Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Polttomoottoreiden lopun alku

Onneksi bensa-autoja on yhä olemassa – Näillä kolmella on mitä parhaimmat mahdollisuudet nousta tulevaisuuden klassikoiksi

Polttomoottoreihin on panostettu vuosien varrella valtavasti. Niiden toiminta on hiottu huippuunsa. Tuntuu tyhmältä, että kaikki nuo satsaukset heitetään nyt kerralla roskakoriin.

22.3.2024 | Päivitetty 23.3.2024 | Tuulilasi

Maailma – tai ainakin Eurooppa valmistautuu kaikkien muiden paitsi sähköautojen myyntikieltoon. Jo nyt on melko vaikea löytää autoa, jonka voimalinjassa ei liiku jonkin verran sähköä.

Ja hyvähän se on. Sähköautoissa – ja myös hybrideissä – on paljon hyvää. Sähköautojen edut nousevat esiin etenkin ympäristön kannalta paikallisten päästöjen osalta. Se iso kuva on sitten vielä hieman erilainen. Ei pelkkä sähköautoihin siirtyminen maailmaa pelasta, jos joku niin kuvittelee. Muitakin toimia tarvitaan.

Me Tuulilasissa uskomme, että ihmisillä pitäisi olla vapaus valita. Se kuuluu demokratiaan yhtä lailla kuin rehelliset presidentinvaalit. Kyllä verokepillä voidaan rangaista ihan riittävästi niitä, jotka haluavat kuunnella moottorin pörinöitä ja tuntea polttomoottorin luonteen kaasua painettaessa. Samalla pitää muistaa se, että monella ei ole vielä edes varaa sähköautoon; niitä halpoja sähköautoja kun ei ole.

No, onneksi bensa-autoja on yhä olemassa, ja parhailla niistä on mahdollisuus nousta myös tulevaisuuden klassikoiksi. Paljon toki riippuu siitä, miten noita klassikoita tulevaisuudessa verotetaan tai miten niiden käyttöä tullaan mahdollisesti rajoittamaan.

Polttomoottoreihin on panostettu vuosien varrella valtavasti. Niiden toiminta on hiottu huippuunsa. Tuntuu tyhmältä, että kaikki nuo satsaukset heitetään nyt kerralla roskakoriin.

1. Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris on Kalle Rovanperän työkalun siviiliversio, ja pikkusporttia himoitseville hauskin tällä hetkellä myynnissä oleva vaihtoehto. Kolmisylinterinen ja 1,6-litrainen turbo kehittää 261 hevosvoimaa. Se liikuttaa 1300-kiloista autoa ripeästi. Neliveto takaa ajamisen hauskuuden vuodenajasta riippumatta. Edes 50 000 euron hinta ei ole tällaiseksi autoksi paha.

2. BMW M2

BMW M2 kuuluu Münchenissä perinteiseen takavetoisten pikkusporttien klubiin, joka juontaa juurensa jo legendaariseen 2002 Turboon. Äijä-auto isolla Ä-kirjaimella. Hinta hieman päälle satasen.

3. Porsche 718 Spyder RS

Porsche 718 Spyder RS on auto, joka kyseenalaistaa 911 Cabrion olemassaolon. Upea laite, jossa kiteytyy Porschen ja moottoriurheilun liitto. Hinta verottomana 172 730 euroa + lähes 130 000 euroa veroja.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt