Tuulilasi

Onko moottorinlämmitin

Onko moottorinlämmitin

Tapio Ketonen

Kysymys:

Veteraanikuski muistaa 1960-luvun lopulta isän tilaaman Koneviestin, jossa oli henkilöautojen kestotestejä. Siitähän taisi kehittyä lehti Tuulilasiksi. Olen ymmärtänyt, että ette ole yhteenkään kestotestiautoon asennuttanut moottorinlämmitintä, josta pitkään käytettiin nimitystä lohkolämmitin. Onko missään kestotestiautossanne ollut oikein vaikeita käynnistyksiä kovissa jopa -30 asteen kylmissä lämpötiloissa.

Ei silloin alkuaikoina vielä olleet markkinoilla muistaakseni pitkään aikaan nykyaikaiset täyssynteettiset öljyt. Tämä vain siksi, että autonostovaiheessa pidetään vissiin aika todennäköisenä, että uuteen autoon asennetaan moottorinlämmitin. Sitä en hyväksynyt omaan VW Beetle 1.2 TSI-koneeseen (12/05), siksi, että autoni yöpyy lämpimässä tallissa ja talvessa tulee reissujen yhteydessä vain muutama kylmäkäynnistys ulkona. Toiseksi muistin, että tämänkin lehden palstoilla on käynyt selväksi, miten vähän hyötyä näistä VW:ssä käytetyissä niin sanotuista öljypohjaan asennetuista paistinpannuista on hyötyä. Mitä muun tyylisiä lämmittimiä nykyisin on, ja onko ne yhtään parempia?

Toinen asia, jota kaupanteon yhteydessä ainakin VW-organisaatiossa nykyisin tuputetaan, on huolenpitosopimus, mikä Beetleeni olisi ollut 35 euroa/kk. Tarkkana eläkeläiskuskina kieltäydyin ehdottomasti ja nyt 2,5 vuoden jälkeen on selvinnyt, että olisin pulittanut VW-pankkiin reilut tuhat euroa korotta. Mittarissa kohta 50 000 km. Kun vien omat öljyt huoltoon, niiden hinnaksi (28 000 ja 45 000 km) olisi tullut noin 300 euroa. Kolmen vuoden päästä pitäisi tulla erotus hyväkseni, mutta miten silloin meneteltäisiin ja mitä silloin tapahtuu? Onko kokemuksia?

Näytä vastaus

Vastaus:

Olen touhunnut täällä vakituisesti reilusti yli 35 vuotta, eikä tänä aikana Kestotestiautoissa ole ollut käynnistysvaikeuksia. Vain yksi auto – Talbot Horizon – piti lähettää hinausautolla korjaamolle käynnistettäväksi. Syy ongelmiin ei selvinyt. Nykyaikainen talviöljyillä varustettu ja kunnosssa oleva auto käynnistyy kyllä ongelmitta kaikilla pakkaskeleillä, joita Etelä-Suomessa esiintyy. Lämmitys vähentää päästöjä ja kulutusta, siksi se olisi suotavaa.

Yleensä meillä ei ole käytettävissä sähköpistorasioita autoille, joten lohkolämmittimen asennus menisi hukkaan. Sisätilalämmitin taas haittaisi lämmityslaitteen arvioinnissa.

Synteettiset moottoriöljyt tulivat markkinoille 70-luvun lopussa. Ne paransivat sekä käynnistyvyyttä että voitelua kylmänä. Teimme vuonna 1978 testin, jossa ajoimme neljällä Opel Kadettilla Italiassa 16 000 km, synteettisiä ei vaihdettu, mineraaliöljyt vaihdettiin matkan puolivälissä. Kun tulimme kotiin, Helsingissä oli paukkupakkaset, ja yhtiö oli saneerannt autotallimme pois käytöstä. Autot jouduttiin jättämään pakkaseen.

Kun sitten lopuksi purimme moottorit, molemmat synteettisillä ajetut moottorit olivat virheettömiä ja molemmissa mineraaliöljyillä ajetuissa oli vaurio takimmaisessa runkolaakerissa. Testi osoitti vakuuttavasti synteettisten öljyjen paremmuuden erilaisissa olosuhteissa. Tuolloisten synteettisten viskositeetti oli 5W/20. Siihen aikaan autonvalmistajat eivät hyväksyneet tällaisten öljyjen käyttöä, vaikka kävi ilmi, että ne sopivat moottoreihin mainiosti. Nyt ajattelutapa on selvästi muuttunut.

Sähkötoimisia moottorinlämmittimiä ei käytetä juurikaan Pohjoismaiden ulkopuolella. Joku on keksinyt nuo öljypohjalämmittimet, kun autoista ovat valuun tehdyt aukot ja pakkastulpat pääosin poistuneet. Yksi vaihtoehto ovat jäähdytysnesteletkuihin asennettavat lämmittimet. Lisäongelmia nesteen lämmitykseen tuo se, että joissakin autoissa moottorinohjaus ei ymmärrä tilannetta, jossa esilämmitetyllä autolla lähdetään liikkeelle, ja jäähdytysnesteen lämpötila alkaa laskea nopeasti.

Julkaistu: 16.12.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.