Tuulilasi

Akkulatureista

Akkulatureista

Tapio Ketonen

Kysymys:

Olemme hankkineet sähköisesti inva-varustellun auton. Auto on Fiat Ducato. Autossa on sähköllä toimiva henkilönostin sekä sähköiset takaovet. Näitä ohjataan kaukosäätimellä. Myös käsijarru on sähköllä. Autossa on myös webasto. Nyt talven tullen mietityttää, miten saisin akun kestämään. Mikä olisi oikea tapa turvata auton käyttö ja varmistaa akun riittävyys? Parin päivän seisominen tyhjentää akun kokonaan. Ulkoiset akkulaturit eivät ole mahdollisia käyttää. Onko mitään ratkaisua olemassa, kun autotallia ei ole käytettävissä?

Näytä vastaus

Vastaus:

Jos autoa ei ole mahdollista liittää sähkötolppaan, keinot ovat vähissä. Ei ole oikein mielekästä asentaa siihen erillistä moottorikäyttöistä aggregaattiakaan lataamaan akkua, tuskin naapuritkaan tykkäisivät. Sähkövarusteiden suuri määrä panee miettimään, onko akun (akkujen) kapasiteetti riittävä. Jos autoon asennetaan suuri lisäakku, seuraava kysymys on, riittääkö laturin teho.

Akun tyhjeneminen seistessä on kyllä aivan selvä vika. Syy tähän pitää selvittää aivan ensimmäiseksi, jo se voi tuoda ratkaisun. Viimeinen keino on tietenkin auton varustaminen päävirtakytkimellä. Jos kaikkea virtaa ei voida katkaista, yksi lisäkeino voisi olla asentaa lisäakku päävirtakytkimen kautta varsinaisen käyttöakun rinnalle. Kun auto pysäköidään, irrotetaan lisäakku virtapiiristä avaamalla sen pääkytkin, ja kun auto käynnistetään, kytketään akku jälleen mukaan. Helpointa olisi, jos irtikytkentä tapahtuisi automaattisesti sammutettaessa moottori, ja päällekytkeminenkin tapahtuisi automaattisesti tai tarvittaessa eli sähkön loputtua myös käsipelillä.

Julkaistu: 1.11.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.