Vuoden 2022 parhaat: Sähköautot, hybridit, vaihtoehtoiset käyttövoimat ja Vuoden auto Suomessa -finalistit
Autot ja liikenne
Vuoden 2022 parhaat: Sähköautot, hybridit, vaihtoehtoiset käyttövoimat ja Vuoden auto Suomessa -finalistit
Autovuosi 2022 lähenee loppuaan. Koronapandemia on sekoittanut markkinoita jo pidempään, ja myös sota Ukrainassa on aiheuttanut päänvaivaa autotehtaiden logistiikkavastaaville. Ohessa Tuulilasin poiminnat vuoden uutuusvirrasta.
1Kommenttia
Julkaistu 2.12.2022
Tuulilasi

Sähköautot

Päätimme tarkastella tällä kertaa uutuuksia käyttövoiman mukaan. Energia on herättänyt vilkasta keskustelua, ja autoissa keskustelua on käyty ennen kaikkea käyttövoiman ympärillä. Sähkö on kuitenkin tullut autoihin jäädäkseen.

1. Hyundai Ioniq 6

Korealaiset ovat hyvässä vauhdissa sähköautojensa kanssa. Hyundai ioniq 5 ja sen Kia-sisar EV6 pokkasivat viime vuonna lukuisia palkintoja ympäri maailmaa. Ioniq 6:lla Hyundai pakkaa tutun teknologian kuitenkin hätkähdyttävän uudenlaisiin vaatteisiin. Linjakas Ioniq 6 näyttää täysin erilaiselta kuin kulmikas Ioniq 5. Juuri tätä uusilta autoilta odotetaan: freesiä ja yllättävää näkemystä, kuluttajalle annetaan yhä syy rakastua autoonsa. Asiakastoimitukset Euroopassa ovat pian käynnistymässä. Suomeen auto saapunee ensi kesän aikana.

2. VW ID.5/ID.5 GTX

Volkswagen on vähän hakenut itseään sähköautojen saralla, mutta vähitellen palaset loksahtelevat paikoilleen. ID. 5 – etenkin GTX-versiona on tuote, joka herättää. Paketti toimii. Toki yhtä hyvin olisimme voineet valita VW:n ID-mallistosta myös Buzzin, joka tuo legendaarisen hippibussin hipsteriaikaan.

3. BMW i4

BMW on myös tullut vauhdilla mukaan sähkökisaan. Emme varsinaisesti syttyneet möhkömaasturi iX:stä, mutta i4 sen sijaan on erinomainen auto – etenkin maltillisimpina versioina. Tehoversio M50 ampuu yksinkertaisesti yli. BMW ydinosaamista ovat yhä edustavat isot yritysautot, ja tuohon rooliin i4 istuu hyvin.

Pistesijat

Tämä vuosi on ollut sähköautojen juhlaa, ja autonostajien kannalta on ilahduttavaa valintojen runsaus. Ja tämän vuoden jälkeen tarjolla on yhä enemmän myös ns. tavallisia kansanautoja. Tosin ilman poliittista tukea sähköautot ovat yhä selvästi kalliimpia kuin vastaavat polttomoottorin avulla liikkuvat autot.

Kärkikolmikon ulkopuolelta myös mikä tahansa näistä seuraavista uutuuksista olisi yhtä hyvin ansainnut paikkansa palkintokorokkeella:

  • Mercedes-Benz EQE,
  • Nissan Ariya,
  • Renault Megane E-Tech,
  • Toyota bZ4X ja
  • Volvo C40.

Eikä sähköautojen uutuuksien tulva osoita laantumisen merkkejä. Ensi vuonna tahti vain kiihtyy. Sen myötä latausinfrakin alkaa pian olla kohdallaan.

Ladattavat hybridit

1. Ferrari 296 GTB

Ladattavien hybridien ryhmässä tämä vuosi toi mukanaan sekä Ferrari 296 GTB:n että McLaren Arturan. Molemmissa takapyöriä ruokitaan keskimoottorisen veekuutosen ja sähkömoottorin yhdistelmällä. Ferrari on teknisesti edistyksellisempi, mutta samalla erittäin monimutkainen laite.

2. Opel Astra

Ranskalaistunut Astra on tarjolla useampana voimanlähdeversiona, ja juuri ladattava hybridi on niistä kaikkein mielenkiintoisin. Kahden moottorin yhteispeli on hiottu Astrassa huippuunsa.

3. Mercedes-Benz c 300 e

Mersu on oikeastaan jo viime vuoden uutuus, mutta ansaitsee yhä paikkansa tällä listalla, koska asiakastoimitukset ovat kohdistuneet tälle vuodelle. Konsepti toimii: Iso 25,4 kWh:n akku, realistinen 100 km:n ajomatka sähköllä ja 55 kW:n pikalatausmahdollisuus.

Ei-ladattavat hybridit

1. Honda civic

Yhdennentoista sukupolven Civic on kasvanut selvästi edeltäjäänsä verrattuna, ja samalla auton muotoilu on rauhoittunut. Voimalinja toimii erittäin sivistyneesti, ja myös taloudellisuuspuoli on japanilaisilla hallussa. Juuri näin hyvän perinnehybridin pitää toimia.

