Apu

Apu AlfaTV:n kulisseissa: Omistaja tekee lähetystyötä Venäjällä – Ohjelmat korostavat perinteisiä arvoja – Mitä se tarkoittaa?

Apu AlfaTV:n kulisseissa: Omistaja tekee lähetystyötä Venäjällä – Ohjelmat korostavat perinteisiä arvoja – Mitä se tarkoittaa?
Keravalainen AlfaTV haluaisi olla Suomen kolmanneksi katsotuin kaupallinen tv-kanava. Se tavoittelee asemaa kunnioittamalla ”perinteisiä arvoja”. Tämä on Suomessa poikkeuksellista.
Julkaistu: 15.2.2021
Meikkaajan tuolilla kirkkaiden valojen edessä istuu Tomi Lindblom. Hän pitää silmiään kiinni pöllyävän puuterin varalta.
– Moi moi, mä oon Tomi. Tässä nuorennetaan juontajaa paljon, 20 vuotta. Pannaan vähän photoshoppia, hän sanoo.
Lindblom tekee yrittäjänä töitä keravalaiselle AlfaTV:lle, Hän tuottaa kanavalle 360 Studio -nimistä asiaohjelmaa, jota nauhoitetaan ja esitetään kerran viikossa. Lindblom hoitaa kaiken: suunnittelee sisällön, etsii vieraat ja pohtii lähetyksen rungon. Vieraaksi on tulossa Matkailu- ja ravintolapalveluiden Maran toimitusjohtaja Timo Lappi. Yksi ohjelmassa käsiteltävistä aiheista on koronan vaikutus alaan.
Toisin kuin television ajankohtaistähtiä yleensä, Lindblomia ei maskeerata Pasilassa vaan Keravalla. AlfaTV:n uusi, harmaa ja korkea rakennus valmistui vuonna 2019, tosin vanhatkin studiot palvelevat yhä tien toisella puolella.
Iitu Kettunen maskeeraa Tomi Lindblomia 360 Studiota varten. Lindblom on myös viestintäyrittäjä, jonka asiakkaana on ollut esimerkiksi Brother Christmas -järjestö, jonka vetäjä, nykyinen kansanedustaja Ari Koponen (ps.). Koponen tuomittiin rahankeräysrikoksesta päiväsakkoihin.
AlfaTV on siitä poikkeuksellinen tv-kanava, että se ilmoittaa kunnioittavansa ohjelmapolitiikassaan perinteisiä arvoja. Se on Suomessa poikkeuksellista. Kaupalliset kanavat eivät tavallisesti ole sellaista tehneet.
Strategiassa sanotaan, että AlfaTV:tä profiloidaan yhteiskuntaan vaikuttavaksi asia- ja kulttuurikanavaksi, joka kasvaa yhdessä asiakkaidensa kanssa. Tavoitteet ovat korkealla: AlfaTV haluaa olla kolmanneksi katsotuin kaupallinen kanava vuoteen 2025 mennessä. Katsojaseurantaa tekevän Finn­panelin mukaan AlfaTV tavoitti viime vuonna viikoilla 49–53 keskimäärin 1 024 000 ihmistä viikossa. Tänä vuonna viikolla 2 vastaava luku oli 1 146 000.
Tärkeä arvo AlfaTV:lle on suomalaisuus: ohjelmistosta 80 prosenttia on kotimaista. Verkkosivuilla mainitaan myös ”tasapainoinen uutisointi”: Käytämme monipuolisesti eri uutislähteitä ja tuomme esille myös uutispimentoon jääviä näkökulmia ja henkilöitä.
Mistä oikein on kyse?
Taiteellinen johtaja Timo Suomi esittelee AlfaTV:n ohjaamoa. Lauantai-illan konserttiohjelmat ovat kanavan katsotuimpia ohjelmia. Haastattelupäivänä kuvataan 360 Studio -nimistä asiaohjelmaa.

