
Sähköautot
Päätimme tarkastella tällä kertaa uutuuksia käyttövoiman mukaan. Energia on herättänyt vilkasta keskustelua, ja autoissa keskustelua on käyty ennen kaikkea käyttövoiman ympärillä. Sähkö on kuitenkin tullut autoihin jäädäkseen.
1. Hyundai Ioniq 6
2. VW ID.5/ID.5 GTX
3. BMW i4
Pistesijat
Tämä vuosi on ollut sähköautojen juhlaa, ja autonostajien kannalta on ilahduttavaa valintojen runsaus. Ja tämän vuoden jälkeen tarjolla on yhä enemmän myös ns. tavallisia kansanautoja. Tosin ilman poliittista tukea sähköautot ovat yhä selvästi kalliimpia kuin vastaavat polttomoottorin avulla liikkuvat autot.
Kärkikolmikon ulkopuolelta myös mikä tahansa näistä seuraavista uutuuksista olisi yhtä hyvin ansainnut paikkansa palkintokorokkeella:
- Mercedes-Benz EQE,
- Nissan Ariya,
- Renault Megane E-Tech,
- Toyota bZ4X ja
- Volvo C40.
Eikä sähköautojen uutuuksien tulva osoita laantumisen merkkejä. Ensi vuonna tahti vain kiihtyy. Sen myötä latausinfrakin alkaa pian olla kohdallaan.
Ladattavat hybridit
1. Ferrari 296 GTB
2. Opel Astra
3. Mercedes-Benz c 300 e
Ei-ladattavat hybridit
1. Honda civic
2. Toyota Corolla Cross
3. Kia Niro
Numeroiden valossa
32,1% ovat tavalliset eli ei-ladattavat hybridit nousseet tänä vuonna suomalaisten ykkösvalinnaksi voimalinjojen osalta. Lähes joka kolmas (32,1 %) tammi- ja lokakuun välissä rekisteröity uusi henkilöauto on ns. perushybridi. Niiden perässä tulevat bensiinimoottoriset autot (24,54 %), ladattavat hybridit (19,79 %) ja sähköautot (16,07 %) ennen dieseleitä (6,77 %). Metaanikaasu on yhä marginaalituote (0,71 %)
–19 % ovat uusien henkilöautojen rekisteröinnit hiipuneet lokakuun loppuun mennessä viime vuoteen verrattuna. Rekisteröinnit eivät anna kuitenkaan täyttä kuvaa autokaupan tilasta, koska komponenttipula on pidentänyt toimitusaikoja.
2. on Kian sijoitus rekisteröintitilastoissa, ja tämä korealaisvalmistaja onkin suurimman nousun kärkikahinoissa tehnyt automerkki. Ykkössija on kuitenkin tukevasti Toyotan hallussa, ja Corolla on Suomen myydyin automalli. Kian perässä tulevat VW ja Skoda ovat menettäneet asemiaan toimitusvaikeuksien myötä.
änä vuonna suomalaisten ykkösvalinnaksi voimalinjojen osalta. Lähes joka kolmas (32,1 %) tammi- ja lokakuun välissä rekisteröity uusi henkilöauto on ns. perushybridi. Niiden perässä tulevat bensiinimoottoriset autot (24,54 %), ladattavat hybridit (19,79 %) ja sähköautot (16,07 %) ennen dieseleitä (6,77 %). Metaanikaasu on yhä marginaalituote (0,71 %)
Vaihtoehtoiset käyttövoimat
1 Vety
2 Uuden sukupolven akut
3 Kaikkien hybridien äiti
Vuoden auto Suomessa: Tässä tulevat finalistit
Suomen auto- ja liikennetoimittajat valitsevat perinteiseen tapaan Vuoden auton Suomessa. Tässä ovat kuusi finaaliin selvinnyttä autoa. Voittaja julkistetaan 16. joulukuuta.