2. Toyota Corolla Cross

Toyota on tehnyt pitkäjänteistä työtä hybridien parissa. Ennakoivalla ajotavalla iso osa ajoista sujuu puhtaasti pelkällä sähköllä. Toki tankattavista hiilivedyistähän kaikki nämä "itselataavat" hybridit käyttövoimansa tietenkin lähtökohtaisesti saavat.

3. Kia Niro

Niro uudistui kesällä, ja mallistosta löytyy niin täyssähköversio, hybridi kuin ladattava hybridikin. Asiakas voi valita parhaiten sopivan vaihtoehdon. Suosikkimme näistä on perushyb­ridi, koska sillä saa eniten vastinetta rahalle.

Numeroiden valossa

32,1% ovat tavalliset eli ei-ladattavat hybridit nousseet tänä vuonna suomalaisten ykkösvalinnaksi voimalinjojen osalta. Lähes joka kolmas (32,1 %) tammi- ja lokakuun välissä rekisteröity uusi henkilöauto on ns. perushybridi. Niiden perässä tulevat bensiinimoottoriset autot (24,54 %), ladattavat hybridit (19,79 %) ja sähköautot (16,07 %) ennen dieseleitä (6,77 %). Metaanikaasu on yhä marginaalituote (0,71 %)

–19 % ovat uusien henkilöautojen rekisteröinnit hiipuneet lokakuun loppuun mennessä viime vuoteen verrattuna. Rekisteröinnit eivät anna kuitenkaan täyttä kuvaa autokaupan tilasta, koska komponenttipula on pidentänyt toimitusaikoja.

2. on Kian sijoitus rekisteröintitilastoissa, ja tämä korealaisvalmistaja onkin suurimman nousun kärkikahinoissa tehnyt automerkki. Ykkössija on kuitenkin tukevasti Toyotan hallussa, ja Corolla on Suomen myydyin automalli. Kian perässä tulevat VW ja Skoda ovat menettäneet asemiaan toimitusvaikeuksien myötä.

änä vuonna suomalaisten ykkösvalinnaksi voimalinjojen osalta. Lähes joka kolmas (32,1 %) tammi- ja lokakuun välissä rekisteröity uusi henkilöauto on ns. perushybridi. Niiden perässä tulevat bensiinimoottoriset autot (24,54 %), ladattavat hybridit (19,79 %) ja sähköautot (16,07 %) ennen dieseleitä (6,77 %). Metaanikaasu on yhä marginaalituote (0,71 %)

Vaihtoehtoiset käyttövoimat

1 Vety

Vedystä on puhuttu tulevaisuuden polttoaineena jo pienen ikuisuuden ajan. Läpimurto antaa kuitenkin yhä odottaa itseään. Vedyn potentiaalia ei kukaan kiistä, mutta tällä hetkellä vetyautoiluun ollaan menossa raskas liikenne edellä. Joka tapauksessa vety inspiroi yhä, ja malliesimerkistä käy Kaliforniassa kehitetty Hyperion XP-1, jonka valmistuksessa myös Nasa on ollut mukana. Nyt puhutaan superlatiiveissa: 1000 hevosvoimaa ja 1600 km:n toimintamatka. Tavoitteena on tuottaa 300 autoa, jonka jälkeen teknologiaa voidaan pikkuhiljaa tuoda myös tavallisempiin autoihin.

2 Uuden sukupolven akut

Akut kehittyvät jatkuvasti, mutta isompi hyppäys tapahtunee uusien kiinteäelektrolyyttisten akkujen muodossa. Niitä on tutkittu jo 1950-luvulta lähtien, ja Toyota on panostanut isosti teknologian tutkimiseen vuodesta 2012 lähtien. Kiinteässä muodossa olevien elektrolyyttien myötä akkujen tehokkuus kasvaa, eli pienemmällä akulla saavutetaan pidempi toimintamatka. Myös akkujen lataaminen nopeutuu.

3 Kaikkien hybridien äiti

Vetyauto on sähköauto, jossa sähkö vain tuotetaan ajon aikana polttokennossa vedystä. Kun vetyinfra on vaillinainen, miten olisi sopivan kokoinen akku, josta saataisiin virtaa moottorille silloin kun vetyä ei ole tarjolla? Hyundai väläytteli tätä ajatusta kesällä räyhäkässä N Vision 74 -konseptissaan. Sarjatuotantoa ajatellen hintalappu tämän auton tuulilasissa saattaisi tosin nousta turhan korkeaksi.

Vuoden auto Suomessa: Tässä tulevat finalistit

Suomen auto- ja liikennetoimittajat valitsevat perinteiseen tapaan Vuoden auton Suomessa. Tässä ovat kuusi finaaliin selvinnyttä autoa. Voittaja julkistetaan 16. joulukuuta.

Ylärivissä 1. Kia Niro, 2. Mercedes-Benz EQE, 3. Opel Astra ja alarivissä 4. Renault Megane E-Tech Electric, 5. Škoda Fabia, 6. Volkswagen ID. Buzz.
1 kommentti