Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
50 vuotta sitten

Tuulilasi 1974: Ensitestissä Volkswagen Golf – ”Kun 780 kiloa painavaan autoon asennetaan 1,5-litrainen ja 70-hevosvoimainen tehopakkaus, voi odottaa melkoista suorituskykyä”

Kesällä 1974 Tuulilasi esitteli uuden Volkswagenin, joka oli hyvin erilainen kuin Kupla. Uusi Golf oli kulmikas, etuvetoinen; selkeä irtiotto kaikesta entisestä.

16.8.2024 Tuulilasi

Heinäkuun 1974 Tuulilasin kansijutuksi oli poimittu aivan uuden automallin, Volkswagen Golfin koeajo. Ikisuosikki Kuplalle oli pitkään odoteltu seuraajaa, ja nyt se oli vihdoin saatu. Auto oli hyvin erilainen kuin Kupla – jonka taru ei sekään ollut vielä lähimainkaan päättymässä. Uusi Golf oli kulmikas, etuvetoinen; selkeä irtiotto kaikesta entisestä.

”Laatikkomaisuudestaan huolimatta Golf on mielestämme tyylikäs. Makuasia. Joka tapauksessa Golf on suunniteltu käyttöön, ei koristeeksi. Erittäin suuret ikkunat ja matala vyötärölinja mahdollistavat mainion näkyvyyden joka suuntaan. Keulan liikkeiden arviointi ei tuota tuskaa kokemattomallekaan, ja peruuttaminen on lasten leikkiä jyrkän perän ansiosta.

Etuistuimet tukevat mainiosti joka suunnassa. Takaistuimelle mahtuu kaksi matkustajaa istumaan todella väljästi. Kolmaskaan ei tunne oloaan tukalaksi. Päätilaa riittää niin edessä kuin takanakin. Golfin takaistuimella voi istua vaikka lakki päässä. Harvinaista tämän luokan autossa. Takamatkustajat saavat jalkansakin mahtumaan mukaan ilman neuvotteluja edessäistuvien kanssa.

Golfissa on samanlainen alusta kuin urheilullisessa Sciroccossa. Etuakselistossa on käytetty poikittaisia kolmiotukivarsia ja joustintukia. Rakenteeseen kuuluu myös jo Passatista tuttu negatiivinen olkapoikkeama. Sen tarkoituksena on pitää auto suunnassaan, vaikka vasemman ja oikeanpuoleiset pyörät olisivatkin jarrutettaessa erilaisilla pinnoilla.

Kun 780 kiloa painavaan autoon asennetaan jo Passatista tuttu 1,5-litrainen ja 70-hevosvoimainen tehopakkaus, voidaan odottaa melkoista suorituskykyä. Moottori reagoikin kaasun painallukseen aivan kuin ajatuksen voimalla. Uusi Golf on syntyessään valmis auto. Sen suurimmat valtit: käytännölliset tilaratkaisut, terhakka suorituskyky ja ajamisen helppous ylittävät kirkkaasti Kuplamalliston saavutukset.”

Käsiteltävyys huippuluokkaa

Vaikka heinäkuun -74 Tuulilasin kansikuvassa Kupla ja Golf olivatkin nokat vastakkain, kyse ei ollut autojen parivertailusta; nyt oli vain otettu ensimaistiaiset upouudesta haastajasta VW-perheen jäsentenvälisissä.

Mutta oli lehdessä oikea vertailukin. Urheiluautojen testiin oli valittu kova nelikko: Volkswagen Scirocco TS, Ford Capri II 2300 GT, Renault 15 TS ja Datsun 240K GT Hardtop. Autojen hintaluokka oli noin 35 000 markkaa. Kova raha, kun uuden Golfin olisi saanut omakseen noin 20 mummolla.

Kolmesta autotestaajasta jokainen valitsi henkilökohtaiseksi suosikikseen VW Sciroccon. Juha Tolvanen tiivisti valintansa perusteet näin: ”Sen ajo-ominaisuudet ovat erinomaiset, ja yleinen käsiteltävyys huippuluokkaa.”

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt