Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Nykyaikaisen auton käynnistäminen kaapeleilla

30.1.2014 Tuulilasi
Kysymys

Näin tänään huoltoaseman pihassa suhteellisen uuden näköisen Volvo V70:n, jota käynnistettiin kaapeleilla. Kun virtaa antavan auton kuljettaja kytki liittimen kiinni Volvon akkuun, välähti Volvon oikea vilkku. Jotenkin tästä tuli mieleen varoitukset nykyautojen käynnistämisestä kaapeleilla. Ihan viime päivinähän mediassa on ollut monia varoituksia asiasta. Autoja ei saisi enää käynnistää kaapeleilla ja auton käyttäjiä on peloteltu mittavilla vaurioilla, jos kaapelikäynnistyksessä menee jotain pieleen. Tästä asiasta olisi mielestäni hyvä saada puolueettoman asiantuntijan, eli Ketosen, mielipide. Onko vaurioriski todella merkittävä?

Ymmärrän toki, että asiassa on varmaan riskinsä. Mutta toki riski se on siinäkin, että ulos mennessä meteoriitti putoaa päähän. Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko vaurioita autoihin on tullut kaapelikäynnistysten seurauksena. Onko näitä vuodessa 10, 100, 1000 vai kenties enemmän.

Vastaus
Vastaaja Tapio Ketonen

Aika usein tuollainen käynnistäminen sentään onnistuu ilman vaurioita. Väärin toimittaessa riski on kuitenkin olemassa, ja sitä on ihan turha ottaa. Virtaa voi antaa turvallisestikin. Näin se tapahtuu:

  • Ajetaan auttava auto riittävän lähelle autettavaa ja sammutetaan sen moottori.
  • Yhdistetään auttavan ja autettavan akkujen plusnavat kaapelilla, mieluimmin punaisella.
  • Kytketään toinen kaapeli, meluimmin musta, toisen auton akun miinusnapaan.
  • Kytketään kaapelin toinen pää koriin tai moottoriin maalaamattomaan metalliin, riittävän kauas akusta. Ei siis akkuun!
  • Käynnistetään auttavan auton moottori ja annetaan sen käydä 5-10 minuuttia. Tämä lataa autettavan auton akkua sen verran, että kaikki siirtyvä virta ei mene tyhjän akun täyttämiseen.
  • Sammutetaan auttavan auton moottori.
  • Käynnistetään autettavan auton moottori ja annetaan moottorin käydä viitisen minuuttia.
  • Sammutetaan autetun auton moottori.
  • Irrotetaan koriin tai moottoriin kytketty apukaapelin liitin.
  • Irrotetaan muut apukaapelien liittimet ja laitetaan kaapelit säilytyspussiinsa ja kyytiin.
  • Suljetaan konepellit ja lähdetään autoilla liikkeelle.
Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt