Apu

Kaipaisin lempeää liikuntaa, mutta en osaa valita lajia – Mitä eroa on pilateksella ja joogalla? Apu-klinikka vastaa

KuvatAdobe Stock
Julkaistu 30.11.2022

Kysymys:

Haluaisin aloittaa rauhallisen liikuntamuodon, joka lisää ja tukee kehon liikkuvuutta. En kuitenkaan osaa valita suositelluista lajeista itselleni sopivaa. Mitä eroja on esimerkiksi pilateksella, joogalla ja venyttelyllä tai syvävenyttelyllä?

Näytä vastaus

Vastaus:

Lempeä liikunta on paikallaan varsinkin silloin, kun mieli on stressaantunut ja kroppa tuntuu yhtä jäykältä kuin rautakanki. Kehoa ja mieltä huoltavilla liikuntamuodoilla on todettu olevan lukuisia terveyshyötyjä, jotka parantavat kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä kehon ja mielen yhteyttä. Lajit kehittävät muun muassa voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Lisäksi ne voivat vähentää stressiä ja lievittää kipuja. Lempeä kehoa ja mieltä tunnusteleva harjoittelu sopiikin lähes kaikille.

Jooga ja pilates sisältävät samankaltaisia rauhallisia liikkeitä, joita voidaan ­tarvittaessa yhdistää haastaviksikin liikesarjoiksi. Liikkeet tehdään kehon omaa painoa ja hyvää hengitystekniikkaa hyödyntäen. Erityisesti joogassa hengitystä saatetaan käyttää myös mielen ja hermoston rauhoittamiseen.

Joogassa on monta erilaista tyylilajia. Hathajoogalle on ominaista rauhallinen ja lempeä tunnelma, ja se sopii oikein hyvin myös aloittelijoille. Astangajooga taas on hyvin fyysinen ja jopa raskas joogamuoto. Astangajoogassa tehdään aina samassa järjestyksessä toistuvaa liikesarjaa, jota muokataan joogaajan kehityksen edetessä.

Jooga flow on rauhallista liikuntaa, jossa keskitytään erityisesti kehon ja mielen yhteistyöhön. Myös yinjooga on rauhallista joogaa, jonka tavoitteena on rentouttaa keho ja mieli. Yinjoogassa pääsee keskittymään läsnäoloon ja oman kehon kuuntelemiseen.

Ilmajoogassa harjoitteluun käytetään joogamaton sijasta katosta roikkuvaa silkki­trapetsia. Ilmajooga sopii kehittyneemmille joogaajille, ja sitä käytetään myös kuntoutukseen. Itse pääsin kokeilemaan ilmajoogaa Olet mitä syöt -televisio-­ohjelman kuvauksissa. Ihastuin lajiin erityisesti siksi, että kankaan varassa roikkuessa sai kokeilla uskallustaan ja pääsi kokemaan ihanan painottoman ja rennon olotilan.

Pilates on Joseph Pilateksen kehittämä kehonhallintatekniikka, joka juontaa juurensa 1900-luvun alkuun. Pilateksessä yhdistyvät voimistelu ja esittävän tanssin liikkeet. Tärkeintä on suorittaa liikkeet hallitusti ja oikein eli hengitystä, tukilihaksia ja keskivartalon hallintaa hyödyntämällä. Pilateksessa harjoite ­lähtee aina ensin kehon keskustasta ja hengityksestä. Vasta sen jälkeen tulee itse liike, joka tehdään hallitusti ja sulavasti.

Pilates kehittää keskivartalon voimaa, kehonhallintaa ja tasapainoa, parantaa ryhtiä sekä lisää liikkuvuutta ja keskittymiskykyä. Pilates on harvinainen laji, sillä se soveltuu yhtä hyvin huonokuntoisille ja liikuntaa vähän harrastaneille kuin ­huippu-urheilijoille ja ammattitanssijoillekin. Tanssijat ja urheilijat käyttävät pilatesharjoittelua myös loukkaantumisista toipuessaan.

Klassisella pilateksella tarkoitetaan Joseph Pilateksen kehittämää liikesarja-­ajattelua, mutta perinteisen matolla ­tehtävän pilateksen rinnalle on kehitetty myös muita lajimuotoja. Esimerkiksi reformeri- eli laitepilateksessa käytetään laitteita apuna pilatesliikkeiden suorittamisessa.

Kuten huomaat, lajivalikoima on laaja, eikä tässä ole mainittu läheskään kaikkia kehon ja mielen hallintaa tukevia liikuntamuotoja. Mikäpä siis estäisi sinua tutustumasta rauhassa kaikkiin vaihto­ehtoihin? Voit päättää vasta myöhemmin, mikä tai mitkä lajeista sopivat sinulle ­parhaiten.

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Pippa Laukka, hyvinvointi
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse ”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.