Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käyttötesti

Citroën e-C3 Max 44 kWh – Halpa sähköauto saa erityiskiitokset siellä, missä monen nykyauton kanssa on menty metsään – Käyttötestin osa 3

Tässäkin mielessä koeajo on aina tärkeä jokaisen auton kohdalla ennen hankintapäätöstä.

15.10.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 2.28
Citroën e-C3 Max 44 kWh on Suomen halvin sähköauto | Lue Tuulilasin käyttötestin 3. osa

Mitä enemmän ajaa, sitä tärkeämmäksi käy ohjaamon ergonomia. Citroën e-C3:ssa hallintalaitteet ovat juuri siellä missä pitääkin, ja erityiskiitoksen annamme ilmastoinnin ja lämmityslaitteiden fyysisistä kytkimistä. Tässä on monien nykyautojen kanssa menty pieleen – jatkuvasti tarvittavien säätimien sijoittaminen tietoviihdenäyttöön on yksiselitteisesti huono idea.

Jokainen namiskuukkeli toki maksaa, samoin johdotukset ja niiden asentaminen, joten suurtuotannossa pienikin säästö on autonvalmistajalle aina kotiinpäin. Silti tätä jo pitkään jatkunutta muoti-ilmiötä jaksaa hämmästellä: Citroën e-C3 kuuluu kuitenkin ns. halpisautojen kategoriaan – silti varaa fyysisiin painikkeisiin on ollut.

E-C3:n kuljettajan penkki jakaa kuitenkin mielipiteitä. Ensi-istumalta se tuntuu hyvältä, ja toisten mielestä näin on pidemmänkin reissun jälkeen. Osa autolla ajaneista on kuitenkin valittanut olematonta ristiselän tukea – säätömahdollisuutta ei ole. Penkin kallistus on vanhan liiton tyyliin portaallinen. Tässäkin mielessä koeajo on aina tärkeä jokaisen auton kohdalla ennen hankintapäätöstä: mikä sopii yhdelle, ei välttämättä olekaan hyvä toiselle.

Citroën e-C3 Max 44 kWh on halpa sähköauto,  jonka konepellin alta ei löydy lisälokeroa, sähköautoslangilla frunkia. Tänne ei kannata tee-se-itse-miehen mennä sorkkimaan; tuulilasinpesunestettä voi toki lisätä.
Konepellin alta ei löydy lisälokeroa, sähköautoslangilla frunkia. Tänne ei kannata tee-se-itse-miehen mennä sorkkimaan; tuulilasinpesunestettä voi toki lisätä.
Citroën e-C3 Max 44 kWh on halpa sähköauto, josta löytyy yksi turhake. Auton omaa latauskaapelia ei ole tarvittu kertaakaan. Kaikissa sähköautoissa nämä eivät nykyään vakiona olekaan.
Turhake. Auton omaa latauskaapelia ei ole tarvittu kertaakaan. Kaikissa sähköautoissa nämä eivät nykyään vakiona olekaan.
Citroën e-C3 Max 44 kWh on halpa sähköauto, mutta sillä on silti kunnon säätimet ilmastoinnille ja lämmittimille.
Nämäkään eivät ikävä kyllä ole kaikissa nykyautoissa vakiona: e-C3:ssa on kunnon säätimet ilmastoinnille ja lämmittimille.
Citroën e-C3 Max 44 kWh on halpa sähköauto ja ohjelmistobugi on yllättänyt pariin otteeseen. Tuttu konsti toki toimii Citikassakin: virrat pois ja ovet lukkoon. Ja taas pelittää!
Ohjelmistobugi on yllättänyt pariin otteeseen. Tuttu konsti toki toimii Citikassakin: virrat pois ja ovet lukkoon. Ja taas pelittää!

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt