Apu

Yksityisleasing yhä suositumpaa – Muutosta nopeuttaa epävarmuus autojen hintakehityksestä

Yksityisleasing yhä suositumpaa – Muutosta nopeuttaa epävarmuus autojen hintakehityksestä
Auton omistaminen ei ole enää arvon mitta, vaan yhä useampi kuluttaja hankkii autonsa kuukausimaksullisena palveluna. Muutos on samankaltainen kuin äänikirjapalveluiden tai Netflixin suosion kasvussa.
Julkaistu: 10.5.2021
On kevät, ja kevät on autokuumeen aikaa. Vaikka autokaupoissa ei tungeksi väkeä pandemiakeväänä, tehdään autokauppaa yhä enemmän netissä. Ifin helmikuussa 2021 teettämän kyselytutkimuksen mukaan joka neljännessä suomalaisessa kotitaloudessa suunnitellaan auton ostoa tämän tai ensi vuoden aikana.
Kaikki eivät kuitenkaan osta autoa omaksi. Yhä useampi kuluttaja hankkii auton kuukausimaksullisena palveluna, yksityisleasingina. Muutos on samankaltainen kuin monien muiden kuukausimaksullisten palveluiden, kuten äänikirjapalveluiden tai Netflixin suosion kasvussa.
Yksityisleasingin vetovoima rakentuu ennustettavuudesta. Kun leasingkausi on päättynyt, palautetaan auto myyjäliikkeeseen. Autoa ei siis voi hyödyntää seuraavan auton kaupassa.
Toisaalta autoilijan ei myöskään tarvitse miettiä, miten auton arvo kehittyy vuosien aikana, eikä tarvitse huolehtia sen myynnistä. Vaikka korot nousisivat, kuukausimaksu pysyy samana. Jos vaihdelaatikko hajoaa, auton liisaajan ei tarvitse maksaa sen korjausta.
Kuluttaja säästyy näin auton hankinnan taloudellisista riskeistä.

Yksityisten leasingautojen suosituimmat merkit

Lähde: Volvo Car Finland Oy Ab

Asiakkaiden kaksi tärkeintä ryhmää

Huolettomuus maksaa. Yksityisleasingin kuukausimaksut vaihtelevat auton myyntihinnasta, sopimuksen kestosta ja palvelupaketista riippuen paristasadasta eurosta yli tuhanteen euroon.
– Yksityisleasingista ovat kiinnostuneita ensinnäkin ne, jotka haluavat uuden teknologian auton, kuten hybridin, ladattavan hybridin tai sähköauton, sanoo Nordean Autorahoituksen johtaja Kristian Ajanto. Ladattavien hybridien ja sähköautojen osuus yksityisleasingsopimuksista on 36 prosenttia, kun kaikista uusista autoista se on 18 prosenttia.
– On epävarmaa, miten autojen hinnat kehittyvät tulevaisuudessa. Kuukausihinta voi myös sopia omaan elämäntilanteeseen paremmin kuin se, että ostaa kalliin hybridin.
Toisena yksityisleasingiin kallistuvana ryhmänä Ajanto mainitsee lapsiperheet.
– Monille pienten lasten vanhemmille sujuva arki on tärkeämpää kuin se, että miettii vaikka renkaiden vaihtoa. Lapsiperheet myös arvostavat sitä, että yksityisleasingissa ei tule yllättäviä korjauskuluja.
Ajanto kannustaa yksityisleasingia harkitsevaa tutustumaan myös kalliimpana pidettyjen automerkkien valikoimaan.
– Yksityisleasingin palveluntarjoaja miettii, mitä autosta kolmen tai neljän vuoden kuluttua saa. Auton hyvä jälleenmyyntiarvo alentaa sen kuukausihintaa. Esimerkiksi hybridiauton jälleenmyyntiarvo voi olla korkea, joten yksityisleasing voi olla kilpailukykyinen verrattuna auton ostamiseen.

”Yksityisleasingista ajatellaan, että se on kallista. Monilla auton ostajilla on kuitenkin heikko ymmärrys autoilun kokonaiskustannuksista. Usein unohtuu, että ostetun auton arvo voi puolittua neljässä vuodessa. ”

Kristian Ajanto, Nordean Autorahoituksen johtaja

Ruotsi ja Norja Suomea edellä

Yksityisleasingin kasvuprosentit ovat isoja. Vuonna 2020 uusia yksityisleasingsopimuksia tehtiin 30 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Liisattujen autojen määrät ovat kuitenkin vielä pieniä. Vuoden 2020 lopussa Suomessa oli 6 130 yksityisliisattua ajoneuvoa.
Suomessa yksityisleasingin suosio kasvaa huomattavasti hitaammin kuin esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Ruotsissa yksityisleasingin osuus on jo yli 35 prosenttia yksityishenkilöiden uusien autojen kaupasta.
– Suomessa auton omistamisen kulttuuri on vahva. Yksityisleasingista ajatellaan, että se on kallista. Monilla auton ostajilla on kuitenkin heikko ymmärrys autoilun kokonaiskustannuksista. Usein unohtuu, että ostetun auton arvo voi puolittua neljässä vuodessa, sanoo Ajanto.

Yksityishenkilöiden leasingautot käyttövoiman mukaan 2020

Lähde: Volvo Car Finland Oy Ab

Kuinka kauan bensa- ja dieselautoja valmistetaan?

Keskeinen tekijä autokaupassa on auton arvonalenema. Elinkeinoelämän valtuuskunnan (Eva) ekonomisti Sanna Kurronen nostatti kulmakarvoja helmikuussa, kun hän kirjoitti Evan blogissa polttomoottoriautojen arvon romahtavan pian.
On vaikea ennakoida, miten perinteisten polttomoottoriautojen hinnat ja kysyntä kehittyvät lähivuosina. Monet Euroopan maat aikovat kieltää polttomoottoriautojen myynnin lähivuosina. Norjan tavoitteena on kieltää uusien bensiini- ja dieselautojen myynti vuodesta 2025 eteenpäin ja esimerkiksi Ruotsi, Saksa ja Britannia seuraavat pian perässä.
Monet automerkit ovat ilmoittaneet lopettavansa polttomoottoriautojen kehityksen. Esimerkiksi Volkswagen, yksi Suomen eniten myydyistä automerkeistä, on ilmoittanut, ettei kehitä bensa- ja dieselautoja vuoden 2026 jälkeen.

”Suomi on ollut Ruotsia paljon pidempään köyhä maa. Suomessa oma tupa on hankittu turvaksi esimerkiksi vanhuuden varalle. Vaurauden jatkumiseen ei olla voitu vielä luottaa monta vuosikymmentä.”

Kulutustutkija, sosiologian professori Terhi-Anna Wilska, Jyväskylän yliopisto

Uusista autoista 10–20 prosenttia hankitaan yksityisleasingilla

Tarkkaa tietoa yksityisleasingilla hankittujen henkilöautojen määrästä ei ole. Yksityisleasingia on nimittäin vähintäänkin kahden tyyppistä.
Ensinnäkin on niin sanottua aitoa leasingia, jossa auton omistajuus säilyy koko ajan leasingyrityksellä. Leasingaika on tyypillisesti 2–4 vuotta.
Toisekseen on rahoituspohjainen sopimus, jossa autoliike sitoutuu lunastamaan auton takaisin kuluttajalta ennalta sovitulla hinnalla sopimuskauden päätyttyä. Vaihtoehtoisesti auton voi myös lunastaa itselleen, vaikka sitten osamaksulla. Sopimuskauden mitta voi olla vaikka vain yksi vuosi.
Nordean Ajanto arvioi, että uusista autoista 10–20 prosenttia hankitaan yksityisleasingilla, sisältäen rahoituspohjaiset sopimukset.
Yksityisleasingsopimuksia on monenlaisia ja niitä markkinoidaan myös esimerkiksi auto vuodeksi -nimellä. Kuluttaja saa olla tarkkana, kun vertailee erilaisten rahoituspakettien hintoja. Osalla yksityisleasingin palveluntarjoajista on sopimuksissaan selkeät tasot, joista on helppo valita, haluaako esimerkiksi huoltojen tai renkaiden vaihdon kuuluvan kokonaishintaan.
Toisilla palveluntarjoajilla esimerkiksi huollot ja korjaukset voi ottaa lisäpalveluna. Jopa vakuutuksen voi sisällyttää palvelupakettiin. Ainakin polttoaine ja ajoneuvovero pitää tyypillisesti maksaa itse.
Sopimusta tehdessä on valittava paitsi sopimuskauden kesto, myös vuodessa ajettava kilometrimäärä. Ne vaikuttavat kuukausimaksun suuruuteen.
Autoa hankkivan on pystyttävä siis ennustamaan auton käytön tarvetta pitkälle tulevaisuuteen. Jos elämäntilanne muuttuu, tai vaikka työpaikan sijainti vaihtuu, voi sopimusta sorvata palveluntarjoajan kanssa. Siitä voi koitua kustannuksia.
Yksityisleasingia säätelee kuluttajansuojalaki.

Leasingautojen ensirekisteröinnit 2017–2021

Ruotsissa luotetaan vaurauden jatkumiseen

Voisiko yksityisleasingista tulla Suomessa vielä yhtä suosittua kuin vaikka Ruotsissa?
– Suomi on ollut Ruotsia paljon pidempään köyhä maa. Suomessa oma tupa on hankittu turvaksi esimerkiksi vanhuuden varalle. Vaurauden jatkumiseen ei olla voitu vielä luottaa monta vuosikymmentä, sanoo kulutustutkija, sosiologian professori Terhi-Anna Wilska Jyväskylän yliopistosta.
Wilska huomauttaa, että Suomessa myös vuokra-asumisen kulttuurinen imago on matalampi kuin omistusasumisen.
– Ruotsissa luotetaan vaurauden jatkumiseen ja siihen, että on varaa olla huolettomampi. Siellä luotetaan myös siihen, että seuraava sukupolvi pärjää omillaan. Asuntolainaa ei ole edes tarkoitus maksaa omana elinaikana takaisin, vaan asunnosta maksetaan lyhennyksiä ja korkoja.
Wilska uskoo, että kuluttaminen on myös Suomessa menossa Ruotsin suuntaan.
– Nuoremmat uskaltavat elää ja kuluttaa. Heille velka ei ole kauhea asia.

”Uudet trendit leviävät Suomeen usein kaupunkien kautta, joissa myös koulutus- ja tulotaso ovat korkeammat. Yksityisleasing on helppo tapa päästä kiinni uuteen autoon. Sen voima on huolettomuudessa.”

Toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry

Sähköautot lisäävät yksityisleasingin suosiota

Yksityisleasingin läpilyönnistä on kuitenkin puhuttu jo vuosia. Toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä kuvaa Suomen hitaasti kasvavaa yksityisleasingin suosiota muna–kana-ongelmaksi.
Monet maahantuojat ja jälleenmyyjät ovat kokeilleet yksityisleasingin markkinointia Suomessa jo vuosia sitten. Kallio kuitenkin uskoo, että pohjoismainen ja eurooppalainen yksityisleasingin trendi leviää viiveellä myös Suomeen.
– Uudet trendit leviävät Suomeen usein kaupunkien kautta, joissa myös koulutus- ja tulotaso ovat korkeammat. Yksityisleasing on helppo tapa päästä kiinni uuteen autoon. Sen voima on huolettomuudessa.
Kallio huomauttaa, että autokauppaa on jo pitkään tehty rahoituksen turvin.
– Korot ovat olleet matalat ja kilpailu on ollut kovaa. Kuluttajille on ollut hyviä rahoitustarjouksia tarjolla. Autokauppa on perustunut kuukausieriin jo pitkään.
Kallio arvelee, että kiinnostus sähköautoihin vauhdittaa yksityisleasingin suosion kasvua. Harva voi tai haluaa laittaa autoon 60 000 euroa kiinni.
Hankki sitten oman tai leasingauton, kannattaa miettiä, mikä on itselle auton käytössä tärkeää ja tehdä laskelmia.
– Auto kannattaa hankkia omista tarpeista lähtien, maksukyky huomioiden. sanoo Tero Kallio.

Tästä on kyse

  • Yksityisleasing on auton pitkäaikaista vuokrausta.
  • Sopimukseen kuuluu yleensä auton käyttö, huollot, renkaat ja niiden vaihto.
  • Polttoaine ja ajoneuvovero maksetaan tyypillisesti itse.
  • Sopimusta tehdessä on valittava paitsi sopimuskauden kesto, myös vuodessa ajettava kilometrimäärä.
  • Sopimuskauden päätyttyä auto palautetaan palveluntarjoajalle, kuten autoliikkeelle.
Päivitetty 10.5. – Ilmestynyt 29.4.2021
2 kommenttia