Apu

Maailman pisin robottiautojen sisätestirata Ruotsiin – Hurjat tavoitteet liikenneturvallisuudelle

Maailman pisin robottiautojen sisätestirata Ruotsiin – Hurjat tavoitteet liikenneturvallisuudelle
Testirata on osa AstraZero-tutkimusympäristöä. Nimi Zero viittaa Ruotsin tavoitteeseen laskea liikenteessä kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrä nollaan.
Julkaistu: 7.5.2021
Ruotsiin avattiin huhtikuun lopussa testirata, jossa kokeillaan itse­ohjautuvia autoja. Rata on osa kehitys- ja tutkimusympäristö AstraZeroa.
Zero viittaa Ruotsin valtiopäivien pyrkimykseen pudottaa tieliikenteessä kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden lukumäärä nollaan. Vuosittain maailmalla kuolee liikenteessä yli 1,2 miljoonaa ihmistä.
Autoteollisuus tekee vuosittain miljoonia testejä. Tulosten tarkkuuden kannalta on oleellista, että testiympäristön olosuhteet pysyvät vakioina.
Esimerkiksi tulevaisuuden liikenteen turvallisuusjärjestelmien kameroiden ja anturien testaamisessa on hyvin tärkeää, että valaistus pysyy varjoja ja taustavaloja myöten samanlaisena eri testikertojen välillä.
AstraZeron sisärata sijaitsee Boråsissa Länsi-Ruotsissa. Radan pituus on 700 metriä. Keskiosaltaan se on 60 metriä leveä ja muualla leveys on 40 metriä. Katto on 4,6 metrin korkeudessa, jotta tilaan mahtuvat henkilöautojen lisäksi rekat ja bussit.

Testien tarve kasvaa

Koska autojen kehitysajat lyhenevät koko ajan, on autoteollisuudella entistä enemmän tarvetta testeille.
– Tulevaisuuden tieturvallisuusjärjestelmät vaativat valtavan määrän testausta. Meillä se onnistuu kellon ympäri 365 päivää vuodessa. Uudella sisäradalla saamme päivänvalo-olosuhteet ja kuivan tienpinnan vaikkapa aamukolmelta marraskuussa, sanoo AstraZeron toimitusjohtaja Peter Janevik.
Yksi AstraZeron tutkimuspartnereista on Chalmersin teknillinen korkeakoulu.
– Sisätestiradalla pääsemme tekemään tutkimusta olosuhteissa, joissa meillä on täysi kontrolli valaistus- ja sääolosuhteista, toteaa korkeakoulun rehtori Stefan Bengtsson.
Vielä onkin edessä paljon tutkimus- ja kehitystyötä, jotta voidaan olla varmoja, että itseohjautuvien autojen kaikki järjestelmät ovat turvallisia ja luotettavia autojen koko käyttöiän ajan.
Kommentoi »