Tuulilasi

Dacia on Renaultin rahanlypsylehmä - mutta muuttuko se riippakiveksi?


Renaultin halpisbrändin Dacian Duster oli pienten SUV:ien segmentissä viime vuonna Euroopan toiseksi myydyin auto Renault Capturen jälkeen. Daciasta on tullut Renaultille tärkeä, mutta pian se voi olla riippakivi.
Kuvat Dacia

Analyytikkojen mukaan juuri Dacian uusimmalla vuoden 2018 mallistolla tulee olemaan suurin työ kaikista brändeistä täyttää EU:n kiristyvät päästönormit vuonna 2021.

”Vaikka Renaultilla on parempi kokonaistilanne päästönormien suhteen kuin monella muulla, etenkin Dacian mallien korjaus tai uudistus voi käydä taloudellisesti jopa suhteettoman kalliiksi”, sanoo lontoolaisen Jefferiesin analyytikko Philippe Houchois.

Ensi vuodesta alkaen autonvalmistajien koko malliston on pystyttävä täyttämään EU:n päästönormit, muuten luvassa on isot sakot. Renaultin onneksi sen omat autot eivät päästä yhtä paljon hiilidioksidia ilmaan kuin Daciat. Automotive Newsin mukaan Dacia suunnittelee kuitenkin mallistoonsa hybridi SUV:ta saadakseen kokonaispäästöjään alemmas.

”On hankala nähdä tilannetta, missä Dacia ei seuraisi sähköistymisen suhteen kaikkia muita”, sanoo Renaultin myyntijohtaja Olivier Murguet.

Dacian suosio perustuu eittämättä sen edullisuuteen. Halvimmat mallit ovat vain noin 8000 euron hintaisia, mutta siltä ne myös näyttävät; niissä ei ole välttämättä lainkaan sähkötoimisia ikkunoita ja stereoita, värivaihtoehtojakin on ainoastaan kaksi, nykyaikaiseen muotoiluun ei ole juuri panostettu. Renault ei lukemia kerro, mutta analyytikoiden mukaan Dacian kate on peräti 10 %. Lisäksi sen myynti kasvoi viime vuonna 7 %, kun taas Renaultin laski 5 %. PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares onkin kuvaillut Daciaa lehmäksi, josta voi lypsää rahaa.

Suuri kysymys kuitenkin kuuluu, kuinka Romaniassa ja Poihjois-Afrikassa valmistettavat Daciat saadaan vastaamaan EU:n päästönormeja. Hybridi- ja sähköautoteknologia on kallista, mikä puolestaan vaikuttaisi välittömästi Dacian mainioon katteeseen.

”Ennusteemme mukaan EU:n päästötavoitteisiin pääseminen tulisi maksamaan Dacialle seuraavan kahden vuoden aikana 671 miljoonaa euroa eli noin 1300 euroa autoa kohden. Onko se liikaa Dacian erityisen hintatietoisille ostajille?” kysyy Evercore ISI:n analyytikko Arndt Ellinghorst.

Julkaistu: 14.8.2019