Apu

Voiko aftojen syntymistä suuhun ehkäistä ruokavalinnoilla? Apu-klinikka vastaa

KuvatAdobe Stock
Julkaistu 19.2.2023

Kysymys:

Minulla ilmestyy suuhuni joskus kipeitä aftoja. Vaikuttaako ruokavalio niiden syntyy jollain tavalla? Pystyykö aftoja estämään?

Näytä vastaus

Vastaus:

Aftojen yhteyttä erilaisiin ruokavalioihin on pohdittu pitkään, mutta tutkimustietoa on vain niukasti. Aftat ovat suun kipeitä, pyöreitä tai soikeita haavaumia, jotka uusiutuvat vaihtelevin väliajoin ja parantuvat yleensä itsekseen muutamassa viikossa. Aftojen tarkkaa synty­mekanismia ei tunneta.

Erityisesti happamat ja karkeat ruoat tuntuvat pahalta aftaisessa suussa. Aftoja esiintyy jopa puolella väestöstä jossain elämän vaiheessa. Niiden ilmaantumiseen liittyy perinnöllinen taipumus. Aftat ilmaantuvat usein ensimmäisen kerran lapsuudessa ja nuoruudessa 10–19 ikävuoden tienoilla, ja niiden esiintyvyys laskee iän myötä vähitellen.

Aftat voivat liittyä keliakiaan, Crohnin tautiin tai haavaiseen paksusuolentulehdukseen. Ne voivat joskus olla merkki B12-vitamiinin, folaatin eli B9-vitamiinin tai raudan liian vähäisestä saannista.

Suomalaisista naisista noin 10–20 prosenttia kärsii raudanpuuteanemiasta. Jos aftoja tulee usein, on hyvä selvittää veren hemoglobiini ja tarvittaessa ferritiini­pitoisuus. Jos niissä on selvää korjaamisen tarvetta, on syytä turvautua rauta­valmisteeseen.

Millään yksittäisellä ruokavaliolla ei tiedetä olevan merkitystä aftojen ehkäisyssä tai hoidossa.

Sekä suomalaiset miehet että naiset saavat yleisesti liian vähän folaattia. Sitä on paljon kaalikasveissa, tummanvihreissä lehtikasviksissa, palkokasveissa, soijatuotteissa, joissakin hedelmissä, ­pähkinöissä ja siemenissä sekä kokojyvätuotteissa. Ruokavaliossa on yleensä ­riittävästi folaattia, jos siihen kuuluu ­runsaasti kasviksia, hedelmiä, marjoja ja kuitua. Sen sijaan vähäkuituinen ja vähänlaisesti kasviksia sisältävä ruoka­valio yhdistyy usein liian vähäiseen folaatin saantiin. Hedelmien ja vihannesten runsas käyttö voi olla siis eduksi myös aftojen ehkäisyn kannalta.

B12-vitamiinin puute uhkaa eniten vegaaneja, koska B12-vitamiinia on vain eläinkunnan tuotteissa, kuten maitotuotteissa, kananmunassa, kalassa ja lihassa. Joskus B12-vitamiinin liian vähäinen saanti voi liittyä myös hapottomaan mahaan, joka johtuu esimerkiksi mahan limakalvon surkastumisesta. Tällöin ­vitamiinin imeytyminen vähenee. Imeytymistä voivat vähentää myös diabeteslääke metformiini ja närästystä lievittävät ­protonipumpun estäjät pitkäaikaisessa käytössä.

Stressin ja tupakoinnin lisäksi jotkin ruoka-aineet voivat aiheuttaa aftoja suuhun. Ruoka-aineita ei kuitenkaan kannata ruveta välttelemään, ellei kyse ole hyvin tiheästi uusivasta ja selvästi tiettyyn ruoka-­aineeseen liittyvästä vaivasta. Usein väitetään, että sitrushedelmät, tomaatti ja suklaa liittyvät aftojen ilmaantumiseen, mutta tutkimusnäyttöä tästä ei ole. Millään yksittäisellä ruokavaliolla ei tiedetä olevan merkitystä aftojen ehkäisyssä tai hoidossa.

Hammastahnaksi kannattaa valita valmiste, jossa ei ole vaahtoavana ainesosana natriumlauryylisulfaattia. Tämä aine saattaa laukaista aftojen syntymisen.

Kysy terveydestä, Avun asiantuntijat vastaavat

  • Reijo Laatikainen, ravitsemus
  • Pippa Laukka, hyvinvointi
  • Tapani Kiminkinen, yleislääketiede
  • Voit kysyä nettiosoitteessa apu.fi/teemat/apu-klinikka
  • Voit myös lähettää kysymyksesi: aputerveys@a-lehdet.fi tai postitse ”Apu-klinikka”, Apu, 00081 A-lehdet

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kirjoitathan kysymyksesi riittävän yksityiskohtaisesti, jotta voimme antaa mahdollisimman tarkan vastauksen. Valitsemme parhaat kysymykset ja julkaisemme ne. Nimeäsi ja yhteystietojasi ei julkaista.