Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Vastinetta rahalle: Kiinalainen sähköauto haastaa Teslan – Xpeng G6 on kuin Model Y, mutta parempi

Halvalla ei voi saada hyvää, sanotaan. Viimeisin Suomeen saapunut kiinalaismerkki Xpeng tahtoo todistaa tämän vanhan väitteen vääräksi.

18.3.2025 Tuulilasi

Tässä on taas Suomen automarkkinoille yksi uusi kiinalaismerkki, josta harva on edes kuullut: Xpeng. Nimi kannattaa kuitenkin painaa mieleen ja yrittää opetella lausua, sillä kyseessä on ihan vakavasti otettava valmistaja, jota tuo maahamme kokenut tekijä, Inchcape Oy.

Xpeng saapuu alkuun Suomeen kahden mallin voimin, jotka ovat ytimekkäästi nimetyt G6 ja G9. Autot osuvat isompaan keskikokoluokkaan ja edustusluokkaan, mutta hyviin uutisiin kuuluu se, etteivät mallien hinnat kuitenkaan karkaa tolkuttoman korkeiksi, vaan melkeinpä päinvastoin. Maltillinen hinnoittelu on Xpengin vahvuuksia, ja merkin tavoitteena on kirkasotsaisesti tarjota vastinetta rahalle.

Otimme koeajoon ensin pienemmän G6:n, joka on suunnattu suoraan Tesla Model Y:n kilpailijaksi. Niin kokoluokka kuin hintakin kulkevat lähes käsi kädessä, eli lähtötaso asettuu noin 46 000 euroon. Onhan sekin paljon rahaa, mutta sillä myös saa paljon: neliovisen ja tilavan perheauton, jossa on kunnollinen toimintamatka, ripeä suorituskyky ja erittäin kattava varustelu.

Xpengin ideana on, että G6:ssa kaikkien kolmen version varustelu on sama, ja ainoat erot ovat vain tekniikassa, eli ajoakkujen koossa ja vetotavassa. Lähtötasolla G6 on takavetoinen, ja siitä on saatavana 65 kWh:n LFP- sekä 84 kWh:n NCM-akkuversio. Koeajamassamme nelivetoversiossa on aina sama suurempi ”long range” -akku. Talvella matkaa yhdellä latauksella järjestyi viikon testirupeaman puitteissa noin 400 kilometrin verran.

Xpeng G6 sähköauton ohjaamossa vallitsee minimalistisen nakuileva tunnelma, mutta toiminnallisuus on kunnossa.
Ohjaamossa vallitsee minimalistisen nakuileva tunnelma, mutta toiminnallisuus on kunnossa.
Xpeng G6 sähköauton 15-tuumaisen keskinäytön parhaita ominaisuuksia on monipuolinen peruutuskameranäyttö.
15-tuumaisen keskinäytön parhaita ominaisuuksia on monipuolinen peruutuskameranäyttö.
Xpeng G6 sähköauton iso kontti on käytettävyydeltään helppo. Välipohjan alta löytyy lisäpotero vaikkapa latauskaapeleille.
Iso kontti on käytettävyydeltään helppo. Välipohjan alta löytyy lisäpotero vaikkapa latauskaapeleille.
Xpeng G6 sähköauton kulkupuolella G6 AWD ei jätä toivottavaa. Sport-ajomoodissa ehditään satasen vauhtiin 4,1 sekunnissa, ja huiput riittävät Suomen teille takuuvarmasti. Pikalatausteho (280 kW) on aidosti huippuluokkaa.
Kulkupuolella G6 AWD ei jätä toivottavaa. Sport-ajomoodissa ehditään satasen vauhtiin 4,1 sekunnissa, ja huiput riittävät Suomen teille takuuvarmasti. Pikalatausteho (280 kW) on aidosti huippuluokkaa.

Xpeng G6:n ulkoasu noudattelee nykyisin perin tuttua, aerodynaamista sämpylämuotoilua, mutta korin mittasuhteet ovat onnistuneet ja auto näyttää luonnossa pirteän nykyaikaiselta. Viirumaiset ajo- ja takavalot jäävät päällimmäisenä mieleen. Ja kyllä, lukitusta avattaessa ovikahvat ponnahtavat ulos. Valtavirtameininkiä.

Sisälle siirryttäessä kohtaa miellyttävä yllätys: yleisilme on varsin laadukas, eikä kovaa tai typerää ”pianolakattua” muovia ole suuremmalti näkyvillä. Sen sijaan on käytettyä tekstiilejä ja siistin tuntuista tekonahkaa. Etuistuimissa on lämmityksen lisäksi myös viilennys vakiona. UV-suojattu, suuri panoraamalasikatto on sekin vakiona.

Suureksi onneksi autossa on kymmentuumainen ja selkeä mittaristo perinteisellä paikallaan, 15-tuumaisen keskinäytön lisäksi. Ohjaamosta on kaikki fyysiset painikkeet jätetty pois, valitettavasti, joten kuljettaja on lähes kaikissa toiminnoissa keskinäytön hipelöinnin vanki. G6:n käyttöliittymä on onneksi nopea ja notkea, ja sen alareunaan saa muokattua omia suosikkeja paremmin hallittaviksi.

Xpeng G6 sähköauton etuistuimissa on hyvä tuki etenkin selän osalta, mutta istuinosa on lyhyehkö, eikä sitä saa pidennettyä. Lisää alt-teksti kirjoittamalla ColumnWideFull  Full height
Etuistuimissa on hyvä tuki etenkin selän osalta, mutta istuinosa on lyhyehkö, eikä sitä saa pidennettyä.
Xpeng G6 sähköauton takana on erinomaisesti tilaa kaikkiin suuntiin pitkillekin matkustajille.
Takana on erinomaisesti tilaa kaikkiin suuntiin pitkillekin matkustajille.

Xpeng G6 AWD Performance Launch Edition

  • Moottori Sähkömoottorit x 2
  • Teho/vääntö 350 kW (469 hv) / 660 Nm Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 4,1 s
  • Huippunopeus 200 km/h
  • Akkukapasiteetti 84,0 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW/280 kW
  • Yhd. EU-kulutus 17,9 kWh/100 km
  • WlTP-toimintamatka 550 km
  • Mitat Pituus 4 753 mm, leveys 1 920 mm, korkeus 1 650 mm, akseliväli 2 890 mm, tavaratila 571 l
  • Omamassa 2 048 kg
  • Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 54 390 €, mallisto alkaen 45 790 €

Kenelle?

Ennakkoluulottomalle sähköistä perheautoa tarvitsevalle. Kookkaan ja suorituskykyisen Xpeng G6:n hinta ei omassa viiteryhmässään päätä huimaa.

Plussaa

  • Laadukkaan tuntuinen kokonaisuus

  • Rivakka suorituskyky

Miinusta

  • Jälleenmyyntiarvo kysymysmerkki

  • Fyysisten painikkeiden puute

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt