
Citroën e-C3 Max 44 kWh – Lupaus pikalatauksesta petti helteessä – Käyttötestin osa 2
Tuulilasin käyttötestissä Suomen halvin sähköauto Citroën e-C3 ei hidastellut 120 km/h -alueella, vaan mentiin sallittua marssivauhtia. Pikalatauksen kanssa ei sitten pysytty ihan luvatuissa lukemissa.
Artikkelin kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai artikkelin lopussa olevalla lomakkeella.

Matkanteko pieniakkuisella sähköautolla vaatii vuosi vuodelta vähemmän seikkailijan luonnetta. Ainakin jos pysyttelee isommilla valtaväylillä. Tämä tuli todistettua kahdella testireissulla: ensin Tuulilasin Espoon konttorilta Tampereelle ja takaisin. Toisella kerralla suuntana oli Turku.
Molemmilla kerroilla pyrittiin ajamaan rajoitusten mukaan. Moottoritien 120 km/h -alueella ei siis hidasteltu, vaan mentiin sallittua marssivauhtia. Turkuun on lyhyempi matka (noin 160 km), joten välilataukseen ei ollut tarvetta – ennen paluumatkaa toki piti sitten löytää keskustan laitamilta tolppa. Tampere on juuri sen verran kauempana (180 km), että katsoimme järkeväksi ladata mennen tullen Hämeenlinnan Tiiriön erittäin isolla ja modernilla ABC-latausasemalla.
Helteessä ajettujen reissujen keskikulutukseksi tuli 20,9 kWh, mikä tarkoitti 44 kWh:n akulla noin 200 km:n toimintamatkaa. Jostain syystä pikalatureilla saavutettu korkein latausnopeus oli näillä reissuilla vain 40 kW, vaikka e-C3:lle lupaillaan 100 kW:n tasoa – lieneekö kuumalla kelillä ollut osuutta asiaan? Toisaalta puolen tunnin kahvitauolla saatiin sata kilometriä lisää toimintamatkaa, mikä jo piisasi tällä reissulla.
