Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

DS 9 – Ranskalainen lataushybridi, jonka taival alkoi Citroënin alamallina – Emme suosittele konservatiivisille ostajille

Kun ranskalainen luovuus päästetään kukkimaan vapaasti, voi syntyä niinkin hullu auto kuin DS 9.

22.1.2023 Tuulilasi

Pitkä ja leveä kromilista konepellin keskellä. Tällaista en olekaan aikoihin nähnyt. Ratkaisu on niin erikoinen, että mieleen nousevat hakematta 1950-luvun jenkkiraudat. DS 9:llä ei tietenkään ole mitään tekemistä noiden autojen kanssa, mutta koristeita kyllä riittää vaikka muille jaettaviksi.

DS on merkkinä aikamoinen kummajainen. Sen taival alkoi Citroënin alamallina, mutta se on elänyt merkkinä itsenäistä elämää jo viitisen vuotta. Autot perustuvat Citroënin ja Peugeotin tekniikkaan. DS 9 pohjautuu Kiinan markkinoita varten kehitettyyn Peugeot 508:n pitkäakseliväliseen versioon. Ja kerrottakoon myös, että tämä auto on valmistettu Kiinassa. Asiassa ei ole sinänsä mitään ihmeellistä, sillä esimerkiksi kaikki Volvon sukuiset Polestarit tehdään tuossa idän ihmemaassa.

DS9 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid etupenkki
Sähkösäätöiset etuistuimet ovat kookkaat ja mukavat.
DS9 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid takapenkki
Takana on hyvät polvitilat, mutta reilusti viistottu katto verottaa pääntiloja.

Ysi on iso auto. Sen akseliväli hipoo kolmea ja pituus viittä metriä. Kori on klassinen sedan, ja koska auto on noinkin pitkä, sen sulaviin muotoihin on helppo ihastua.

Meillä oli ajossa malliston kärkiversio, jolla on eksoottinen nimi: E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid. Selkokielellä puhutaan lataushybridistä, jonka voimalinjan yhteisteho on 360 hevosvoimaa. Perusmoottori on 1,6-litrainen bensaturbo, josta irtoaa 200 hevosvoimaa. Tämän lisäksi autossa on kaksi sähkömoottoria – yksi edessä ja toinen takana. Auton neliveto perustuu juuri tuohon taaimmaiseen sähkömoottoriin. Automaattivaihteisto on kahdeksanpykäläinen.

Ainakin vanha kansa tietää, että teho on aina tärkeää, mutta vääntömomentti vielä tärkeämpää. Sitä tarvitaan, jotta päästään ripeästi liikkeelle. Ysi tarjoaa kuljettajan käyttöön peräti 520 newtonmetrin väännön. Tuo voimapaukku linkoaa 1,9-tonnisen DS:n satasen vauhtiin 5,6 sekunnissa. Sähkömoottorin voima on tunnetusti räjähtävää ja viiveetöntä, joten tuntuma reippaan kiihdytyksen aikana on peräti väkivaltainen.

DS9 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid ohjaamo
Tervetuloa toiselle planeetalle. DS 9:n kojelautanäkymät saavat hymyn huulille. Ruskea nahka on aistikasta.
DS9 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid tavaratila

Sähköä ei lisätä voimalinjaan kiihdyttelyn vaan päästötalkoiden vuoksi. Kasvihuoneilmiö on tosiasia, kuten tänäkin kesänä on saatu nähdä – Etelä-Eurooppassa on ollut sietämättömän kuumaa. Tehdas kertoo, että DS 9 kulkee sähköllä 51 kilometriä. Me pääsimme nollapäästöin tyypillisesti 41-45 kilometriä.

DS 9:n alusta ei harmillista kyllä toimi ihan niin kissamaisesti kuin olisimme toivoneet. Viime numerossa koeajettu Citroën C5X ylittää tien epätasaisuudet paljon sulavammin kuin DS 9. Lisäksi Ysissä kärsitään tuntuvasta rengasmelusta, mikä ei sovi kovin hyvin tällaiseen 80 000 euron luksusvaunuun.

Yhdessä asiassa DS 9 on kuitenkin ylivoimainen serkkuunsa verrattuna, ja nyt puhutaan tietysti sisätilojen tyylistä. Koristeita ja omituisia yksityiskohtia on enemmän kuin laki määrää. Tämä on sitä ranskalaisuutta parhaimmillaan: tehdään ihan mitä lystätään. Yksi tykkää, toinen ei.

DS9 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid
Kommentti: "DS 9 on eksoottinen auto. Voisi sanoa, että erikoisuuden tavoittelussa on menty ehkä jo liiankin pitkällle, mutta on silti hauskaa, että joku uskaltaa tehdä tällaisia ufoja."
DS9 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid

DS9 E-Tense 360 4x4 Plug-in Hybrid

  • Moottori R4, bensiini, turbo + 2 sähkömoottoria
  • Iskutilavuus 1 597 cm3
  • Yhteisteho 265 kW (360 hv)
  • Yhteisvääntö 520 Nm
  • Voimansiirto Neliveto, 8-v automaatti
  • 0−100 km/h 5,6 s
  • Huippunopeus 250 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 1,8 l/100 km
  • CO2-päästöt 41 g/km
  • Mitat Pituus 4934 mm, leveys 1 932 mm, korkeus 1 460 mm, akseliväli 2 895 mm, tavaratila 510 l
  • Omamassa 1 909 kg
  • Plussaa Suorituskyky, Omintakeinen tyyli
  • Miinusta Hinta, Kovahko alusta
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 80 020 €, Mallisto alkaen: 53 015 €

Kenelle?

Jos haluaa järkyttää naapureitaan ja saada sukulaiset repimään hiuksiaan, niin DS 9 voisi olla juuri sopiva auto. Emme suosittele konservatiivisille ostajille.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt