
Auton virittämisestä voi saada jopa 30 000 euron sakot – tämä ajoneuvotyyppi on yleisin tapaus
Laki on muuttunut ja kaikista päästöihin vaikuttavista virityksistä aletaan sakottaa. Mitä neuvoksi ihmiselle, joka tietää, että omassa autossa on laiton viritys? Traficomin tarkastaja Kaarle Röyttä vastaa.
Laki on yksiselitteinen. Kesäkuun alun jälkeen tällaisia autoja ei saa olla liikenteessä. Sakkouhan skaala on 300 – 30 000 euroa. Traficomin tarkastaja Kaarle Röyttä, kuinkahan paljon Suomessa mahtaa olla autoja, joihin on tehty jonkinlainen päästömanipulaatiotoimenpide?
– Tarkkoja lukuja tästä ei ole olemassa. Mutta kyllä niitä varmasti aika paljon on, koska myös tällaisten palvelujen tarjoajia on melkoisesti. Sanoisin, että ne lasketaan tuhansissa.
Esimerkiksi vanhemmista dieselautoista on saatettu poistaa hiukkassuodatin, pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä tai typenoksidipäästöjä vähentävä urearuiskutusjärjestelmä. Nämä toimenpiteet kai säästävät autojen huolto- ja korjauskuluissa. Näitäkö ne lähinnä ovat?
– Käytetyt dieselautot ovat varmaan yleisimpiä. Jos on kytketty pois esimerkiksi EGR:ää, eli pakokaasujen takaisinkierrätystä, silloin putken päästä tuleva päästölukema on normaalia suurempi. Moottoriohjelmoinnissa taas haetaan lisäystä moottoritehoihin, mikä osaltaan vaikuttaa moottorin toimintaan, kulutukseen ja sitä kautta päästöihin.
Uuden lain mukaan myyjän, eli moottoreita säätävien yritysten, pitää osoittaa auton täyttävän päästösäädökset ja määräykset. Eli aletaanko tässä nyt syynätä ja sakottaa paitsi autonomistajia myös näitä virityspajoja?
– Kyllä se näin on. Meille Traficomissa tulevat valvottavaksi yritykset, jotka näitä palveluja tarjoavat. Heidän tulee pystyä osoittamaan, että heidän tarjoamansa palvelut täyttävät vaatimukset päästöjen osalta. Jos näin ei ole, tulee seuraamusmaksu.
Mitä neuvoksi ihmiselle, joka tietää, että omassa autossa on laiton viritys? Mitä pitää tehdä, ettei sakkoja tule?
– Auto pitää palauttaa alkuperäisen hyväksynnän mukaiseksi. Autojen virittäminenhän ei tosin ole kiellettyä, joten toinen vaihtoehto on osoittaa, että ne viritykset ovat lain rajojen sisäpuolella. Muutokset pitää hyväksyttää muutoskatsastuksessa.
Poliisi, tulli ja rajavartiolaitos suorittavat valvontaa. Voiko tästä tosiaan tulla 30 tonnin sakot?
– Ei tavan autoilijalle. Asteikon yläpää on raskaan kaluston liikenteenharjoittajille, jotka ovat voineet saada taloudellista hyötyä manipulointitoimilla, kun kulutusta pienennetään päästöjen kustannuksella.