Toimitusjohtajan haastattelu peruuntuu

Kirjallisuusohjelma Lukutoukat, elokuvaohjelma Filminurkka sekä Soiva postikortti -musiikkiohjelma. Muun muassa tällaisiin kulttuuriohjelmiin AlfaTV on panostanut.
Kulttuurin lisäksi on joukko asiaohjelmia. Esimerkiksi entisellä Ylen toimittajalla Sanna Ukkolalla on Alfa­TV:llä asiaohjelma Sanna Ukkola Live.
Suomen Kuvalehden entinen päätoimittaja, teologi Tapani Ruokanen juontaa Isäntänä Tapani Ruokanen -nimistä ohjelmaa, joka lupaa ”rauhallisia, vajaan tunnin mittaisia henkilökohtaisia keskusteluja” vieraiden kanssa.
Yliopistonlehtori ja perussuomalainen Arto Luukkanen juontaa Dosentti-ohjelmaa, jonka vierailla ”on kykyä ottaa kantaa ajankohtaisiin asioihin ja ilmiöihin”.
Teleprompteri heijastaa tekstiä Tomi Lindblomille luettavaksi.
Keskustan puheenjohtajakisassa mukana ollut mediayrittäjä Ilkka Tiainen sekä Järvenpään kristillis­demokraattien kaupunginvaltuutettu Markku Tenhunen juontavat puolestaan AlfaStudio-nimistä ohjelmaa.
Sitten ovat kristillisen medialähetysjärjestö IRR-TV:n tuottamat hengelliset ohjelmat, joita AlfaTV lähettää erityisesti sunnuntaisin. IRR-TV myös omistaa AlfaTV:tä pyörittävän yrityksen, Brilliance Communications Oy:n.
Verkkosivullaan IRR-TV kertoo, että sen päätyöalue on ollut perustamisesta asti entinen Neuvostoliitto, sittemmin Venäjä ja Itsenäisten Valtioiden Yhteisön (IVY) maat. IRR-TV tuottaa Pietarin toimistostaan venäjänkielisiä evankelioivia TV-ohjelmia tv-kanaville, ja sillä on oma venäjänkielinen radiokanava internetissä.
Brilliance Communications Oy:n toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja on Hannu Haukka. Hän on myös IRR-TV:n toiminnanjohtaja. Ennen kuin Apu on ehtinyt haastattelupäivänä Keravalle, Haukka on soittanut. Hän ei sittenkään pääsisi paikalle ikävän sattumuksen vuoksi. Puhelussa Haukka on ilmoittanut, että kukaan alfalaisista ei voi kertoa mitään kanavan uutisista tai taloudesta. Uutisiin liittyvät neuvottelut ovat kriittisesti kesken.
"Mä en tiedä, mitähän se perinteinen tarkoittaa. Kuka meistä nyt on perinteinen? Varmaan ohjelmavirta on sellaista laadukkaan tasaista."
Tomi Lindblom

Omistaja tekee lähetystyötä Venäjällä

Viime vuonna AlfaTV:n uutistoiminta nousi puheenaiheeksi Suomessa. Maaliskuussa Lännen Media kertoi, että kanava aloittaisi syksyllä 2020 omat uutislähetyksensä. Marraskuussa Journalisti-lehti kirjoitti, että suunnitelmista huolimatta kanava ei ollut vielä aloittanut omaa laajamittaista uutistuotantoaan. Silloinkin Haukka kommentoi, että uutisiin liittyvät neuvottelut olivat kesken.
Jotain AlfaTV:n tilanteesta sentään tiedetään. Liikevaihto on kasvanut viime vuosina, ja työntekijöitä on palkattu yritykseen lisää. Kun vuonna 2019 työntekijöitä oli noin yhdeksän, nyt kanavalla työskentelee 19 ihmistä.
AlfaTV on mainosrahoitteinen kanava, mutta osaa sen ohjelmista rahoittaa IRR-TV. Sillä on rahan­keräyslupa. Vuonna 2019 yhdistys rahoitti AlfaTV:n kristillisten ohjelmien tuotantoa yhteensä 1 692 596 eurolla, ja summalla katettiin henkilöstö- ja studio­kuluja. Luku käy ilmi IRR-TV:n tekemästä rahankeräyskohteiden selvityksestä, jonka Apu pyysi Poliisihallituksesta.
Paitsi kristillisissä ohjelmissa, kanavan arvokonservatiivisuus näkyy siinä, että AlfaTV ei näytä seksiä, viinaa eikä väkivaltaa.
SuomiTV:llä työskennelleen Tomi Lindblomin mukaan perhearvot ja kristilliset ajatukset näkyivät SuomiTV:n ohjelmistossa, mutta eivät uutisissa, joita hän oli tekemässä.

Tomi Lindblom työskenteli SuomiTV:llä

Juuri puuteroitu Tomi Lindblom ei voi laittaa maskia naamalleen, mutta hän huolehtii turvaväleistä taukohuoneessa, kun hän istuu pienen pöydän ääreen. Lindblomin studiovieras Timo Lappi ei ole vielä saapunut
Keravalle, joten juontajalla on hetki aikaa Avulle.
Lindblom on AlfaTV:n johdon vanha tuttu SuomiTV:n ajoilta. Vuosina 2009–2012 ohjelmia lähettänyt SuomiTV oli niin ikään Hannu Haukan ideoima tv-kanava. Kanavan taustalla toimi Family Channel -niminen yritys, jonka toimitusjohtaja Haukka oli yrityksen perustamisvaiheessa. Tarkoitus oli luoda kanava, joka lähettäisi lapsille soveltuvaa ohjelmaa näiden valveillaoloaikana.
Lindblom hakeutui ja pääsi SuomiTV:lle töihin. Hän oli kanavalla ensin uutisten päätoimittaja ja lopulta kanavajohtaja. Vuonna 2012 SuomiTV myytiin Fox International Channelsille, ja kanavan nimi vaihtui Foxiksi.
Lindblom on kirjoittanut SuomiTV:n kokemuksistaan Journalismikritiikin vuosikirjassa 2012. Hänen mukaansa perhearvot ja niiden taustalla olleet kristilliset ajatukset näkyivät SuomiTV:n ohjelmistossa, mutta eivät uutisissa, joita hän oli tekemässä.
Maran toimitusjohtaja Timo Lappi (keskellä vasemmalla) on Lindblomin vieraana. He valmistautuvat nauhoitukseen.
Lindblom kirjoittaa, että Suomi­TV:llä työskenteli myös jonkin aikaa henkilö, jonka erityisenä tehtävänä oli tarkistaa ja ilmoittaa etukäteen, jos kanavan ohjelmissa oli jotakin kanavalle sopimatonta. Se saattoi tarkoittaa muun muassa aviorikoksia, homo­seksuaalisuutta tai esimerkiksi uskontoa halventavaa aineistoa.
Taukohuoneessa Lindblom kertoo saaneensa noin vuosi sitten puhelun, jossa häntä pyydettiin AlfaTV:lle tekemään Koronastudio-ohjelmaa. Ohjelma jäi kesällä tauolle, minkä jälkeen kanava halusi jatkaa yhteistyötä. Lindblom alkoi tehdä makasiiniohjelmaansa, 360 Studiota.
Lindblomin mukaan hänen itsensä ei tarvitse miettiä ohjelman tuottajana mitään, mikä liittyy perinteisiin arvoihin.
– Mä en tiedä, mitähän se perinteinen tarkoittaa. Kuka meistä nyt on perinteinen? Varmaan ohjelmavirta on sellaista laadukkaan tasaista. Tarkoitan sitä, että jos mulla on ohjelma, se soljuu hyvin, eikä sinne keskelle tuu jotakin… Se on normaalia telkkaria. Näin mä ehkä sanoisin.
Sitä Lindblom kuitenkin miettii, että AlfaTV:tä katsovat pääasiassa yli 40-vuotiaat. Hänen mielestään kanavan ongelmana on paitsi studioiden sijainti Keravalla, myös kanavapaikka 15. Monikaan katsoja ei jaksa surffata niin pitkälle.
"Siinä myydään tietynlaisia arvoja ja ajatuksia ja yritetään tavoittaa ne ihmiset, jotka ovat jo valmiiksi tämän ajattelun suunnalla."
Mediatutkija Mikko Hautakangas, Helsingin yliopisto

Ilosanomaa kaikkeen maailmaan

Kristillinen media ei ole mikään uusi ilmiö Suomessa. Vuodesta 1997 toiminut Radio Dei tiedotti vuonna 2018, että sillä on viikoittaisia kuuntelijoita 130 000–160 000. Television puolella Taivas TV7 aloitti toimintansa vuonna 2003. Se kertoo olevansa olemassa siksi, että kanava ”toteuttaa Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä viedä ilosanoma kaikkeen maailmaan”.
Turun yliopiston mediatutkija Heidi Keinonen näkee AlfaTV:llä yhteistä edesmenneen Tesvision kanssa. Kuusikymmenluvulla toimineen tv-kanavan arvomaailma oli samantyylinen kuin AlfaTV:n, hiukan konservatiivinen. Toisaalta aikakin oli silloin toinen.
Helsingin yliopiston mediatutkija Mikko Hautakangas huomauttaa, että tavallisesti kaupalliset tv-kanavat tavoittelevat kaupunkilaisia nuoria aikuisia, jotka kuluttavat paljon ja ovat siksi haluttua kohderyhmää. Myös ikääntyvien ryhmässä on paljon kuluttajapotentiaalia, ja heitä on yhä enemmän.
"Jos siihen liittyy se, että muodostetaan kanava, joka ei esitä seksiä, väkivaltaa tai huumeisiin tai alkoholiin liittyviä asioita, esitä känniläisiä ihmisiä, niin mun mielestä se on ihan fine."
Timo Suomi, taiteellinen johtaja.
Se, mitä AlfaTV tekee toisin, on katsojan puhuttelu muunakin kuin kuluttajana, Hautakangas sanoo. Tv-yleisöä ei nähdä pelkästään kaupallisen vaikuttamisen kohteena, vaan yleisö on kanavan kohderyhmää myös kansalaisuutensa takia.
– Siinä myydään tietynlaisia arvoja ja ajatuksia ja yritetään tavoittaa ne ihmiset, jotka ovat jo valmiiksi tämän ajattelun suunnalla, Hautakangas sanoo.
Tomi Lindblomin 360 Studio -ohjelmaa kuvataan AlfaTV:n uudessa studiossa. Sinne päästäkseen on kivuttava pari kerrosta ylöspäin keravalaisessa uudisrakennuksessa.
Nyt myös Timo Lappi on saapunut Keravalle, ja maskeerauksen jälkeen 360 Studion kuvaus voi alkaa. Televisio­kameroiden katseet kohdistuvat Lindblomiin ja Lappiin. Kohta kamerat jo käyvät.
– Kuuleeko ohjaamo? Lindblom juttelee mikrofoniinsa.
AlfaTV:n tilat ovat melko autiot. Timo Suomi on luonut työhuoneeseensa kodikkaan tunnelman musiikilla.

