Tuulilasi

viimasuoja

viimasuoja

Tapio Ketonen

Kysymys:

Mitä on toimittaja mieltä viimasuojasta auton keulassa? Kovia pakkasia odotellessa olen miettinyt noiden hyötyjä. Täällä pohjoisessa pitkää pätkää ajellessa, kun oli vielä pakkasia, huomasin vw boran kytkimen huomattavasti jäykistyvän ajossa. Voiko tuo viima sen aiheuttaa? Voiko viima tehdä huonoa esim. ohjaustehostimelle? Eihän tuo iso kustannus ole itse tehdä vaikka banaani laatikosta. Ennen vanhaan noita on varmaan ollut enemmänkin. Muistan isäukolla aikanaan metsäkoneen kuljetus lavetissa F88 volvossa oli oikein nahkainen suoja, jossa vetoketju jota voi sitten tarpeen mukaan säädellä. Ja taisihan armeijan uaz maastoautossa olla kaihtimetkin.

Näytä vastaus

Vastaus:

Kyllähän moottori ja myös sisätilat lämpenevät paremmin ja nopeamin, jos lämpöä karkaa vähemmän suoraan moottorin ulkopintojen kautta. Kovalla pakkasella keulaan voi laittaa aika tiiviitkin peitteet, mutta nollakelillä pitää olla tarkkana, ettei moottori pääse kuumenemaan liikaa.

Joihinkin autoihin myytävissä viimasuojissa tuota vaaraa ei ole, mutta eipä aina ole sitä hyötyäkään. Jos suojalla peitetään puskurin yläpuolella oleva pieni maski ja puskurin alle jää valtavan kokoinen ilmanottoaukko täysin avoimeksi, viimasuojaan laitetut rahat menevät käytännössä täysin hukkaan.

Etenkin vanhemmissa ranskalaisautoissa mutta myös muutamissa muissa ajoviima saattoi jäädyttää kampikamminon huohotinputken, josta mäntien ohi päässeet palamiskaasut palautetaan moottorin imusarjaan. Kaasuista suuri osa on vesihöyryä, ja se tiivistyy kylmässä vedeksi. Vesi jäätyy nollassa asteessa. Jos huohotin jäätyy tukkoon, kampikammioon nousee korkea paine. Joissakin autoissa on huollon helpottamiseksi öljytikun suojaputki viety aivan öljypohjan pohjaan kiinni. Näin putkea voidaan käyttää öljyn imuvaihdossa, tikku vain pois ja imuvaihtajan letku suojaputkeen kiinni.

Jos huohotin jäätyi umpeen, kampikammion paine alkoi purkautua mittatikun kautta. Ensiksi tikku pullahti pois paikaltaan, sitten paine alkoi ajaa moottoriöljyä putkea pitkin moottorin päälle. Koska putken alapää oli aivan pohjalla, sitä pitkin pääsi virtaamaan käytännössä kaikki oljy pois moottorista. Hankalinta oli, että moottorin sisällä vallitsi vielä öljyn loputtuakin niin korkea kaasunpaine, että se ylitti tyhjässä öljykanavassa olevan öljynpaineen merkkivalon anturin kytkeytymispaineen. Merkkivalo siis pysyi pimeänä, vaikka moottorissa ei ollut öljyä eikä öljynpainetta. Seuraushan oli pahemman laatuinen moottorivaurio.

Nykyautoissa on ongelmallista, että läheskään aina niissä ei ole moottorin lämpömittaria. Jos sellainen ylellisyys autossa kuitnekin on, silloin keulan ilma-aukkoja voi tukkia varsin huoletta, kunhan osaa seurata lämpömittaria ja välttää ylikuumenemista. Tarvittaessa peitettä pitää raottaa.

Julkaistu: 21.11.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.