
Volkswagen Multivanissa tila on helposti muunneltavissa – Matkustajat saavat kuninkaallista kyytiä
VW Multivan Style Business 1.5 eHybrid 4Motion. Tässä autossa kuski jää väistämättä sivurooliin. Matkustajilla on mukavaa. Varo: auto saattaa aiheuttaa naapurikateutta.
Paku on paku, vaikka voissa paistaisi. Näinhän sitä voisi luulla. Ennakkoluuloni osoittautuivat kuitenkin täysin vääriksi, kun pääsin uuden Volkswagen Multivanin ohjaimiin.
Lähdetäänpä nyt liikkeelle vaikka auton ulkoisesta olemuksesta. Koeajoyksilömme oli musta, ja sitä oli koristeltu kromilla vain hyvin hillitysti. Volkswagen Multivan perustuu nykyään Volkswagenin MQB-pohjalevyyn, joka on suunniteltu henkilöautoille. Multivanin aikaisemmat mallisukupolvet perustuivat pakettiauto Transporteriin.

Multivanin ohjaamoon kavutaan. Tästä jäykkäselkäisillä kuljettajilla on pelkkää hyvää sanottavaa. Eipä tarvitse käydä ratin taakse makaamaan, koska istuma-asento on erittäin ryhdikäs. Myös autosta laskeutuminen sujuu hyvin ketterästi, koska ovi on iso, ja se aukeaa reiluun kulmaan. Myös kahvoja on tarjolla sopivasti.

Näkymät kuljettajan paikalta ovat erittäin avarat – ainakin eteenpäin. Takasuunnassa on kamera apuna. Kamera on välttämätön, sillä takaikkuna on todella kaukana siellä jossain. Isot sivupeilit tarjoavat hyvät näkymät pitkin kumpaakin kylkeä.
Ajettavuudeltaan kolossaalisen kokoinen Multivan on yllättävän henkilöautomainen. Jousitus tuntuu sitä mukavammalta mitä enemmän porukkaa on kyydissä.

Kuljettaja ei kuitenkaan esitä pääosaa tässä erikoisessa Multivan-näytelmässä. Kärkiroolissa ovat matkustajat, joista yksi istuu kuljettajan vieressä, ja loput viisi kappaletta akvaariomaisen avaran takaosaston puolella. Kaksi ensimmäistä istuinta ovat erillisiä, ja niiden takaa löytyy yhtenäinen, paloista koottu kolmen hengen sohva.
Koska sivulasit ovat voimakkaasti tummennetut, vallitsee takaosastolla mukavan hämyisä tunnelma. Kulku matkustamon puolelle on helppoa, koska auton kummassakin kyljessä on iso liukuovi. Meidän yksilössämme ovissa oli lisävarusteena myytävä sähköinen avaus- ja sulkutoiminto.
Kaikkia istuimia voi liikutella niiden kiinnityskiskoja pitkin, ja ne voi myös irrottaa. Jos takimmaiset kolme tuolia nostaa pihalle, korkeaa tavaratilaa on tarjolla naurettavan paljon.

Multivanin voimalinja koostuu 1,5-litraisesta bensaturbosta ja kahdesta sähkömoottorista, joista toinen on sijoitettu taka-akselille. Tämä nerokas ratkaisu tekee Multivanista nelivetoisen. Ladattavalle hybridille luvataan jopa 95 kilometriä sähköistä toimintamatkaa (WLTP).
Ajotapa, ulkolämpötila ja käytetyt nopeudet tietysti vaikuttavat lopputulokseen.
VW Multivan Style Business 1.5 eHybrid 4Motion
- Moottori R4, bensa, turbo+2xsähköm.
- Iskutilavuus 1 498 cm3
- Teho 180 kW (245 hv)
- Vääntö 350 Nm
- Voimansiirto Neliveto, 6-v. automaatti
- 0−100 km/h 9,0 s
- Huippunopeus 200 km/h
- Yhd. EU-kulutus 0,9 l/100 km
- CO2-päästöt 20 g/km
- Mitat Pituus 5 173 mm, leveys 1 941 mm, korkeus 1 909 mm, akseliväli 3 124 mm, perävaunu 750/1600 kg, tavaratila 469–4 053 l, omamassa 2 469 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 79 736 €, mallisto alkaen: 66 305 €
Kenelle?
Oletko suurperheellinen tai ehkäpä luksuskyyteihin erikoistunut taksiyrittäjä? Vai tarvitsetko omaa tilaa? Tämä on sinun autosi.
Ajettavuus
Kulmikas ja kookas pikkubussi on yllättävän mukava ajaa. Ja meno vain paranee, kun kyydissä on enemmän painoa.
Nyt mennään lyhyellä kaavalla: tilaa on, ja se on helposti muunneltavaa.
Suorituskyky
Kahdella sähkömoottorilla vahvistettu turbokone kuljettaa isoa kaappia vaivattomasti. Nelivetoisuus tuo varmuutta ja etenemiskykyä vaihtuviin olosuhteisiin.
Kokonaisuus
Tässäpä todellinen erikoisauto erikoismiehille. Näin voisi Multivania luonnehtia. Ainutlaatuinen tilaherkku. Tätä myydään – verotussyistä – Suomessa nykyään vain nelivetoisena lataushyb-ridinä.
Plussaa
Valtavat ja helposti muunneltavat tilat
Sähköä voimalinjassa
Miinusta
Saattaa aiheuttaa naapurikateutta
Oikaisu: Volkswagen Multivan perustuu nykyään Volkswagenin MQB-pohjalevyyn, joka on suunniteltu henkilöautoille. Multivanin aikaisemmat mallisukupolvet perustuivat pakettiauto Transporteriin. Artikkelissa kirjoitettiin aiemmin auton peruskorin olevan sama kuin Volkswagen Transportereissa. Tuulilasin toimitus pahoittelee virhettä.