
Alfa Romeo Montreal – Tavoittamaton kaunotar vuodelta 1972 – ”Eipä olisi silloin 80-luvun alussa tullut mieleenikään, että 32 vuoden kuluttua sama auto olisi omassa tallissani”
Yli puoli vuosisataa sitten Suomessa tehtiin historiaa Alfa Romeon merkeissä.
Esa Tammisen ensitapaaminen kuvien superharvinaisen Alfa Romeo Montrealin kanssa tapahtui jo yli neljä vuosikymmentä sitten 1982. Kuten varmaan jokaisessa kaupungissa oli tuolloin, ja on ehkä nykyisinkin, nuorisolla oli lenkki tai pari, joissa kierrettiin kortteleita. Kortteliralli lienee painokelpoinen nimi tälle harrastukselle.
– Ajopelinä oli silloin ensimmäinen Alfani, eli 1750 Berlina vuosimallia 1970. Olin ostanut sen paria vuotta aiemmin. Jossain vaiheessa alkoi sitten tuntua, että homma ei tuota tulosta. Tulpat ja venttiilit moisessa nurkkarallissa vain karstoittuivat. Siispä päätettiin lähteä käymään kahvilla jossain vähän pidemmällä, Tamminen muistelee.
– Pian oltiinkin sitten menossa kohti Kilpisjärveä. Matkalla pysähdyttiin Pietarsaaressa Alfaa myyvässä autoliikkeessä ostamassa tarvelistan varaosia.
Kaupanteko
”Montreal tuli meille oikeastaan vahingossa. Huomasimme ilmoituksen vasta, kun auto oli ollut myytävänä jo noin puolitoista vuotta.”


Virittäminen
”Nuoruusvuosina kaasujalka oli silloin tällöin raskas. Virityksien toimivuutta ja autojen suorituskykyä käytiin joskus kokeilemassa maantiellä.”
Mutta tarinaan tulikin tälle kohdin mutka, sillä liikkeen näyteikkunassa seisoi jotakin hyvin pysähdyttävää: vihreä Alfa Romeo Montreal.
– Se oli ensimmäisen kerta, kun näin ”Montin” livenä.
Italialaisessa kaunottaressa kiehtoi nuorta miestä jo tuolloin muotojen lisäksi sen ainutlaatuisuus. Tämä yksilö on silloisen maahantuojan eli Suomen Koneliikkeen ensimmäinen ja ainoa maahan tuoma Montreal. Se oli tuotu Suomeen joulukuussa 1972. Omistaja esitteli Tammiselle konehuoneen ynnä muuta, ja jopa kylmät tyypit päästiin ottamaan.
– Ensitapaamisella tuntui, että tämä auto oli kaikin puolin häkellyttävä ja täysin tavoittamaton.
Tarvittaisiin yli kolme vuosikymmentä ja kohtalon oikku, ennen kuin kyseisen auton ja miehen tiet jälleen kohtasivat.
– Montreal päätyi meille vahingossa. Puolisoni, joka myös on kiinnostunut Alfa Romeoista, haaveili harraste-Alfan hankkimisesta, ja etsimme sopivaa 70-luvun 105-sarjan Alfaa. Huomasimme ilmoituksen vasta, kun Montreal oli ollut myytävänä jo noin puolitoista vuotta. Kaupat onnistuivat, kun ostimme auton vuonna 2014 puolisoni kanssa puoliksi, ja myöhemmin se siirtyi yksin minun omistukseeni.
– Eipä olisi silloin 80-luvun alussa tullut mieleenikään, että 32 vuoden kuluttua sama auto olisi omassa tallissani.
Arvostus
”Arvon uskon nousevan, koska Montreal on niin harvinainen malli. Alfa-piireissä tämä on yksi himotuimmista malleista. Alkuperäis-kuntoinen auto on aina plussaa.”


