
Onneksi bensa-autoja on yhä olemassa – Näillä kolmella on mitä parhaimmat mahdollisuudet nousta tulevaisuuden klassikoiksi
Polttomoottoreihin on panostettu vuosien varrella valtavasti. Niiden toiminta on hiottu huippuunsa. Tuntuu tyhmältä, että kaikki nuo satsaukset heitetään nyt kerralla roskakoriin.
Maailma – tai ainakin Eurooppa valmistautuu kaikkien muiden paitsi sähköautojen myyntikieltoon. Jo nyt on melko vaikea löytää autoa, jonka voimalinjassa ei liiku jonkin verran sähköä.
Ja hyvähän se on. Sähköautoissa – ja myös hybrideissä – on paljon hyvää. Sähköautojen edut nousevat esiin etenkin ympäristön kannalta paikallisten päästöjen osalta. Se iso kuva on sitten vielä hieman erilainen. Ei pelkkä sähköautoihin siirtyminen maailmaa pelasta, jos joku niin kuvittelee. Muitakin toimia tarvitaan.
Me Tuulilasissa uskomme, että ihmisillä pitäisi olla vapaus valita. Se kuuluu demokratiaan yhtä lailla kuin rehelliset presidentinvaalit. Kyllä verokepillä voidaan rangaista ihan riittävästi niitä, jotka haluavat kuunnella moottorin pörinöitä ja tuntea polttomoottorin luonteen kaasua painettaessa. Samalla pitää muistaa se, että monella ei ole vielä edes varaa sähköautoon; niitä halpoja sähköautoja kun ei ole.
No, onneksi bensa-autoja on yhä olemassa, ja parhailla niistä on mahdollisuus nousta myös tulevaisuuden klassikoiksi. Paljon toki riippuu siitä, miten noita klassikoita tulevaisuudessa verotetaan tai miten niiden käyttöä tullaan mahdollisesti rajoittamaan.
Polttomoottoreihin on panostettu vuosien varrella valtavasti. Niiden toiminta on hiottu huippuunsa. Tuntuu tyhmältä, että kaikki nuo satsaukset heitetään nyt kerralla roskakoriin.
1. Toyota GR Yaris

2. BMW M2

3. Porsche 718 Spyder RS
