
Citroën e-C3 Max 44 kWh – Halpa sähköauto saa erityiskiitokset siellä, missä monen nykyauton kanssa on menty metsään – Käyttötestin osa 3
Tässäkin mielessä koeajo on aina tärkeä jokaisen auton kohdalla ennen hankintapäätöstä.

Mitä enemmän ajaa, sitä tärkeämmäksi käy ohjaamon ergonomia. Citroën e-C3:ssa hallintalaitteet ovat juuri siellä missä pitääkin, ja erityiskiitoksen annamme ilmastoinnin ja lämmityslaitteiden fyysisistä kytkimistä. Tässä on monien nykyautojen kanssa menty pieleen – jatkuvasti tarvittavien säätimien sijoittaminen tietoviihdenäyttöön on yksiselitteisesti huono idea.
Jokainen namiskuukkeli toki maksaa, samoin johdotukset ja niiden asentaminen, joten suurtuotannossa pienikin säästö on autonvalmistajalle aina kotiinpäin. Silti tätä jo pitkään jatkunutta muoti-ilmiötä jaksaa hämmästellä: Citroën e-C3 kuuluu kuitenkin ns. halpisautojen kategoriaan – silti varaa fyysisiin painikkeisiin on ollut.
E-C3:n kuljettajan penkki jakaa kuitenkin mielipiteitä. Ensi-istumalta se tuntuu hyvältä, ja toisten mielestä näin on pidemmänkin reissun jälkeen. Osa autolla ajaneista on kuitenkin valittanut olematonta ristiselän tukea – säätömahdollisuutta ei ole. Penkin kallistus on vanhan liiton tyyliin portaallinen. Tässäkin mielessä koeajo on aina tärkeä jokaisen auton kohdalla ennen hankintapäätöstä: mikä sopii yhdelle, ei välttämättä olekaan hyvä toiselle.