Ei seksiä, väkivaltaa eikä huumeita

Studion lähellä sijaitsee tärkeä työhuone. Viihde- ja kulttuuriohjelmista AlfaTV:llä vastaa Timo Suomi, taiteellinen johtaja. Suomi on entinen yleläinen, joka palkattiin AlfaTV:lle Tampere-talon ohjelmapäällikön pestistä.
Suomen huoneessa soi jazz, tarkemmin Till Brönner. Tunnelmaa voisi kuvailla tanskalaisittain hyggeksi, mukavaksi ja kodikkaaksi. Työhuoneessa on iso valokuva näyttelijä Sanna Stellanista, Suomen vaimosta. Myös Stellan on nykyään kanavalla töissä.
– Ensinnäkään mä en oo konservatiivinen, Suomi sanoo heti ennen kuin haastattelu ehtii alkaa. Myöhemmin hän sanoo, ettei hän halua olla hajottava vaan kokoava voima.
Suomen mielestä konservatiivisuus on keino erottautua muista kanavista. Hän sanoo, ettei hänen tarvitse miettiä koko asiaa.
– Jos siihen liittyy se, että muodostetaan kanava, joka ei esitä seksiä, väkivaltaa tai huumeisiin tai alkoholiin liittyviä asioita, esitä känniläisiä ihmisiä, niin mun mielestä se on ihan fine.
Suomi on ollut mukana tekemässä AlfaTV:n strategiaa. ”Yhteiskuntaan vaikuttaminen” tarkoittaa hänestä sitä, että AlfaTV haluaa tukea suomalaista kulttuuria.
– Mun mielestä se kuuluu meille. Se antaa legitimiteetin olla olemassa. Kuka sitä tukisi, jos ei tämän tyyppiset laitokset? Suomi kysyy.
Varajohtaja Jarmo Kalliola (vas.) oli aikanaan mukana käynnistämässä myös SuomiTV:n toimintaa. Taiteellinen johtaja Timo Suomi ja viestintäpäällikkö Elisabet Saranpää kokevat, että AlfaTV:llä eletään mielenkiintoisia aikoja.
Suomen mukaan tyypillinen AlfaTV:n katsoja on yli 50-vuotias. Suomi arvioi, että naisia on ehkä vähän enemmän, mutta toisaalta hän ei halua luokitella kanavaa sen enempää naisille kuin miehillekään suunnatuksi.
Kanava esittää tälläkin hetkellä sähkeuutisia sekä uutis- ja ajankohtaisohjelma Uutiskauhaa. Sitä tekee AlfaTV:n uutispäällikkö Heikki Kauhanen. Kauhasen mukaan uutiset eivät edusta mitään arvomaailmaa, ne tehdään journalistisin perustein.
Kysymys kanavan tulevien uutislähetysten luonteesta on silti olennainen. Tutkijat Heidi Keinonen ja Mikko Hautakangas ovat yhtä mieltä siitä, että kysymystä Alfa­TV:n mahdollisesta roolista ”Suomen Fox Newsina” pitäisi arvioida suhteessa uutisten sisältöihin.
Vielä arvioita on vaikea tehdä, sillä iso uutiskoneisto ei ole alkanut pyöriä. Yhdysvalloissa Fox News tunnetaan siitä, että se on tukenut entistä presidenttiä Donald Trumpia ja konservatiivista politiikkaa.
Kohta AlfaTV:n uutiset joka tapauksessa alkavat, ehkä. Viestintäpäällikkö Elisabet Saranpääkään ei asiasta voi puhua.
– Se on ihan huulilla, Timo Suomi sanoo.
Suomi ja Saranpää katsovat toisiaan. Jokin hymyilyttää heitä.
AlfaTV:n uusi studiorakennus sijaitsee Ali-Keravan teollisuusalueella