Varaosat
Niveliä, puslia ja jarrujen osia on hyvin saatavana, koska monet osat ovat samat kuin muissa 105-sarjan Alfoissa. Ulkomailta löytyy myös joitakin korin korjaus-paloja.
Pelkkää autuutta ei Montrealin kanssa eläminen ole kuitenkaan ollut.
– Ruiskun kanssa oli alkuun ongelmia. Yleisin vika tässä Spican ruiskussa on thermostatic actuatorin vikaantuminen. Automaattisen ryypyn virkaa toimittava komponentti saattaa ajan myötä vuotaa öljyn ulos, jolloin moottori jää käymään ryyppy päällä. Varaosia ei ole saatavana, mutta vioittuneen osan pystyy korjaamaan ja täyttämään uudelleen öljyllä. Homma vaatii hiukan tietoa ja perehtymistä asiaan, mutta oma korjaukseni on toiminut hyvin. Muuten tekniikan puolella ei mainittavaa ole ollut.
– Alustan varaosia eli niveliä, puslia ja jarrujen osia on hyvin saatavana, koska monet osat ovat samat kuin muissa 105-sarjan Alfoissa. Autoa ei ole tarvinnut hitsata lainkaan.
Alkuperäinen
Auto on museo-rekisteröity vuonna 2000 edellisen omistajan aikana. Ilmeisesti museorekisteröinti on käynyt helposti, sillä auto oli silloin ja on edelleen alkuperäis-kunnossa.


Miltä maailma näyttää hienon autoharvinaisuuden ratin takaa katsottuna?
– Nuoruusvuosina kaasujalka oli silloin tällöin raskas. Virityksien toimivuutta ja autojen suorituskykyä käytiin joskus kokeilemassa maantiellä. Vaikka nopeudet saattoivat ajoittain nousta hiukan yli sallitun, mihinkään yltiöpäiseen temppuiluun tai kaupungissa kaahailuun ei onneksi koskaan sorruttu. Kertyneitten kilometrien ja elettyjen vuosien myötä kaasujalka on keventynyt ja nopeusrajoitusten noudattamisesta on tullut jopa tapa. Silti ajotapa on reipas ja nyhjääjät sekä turhat koukkijat ärsyttävät. Aamuhämärissä ilman takavaloja ajavat autoilijat saavat adrenaliinitasot nousemaan.
2,6 l
Montrealin moottorin erikoisuus oli mekaaninen polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, jonka oli kehittänyt Spica. Veekasin iskutilavuus on 2 593 cm3.


Alfa Romeo Montreal vm. 1972
- Moottori V8 edessä pitkittäin
- Iskutilavuus 2 593 cm3
- Teho 147 kW (197 hv) / 6 500 r/min
- Vääntö 255 Nm / 4 750 r/min
- Voimansiirto Takaveto, viisinopeuksinen manuaalivaihteisto
- 0-100 km/h 7,1 s
- Huippunopeus 224 km/h
- Kulutus 13,7 l/100 km
- CO2-päästöt 318 g/km
- Mitat Pituus 4 220 mm, leveys 1 672 mm, korkeus 1 205 mm
- Akseliväli 2 350 mm
- Omamassa 1 270 kg
- Tankki 63 l
- Hinta 60 000–120 000 €

Legendojen luoja
Marcello Gandini (1938-) on Torinossa syntynyt italialainen muotoilija, jonka nimi tunnetaan monen legendaariseksi nousseen automallin muotojen takaa. Ei ole siis sattumaa, että myös Alfa Romeo Montreal on hänen käsialaansa. Gandini haki töitä Nuccio Bertonen johtamalta muotoilustudiolta jo 1963, mutta tuolloin Bertonen päämuotoilija Giorgetto Giugiaro vastusti Gandinin palkkaamista. Näkikö nerokas Giugiaro nuoressa Gandinissa ehkä liian kovan kilpailijan?
Pari vuotta myöhemmin Giugiaro jätti Bertonen, ja Gandini sai studiolta töitä. Loppu onkin sitten historiaa. Gandini muotoili lukuisia jättihittejä erityisesti Lamborginille, joista ensimmäinen oli mykistävä Miura. Myöhemmin seurasivat vielä järisyttävä Countach, Urraco ja Espada, sekä Ferrarin Dino 308/GT4. Lancian ralliauto Stratos on niin ikää Gandinin käsialaa.
Uransa myöhemmässä vaiheessa Gandini on vastannut myös monen perusauton muodoista. Niihin lukeutuvat muun muassa ensimmäisen sukupolven Volkswagen Polo ja BMW:n 5-sarja sekä Citroën BX.