Kahdesta sähkömoottorista 925 hevosvoimaa – En ole ollut katapultin kyydissä, mutta kai se on vähän samanlaista
Sähköinen super-Audi RS e-tron GT on todellinen maanuoliainen. Sen alusta on rakennettu niin, että auto ei kallistu lainkaan, vaikka miten kovaa kanttailisi. Vetomiesten peli jos mikä.
Pitihän se nyt tietty tehdä ihan heti kärkeen. Eli painaa jarru ja kaasu yhtä aikaa pohjaan. Tai eihän tuo oikeanpuoleinen pedaali mikään kaasu ole – sähköautosta kun puhutaan. Kutsutaan tuota instrumenttia nyt vaikka voimapolkimeksi. Kun nuo mainitut polkimet runttaa lattiaan, niin Audin kahdesta sähkömoottorista puristetaan ulos peräti 925 hevosvoimaa. Tuollainen lukema on millä tahansa mittarilla mitattuna julmaakin julmempi. Vääntöä kuljettajan käytössä on vähintään yhtä tyrmäävät 1 027 newtonmetriä. Aamen.
No miltä se kiihtyvyys sitten tuntuu? En ole ollut katapultin kyydissä, mutta kai sen antama vauhti on vähän samanlaista kuin tässä Audissa. Kun molemmat polkimet ovat olleet silmänräpäyksen lattiassa, mittariston keskelle ilmaantuu teksti ”Launch control activated”. Sitten vaan jarru ylös.

Audi lähtee liikkeelle kuin se kuuluisa rasvattu salama. Tehoa ja vääntöä on käytössä niin reippaasti, että auto vikuroi aivan selvästi kaikista luistonestoista ja ajonhallinnoista huolimatta. En ehdi seurata nopeusmittaria, mutta kai siellä satasessa käytiin ennen kuin oli pakko painaa jarrua. Teen saman pellehypyn vielä toistamiseen, mutta sitten päätän, että nyt ei rikota tätä autoa, eikä ajeta satunnaisen jäniksen päälle. Valmistajan ilmoituksen mukaan RS e-tron kiihtyy satasen vauhtiin 2,5 sekunnissa, kun Launch Control on käytössä. Normaaliasetuksilla tehoa 843 hevosvoimaa, mikä ei sekään ole kovin vaatimaton lukema – heh! Tuolla teholla satasen vauhtiin päästään 2,9 sekunnissa. Onpa kerta kaikkiaan onneton suoritus – vai mitä?
Sähköautoissa äänimaailma on aina ongelma, koska luonnollisia ääniä ei ole tarjolla, jos pientä ininää ei lasketa mukaan. Audi on rakentanut tähän erikoismalliinsa ihan mukavat taustatehosteet, joita voi vieläpä säädellä ohjauspyörän puolaan sijoitetun RS-nappulan avulla. Tarjolla on monenlaista murinaa.
Miltä tämä e-tron sitten muuten tuntuu? Ihan mukavalta siitä lähtien, että kun ovet avaa, niin Audi nousee ilmajousillaan ainakin kymmenen senttiä ylöspäin. Tiukkaan kabiiniin on näin vähän helpompi istahtaa.
Sokerina pohjalla on tietysti se hinta. Tämä Audi maksaa 169 900 euroa, mutta reippaasti lisävarustellun koeajoyksilömme hintalapussa luki 226 980 euroa. Kohtuullisia summia ainakin sellaiselle henkilölle, joka on tottunut käsittelemään rahaa.


Kommentti
Pääsin joskus 20 vuotta sitten Bugatti Veyronin rattiin. Siinä oli kahdeksanlitrainen W16-bensiinimoottori, josta irtosi 1 100 hevosvoimaa. Täytyy sanoa, että Bugatti piti kyllä parempaa ääntä kuin tässä ajettu Audi.
– Lauri Larmela –


Audi RS e-tron GT
- Moottori Kaksi sähkömoottoria
- Teho/vääntö 680 kW(925 hv)/1027 Nm
- Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 2,5 s
- Huippunopeus 250 km/h
- Akkukapasiteetti 105 kWh (97 netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/320 kW
- Yhd. EU-kulutus 20,6 kWh/100 km
- WLTP-toimintamatka 539 km
- Mitat Pituus 4 989 mm, leveys 1 964 mm, korkeus 1 418 mm, akseliväli 2 900 mm, tavaratila 350 l
- Omamassa 2 395 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 169 990 € Mallisto alkaen 169 990 €
Plussaa
Järkyttävä kiihtyvyys
Tanakka alusta
Miinusta
Vaatii paksua lompakkoa
Kenelle?
Tämä Audi on todellinen erikoisuus. Kohderyhmä? Sopii parhaiten sellaiselle henkilölle, joka todella tarvitsee juuri tällaisen auton.