"Toinen näkökulma" QAnonin kannattajalta

Loppiaisen jälkeen nähtiin AlfaStudion jakso, jossa käsiteltiin Yhdysvaltoja. Donald Trumpin kannattajat olivat vallanneet kongressitalon, ja jaksossa puhuttiin maan tapahtumista.
Studiossa juontaja Ilkka Tiaisen vieraana oli ensin dosentti Markku Ruotsila. Ruotsilan jälkeen studioon tuli mies, jota Tiainen kutsui ”vapaaksi toimittajaksi”. Mies tunnetaan haitalliseen QAnon-salaliittoteoriaan liittyvänä henkilönä Suomessa. Muutamat tiedotusvälineet ovat kirjoittaneet miehen suhteesta QAnoniin.
Miksi Tiainen oli valinnut vieraaksi sellaisen henkilön?
Tiainen sanoo kutsuneensa henkilön studioon, koska halusi kuulla ”toisen näkökulman”. Hän sanoo kutsuneensa myös tutkijoita, mutta he eivät Tiaisen mukaan vastanneet kutsuun. Tiainen itse ei halua ottaa kantaa QAnoniin.
Tutkija Mikko Hautakankaan mukaan keskusteluohjelmat ovat harmaampaa aluetta kuin journalistiset uutiset.
– Jos uutislähetyksessä olisi sama henkilö vieraana, se antaisi enemmän eväitä arvioida sitä, minkälaista maailmankuvaa tarjotaan.
Juuri siksi AlfaTV:n uutisiin kohdistuu erityistä mielenkiintoa. On vain yksi ihminen, joka voisi tyhjentävästi vastata kanavan ohjelmien ja tulevien uutisten linjasta.
"Voimme hyvin käsitellä AlfaTV:llä vaikka QAnonia, mutta siellä pitää silloin olla vastaväittäjä. Ja tässä oli mun mielestä ainoastaan tämän ohjelman heikko puoli."
Hannu Haukka, Brilliance Communications Oy:n toimitusjohtaja
Hannu Haukka vastaa puhelimeen. Olisikohan hänellä nyt hetki aikaa puhua? Huonosti kuulemma on nytkin. Uutisista hän ei puhu.
Haukan mukaan AlfaTV:n strategiassa mainitussa ”yhteiskuntaan vaikuttamisessa” ei ole mitään piiloviestiä. Hän ei halua kommentoida linjausta ”tasapainoisesta uutisoinnista” ja uutispimentoon jäävien näkökulmien ja henkilöiden esittelystä. Hän sanoo, ettei ole kirjoittanut eikä edes lukenut verkkosivuilla olevaa muotoilua.
– Se tiedetään, että uutisten täytyy perustua faktoihin. Ja kun uutisia tehdään, silloin ei riitä, että osa faktoista kerrotaan ja osa jätetään kertomatta. Me emme sellaista kannata, hän sanoo.
Miksi kanava sitten halusi antaa ruutuaikaa salaliitto­teoria QAnoniin liittyvälle henkilölle?
– En haluaisi tätä käsitellä, se ei ole mun asiani. Sen voin sanoa, että sen ohjelman teema ei ollut QAnon. Se, että tämä henkilö edusti jotakin, on eri kysymys, mutta me voimme hyvin käsitellä AlfaTV:llä vaikka QAnonia, mutta siellä pitää silloin olla vastaväittäjä. Ja tässä oli mun mielestä ainoastaan tämän ohjelman heikko puoli.
Lopulta Haukka ei halua enää vastata mihinkään kysymyksiin QAnoniin liittyneestä vieraasta. Hän tuohtuu puhelimessa. Yksi kysymys vielä olisi. Mistä AlfaTV on saanut nimensä? Onko sillä jokin merkitys?
– Ei. Alfa tietysti löytyy Wikipediasta ja sanakirjasta, mutta tv-kanavana sillä ei ole merkitystä.
Oikaisu artikkelin printtiversion (Apu 5/2021) sivun 31 kuvatekstiin: Tomi Lindblomin viestintäyrityksen asiakkaana oli Brother Christmas ry, ei Ari Koponen yksityishenkilönä.
3 kommenttia