Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Iso koeajo

Uusi kiinalainen sähköauto Voyah Free tuli Suomeen – Näin se suoriutuu Suomen talvesta

Voyah on Suomessa uusi autobrändi, jonka on raivattava tiensä kuluttajien tietoisuuteen. Freen teho- ja vääntöarvot ovat sellaiset, että oksat pois.

29.2.2024 Tuulilasi

Koeajo: Voyah Free

  • Mittarilukema: 5 526 km
  • Testimatka: 782 km
  • Renkaat: 255/45/R20
  • Mittauspäivä: 18.12.2023
  • Sää: Pouta, lumisade
  • Lämpötila: - 14°C
  • Tien pinta: Jäinen, luminen

Faktat

  • Mallin perushinta 79 900 euroa
  • Testiauton lisävarusteet Ei lisävarusteita
  • Testiauton hinta 79 900 euroa
  • Takuu 5 vuotta / 100 000 km
  • Akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km
  • Maahantuoja Nord Cars Oy
  • Valmistaja Dongfeng Motor Company Ltd.
  • Valmistuspaikka Wuhan, Kiina

Myllerrys eurooppalaisilla automarkkinoilla jatkuu. Syynä ovat kiinalaiset autovalmistajat, jotka ovat tulleet tänne jäädäkseen. Edessä on tarjonnan kasvaessa markkinaosuuksien uusjako, ainakin jossakin mittakaavassa. Kaikki eivät voi olla voittajia kisassa, jossa avainsana on sähköistyminen. Vaikka perinteikkäät eurooppalaismerkit ovat toistaiseksi pärjänneet taistossa autonostajien suosiosta kohtalaisen hyvin, paluuta vanhaan ei ole. Kiinalaisvalmistajat ovat haistaneet veren, eikä hintahyökkäys näytä minkäänlaisia laantumisen merkkejä.

Meikäläisittäin tuiki tuntemattomia uutuuksia tupsahtelee tarjolle nyt siis kiivaaseen tahtiin. Yksi uusista kiinalaismerkeistä on Voyah. Auton nimen kertominen aiheuttaa useimmiten hämmentyneen kysymyksen: siis mikä? Nimi kannattaa kuitenkin painaa mieleen, mikäli aikoo pysyä kartalla siitä, mitä lähivuosina on tapahtumassa. Koska kiinalaiset tuskin ovat lähtemässä autoineen Euroopasta, on hyvä olla perillä siitä, millaisista lähtökohdista autoja meikämarkkinoille Kauko-Idässä tuotetaan. Luottamuksen on perustuttava tietoon, ja sitä kiinalaiset usein jakavat kitsaasti.

Voyah-autoja valmistaa yritysjätti nimeltään Dongfeng Motor Corporation Ltd. Se on Kiinan valtion täysin omistama autovalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Wuhanissa, Hubein maakunnassa. Mistään pikkutekijästä ei ole kyse, sillä 1969 perustettu yritys on kolmanneksi suurin Kiinan "neljästä suuresta" valtion omistamasta autovalmistajista. Ne ovat SAIC Motor, FAW Group, tämän koeajon Dongfeng Motor Corporation ja Changan Automobile. Dongfeng myi merkittävän määrän, eli kaikkiaan 3,28 miljoonaa autoa vuonna 2021. Sähköautot ovat sille kuitenkin vielä verrattain uusi aluevaltaus.

Dongfeng kehittää ja markkinoi autoja omilla tuotemerkeillään, ja niitä on lukuisia. Dongfengin merkkejä ovat mm. Aeolus, Fengdu, Forthing, Venucia ja Voyah. Näiden lisäksi sillä on tuotantoa ulkomaisten merkkien yhteisyritysten, kuten tytäryhtiöiden Dongfeng-Honda, Dongfeng-Nissan ja Dongfeng-Peugeot Citroën avustamana. Vuonna 2021 ulkomaisten merkkien autojen osuus Dongfengin myynnistä oli huomattava, 79 prosenttia.

Kokemusta autovalmistuksesta on siis hankittu vanhempien japanilaisten, ranskalaisten ja myös korealaisten merkkien avustuksella. Taustalla on ollut pitkäjänteinen tahtotila kehittyä henkilöautojen valmistajana. Alun alkaen hyötyajoneuvoja valmistaneen Dongfengin raskaan kaluston osuus tuotannosta oli vielä 2001 noin 73 prosenttia. Vuoteen 2012 mennessä luku oli kääntynyt päinvastaiseksi, sillä 73 prosenttia tuotetuista autoista oli silloin henkilöautoja. Yrityksellä on siis selvä kasvutarina, eikä se 55-vuotiaana ole enää mikään nuori tekijä.

Voyah Freen ohjaamo on muuten varsin toimiva, mutta ohjauspyörän kehä voisi olla paksumpi. Voyah Free tuli Suomeen | Uusi kiinalainen sähköauto | Koeajo
Ohjaamo on muuten varsin toimiva, mutta ohjauspyörän kehä voisi olla paksumpi. Ratinlämmitystäkään ei ole. Koko kojelaudan yläosa liikkuu pystysuunnassa bling bling -tyyliin. Kameran avulla hoituvat vaikka Teams-palaverit. Keskikonsoli on leveä, ja siinä on muun muassa säilytyslokero sekä latausalusta.

Entä sitten Voyah? Se on varsin tuore automerkki, jonka Dongfeng Motor Corporation ensiesitteli heinäkuussa 2020 Wuhanissa – samassa kaupungissa siis, jossa oli edellisvuonna "esitelty" maailmanlaajuinen koronaviruspandemia. Kyseessä oli premium-sähköautomerkki. Ensimmäisen Voyah-mallin, nyt koeajamamme Freen, virallinen lanseeraus tapahtui 18. joulukuuta 2020.

Ja vaikka ajat olivat kovat, tämän pituudeltaan lähes viisimetrisen SUV-mallin sarjatuotanto alkoi tammikuun lopussa 2021 – siis vain reilut kolme vuotta sitten.

Mallina Free on kookas nelivetoinen premium-SUV, joka tarjoaa hyvin kattavan varustelun vakiona. Lähes viisimetrisessä korirakenteessa on liki kolmemetrinen akseliväli ja lyhyet etu- ja takaylitykset. Freen suunnittelua kehitettiin yhdessä tunnetun eurooppalaisen tekijän, ItalDesignin kanssa, ja lopputulosta voi pitää varsin onnistuneena – etenkin auton ilmeen kannalta tärkeän keulan osalta. Free on siis kiinalainen sähköauto, mutta sen muodot on luotu eurooppalaisin voimin. Leveä muovikromitettu maski tuo nopeasti mieleen vaikkapa Maseratin keulatyylin. Maski näyttää onnistuneesti perinteisen avoimelta, mutta on tosiasiassa sähköautoille tyypillisesti umpinainen. Ainoastaan keulan alaosan reunoilla sijaitsevat ilmanottoaukot ovat oikeasti toimivat.

Yksityiskohdat

Autossa on aina vakiovarusteena neliveto ja automatisoitu ilmajousitus, joka on kehitetty yhteistyössä mm. Boschin kanssa. Omamassaa on haluttu suitsia, mutta auto painaa siitä huolimatta reilut 2.3 tonnia.

Voyah Freen digimittaristo on luonnollisesti muokattava, ja siihen saa myös pimeänäköavustimen. Voyah Free tuli Suomeen | Uusi kiinalainen sähköauto | Koeajo
Digimittaristo on luonnollisesti muokattava, ja siihen saa myös pimeänäköavustimen.
Voyah Freen keskimmäinen näyttö on jaettu useampaan lohkoon, ja sen kautta hoidetaan lukuisia toimintoja. Voyah Free tuli Suomeen | Uusi kiinalainen sähköauto | Koeajo
Keskimmäinen näyttö on jaettu useampaan lohkoon, ja sen kautta hoidetaan lukuisia toimintoja.
Voyah Freen etumatkustajalle on oma, 12,3-tuumainen näyttönsä. Voyah Free tuli Suomeen | Uusi kiinalainen sähköauto | Koeajo
Myös etumatkustajalle on oma, 12,3-tuumainen näyttönsä.
Voyah Freen verhoilumateriaalit näyttävät ja myös tuntuvat laadukkailta. Voyah Free tuli Suomeen | Uusi kiinalainen sähköauto | Koeajo
Verhoilumateriaalit näyttävät ja myös tuntuvat laadukkailta.
Voyah Freen ajosuuntavalitsin on olemukseltaan hieman muovisen tuntuinen. Tärkeimmille toiminnoille on keskikonsolissa omat painikkeensa. Voyah Free tuli Suomeen | Uusi kiinalainen sähköauto | Koeajo
Ajosuuntavalitsin on olemukseltaan hieman muovisen tuntuinen. Tärkeimmille toiminnoille on keskikonsolissa omat painikkeensa.

Euroopan markkinoille Voyah rantautui Norjassa kesäkuussa 2022. Varsinainen uutispommi saapui kuitenkin viime vuoden elokuussa, kun Freen ensimmäinen facelift jo julkaistiin. Samalla nimittäin täyssähköversion kerrottiin tulleensa tiensä päähän ainakin joillakin markkinoilla, johtuen hyvin tiukaksi äityneestä markkinatilanteesta, niin Euroopassa kun muuallakin. Eri lähteiden mukaan Free jatkaisi siis ainoastaan polttomoottorilla varustettuna range extender -versiona, jollainen oli ollut tässähköauton rinnalla saatavana alusta saakka.

Tiedot Free-sähköauton lopettamisesta ovat kuitenkin osoittautuneet vääriksi, eikä Voyahin Suomen maahantuoja niitä vahvista. Päinvastoin, sähkö-Freen faceliftin arvioidaan saapuvan Eurooppaan noin vuoden kuluessa. Epäselvyydet tapahtumien ympärillä alleviivaavat ehkä juuri sitä, kuinka hermostuneiksi sähköautomarkkinat ovat maailmanlaajuisesti viime aikoina muuttuneet.

Voyah Freen tavaratilan selkeä muoto helpottaa käyttöä, ja tilaa on varsin hyvin jo perusmuodossa. Laajennuksessa selkänojat taittuvat alas 60:40-suhteessa, eikä lattiaan jää juurikaan kynnystä. Näkösuoja on joustavaa mallia. Kansi on sähkötoiminen. Voyah Free tuli Suomeen | Uusi kiinalainen sähköauto | Koeajo
Tavaratilan selkeä muoto helpottaa käyttöä, ja tilaa on varsin hyvin jo perusmuodossa. Laajennuksessa selkänojat taittuvat alas 60:40-suhteessa, eikä lattiaan jää juurikaan kynnystä. Näkösuoja on joustavaa mallia. Kansi on sähkötoiminen.
Voyah Freen etukannen alta löytyy etutavaratila eli frunk, melko syvä ja tilavuus 72 litraa. Hyvä paikka kuljettaa matkalaturia. Voyah Free tuli Suomeen | Uusi kiinalainen sähköauto | Koeajo
Etukannen alta löytyy frunk, eli etutavaratila. Se on melko syvä ja vetääkin mukavat 72 litraa tavaraa. Hyvä paikka kuljettaa vaikkapa matkalaturia tai pissapojan nestettä.

Free on rakennettu Dongfengin Electric Smart Secure Architecture, eli ESSA-perusrakenteelle. Autossa on aina vakiovarusteena neliveto ja automatisoitu ilmajousitus, joka on kehitetty yhteistyössä mm. Boschin kanssa. Jousitusjärjestelmässä yhdistyvät erillistuetut kaksoistukivarret edessä ja taka-akseliston monivarsituenta, jossa hyödynnetään kevyempiä kokoalumiinisia apurunkoja ja vääntövarsia. Omamassaa on haluttu suitsia, mutta auto painaa siitä huolimatta reilut 2,3 tonnia – ehkä hieman vähemmän kuitenkin kuin tukevimmat kilpailijat.

Osittain korkeaa omamassaa selittää ajoakku, joka on Freessä kookas. Erityisen hyvin suojattu ja lämpöhallittu LFP-akku käyttää 400 voltin arkkitehtuuria, ja sen nettokapasiteetti on tasan 100 kWh (brutto 106 kWh). Freen WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 500 kilometriä, mutta kuten arvata saattaa, talvikeleillä moisiin lukemiin ei tietenkään ylletä. Peruspakkasilla ajetulla koeajojaksolla keskikulutukseksi muodostui 29,8 kWh sadalla, kun keskinopeus oli 34 km/h. Talvella toimintamatkaksi voi siis perusajoilla odottaa hieman reilua 300 kilometriä, mikä on tämän kokoluokan autolle kuitenkin ihan kohtuullisen hyvä lukema, kun autoa pitää myös lämmittää.

Freen DC-suurteholatauksen suurimmaksi tehoksi ilmoitetaan keskinkertainen 100 kW. Tyypillisen 20:sta 80:aan prosentin latauksen pitäisi Freellä sujua siten optimiolosuhteissa 45 minuutissa. Ajoakun voi itse valmistella eli esilämmittää laturille suunnattaessa parhaan latauslämpötilan saavuttamiseksi kosketusnäytön kautta. 150 kWh:n laturilla saavutimme parhaimmillaan 89 kW lataustehon, kun akku oli etukäteen valmisteltu. Puolen tunnin lataussession keskitehoksi muodostui 76 kW, eli Free suoriutui näiltä osin kohtalaisen hyvin.

Monilla kiinalaisilla sähköautoilla lataustehot jäävät samalla tapaa selvästi kaikkein parhaimmista suorituksista, ja syy siihen lienee halu suojella akustojen käyttöikää pidemmiksi. Samantyyppisen linjan on toistaiseksi ottanut esimerkiksi Toyota sähköautojensa akkujen kanssa. Kotona tai vaikkapa työpaikalla Freen voi ladata tavalliseen tapaan 11 kW:n teholla.

Kommentti

Voyah Free on auto, joka haastaa kuluttajia: varustelu vai merkkistatus? Siinäpä punnittavaa. Free on miellyttävä yllättäjä, joka pääosin pitää lupaamansa. Hintapositio on premium-ryhmässä kuitenkin hyvin vaativa, ja samalla rahalla saa jo muitakin laadukkaita sähköautoja.

– Harry Kuurio –

Tilojen ja varustelun osalta Free lyö tiskiin erittäin kovan kattauksen, sillä Voyah on tosissaan premium-statuksen saavuttamisen suhteen. Tällä kohdin on hyvä mainita myös auton hinta, joka on 79 900 euroa. Edullinen Free ei siis ole, mutta sen tavoitteena on tarjota samalla rahalla paljon sellaista, mihin eurooppalaiset kilpailijat eivät vastaavalla hinnalla kykene. Siinä Voyah Free pääosin onnistuukin.

Tilaa on jopa viidelle aikuiselle mukavasti, ainoastaan takaistuimen keskipaikka ei ole erityisen hyvä istuttava. Ohjaamo on vaikuttava erityisesti peräti kolmen 12,3-tuumaisen diginäytön myötä. Niiden resoluutio on hyvällä tasolla, ja käyttöliittymää oppii käyttämään melko nopeasti. Ajoasennosta saa helposti luontevan, ja etuistuimet liikkuvat tietenkin sähköllä. Ulos on hyvä näkyvyys. Etuistuimissa on lämmityksen lisäksi myös viilennys- ja hierontatoiminnot. Hierontaa voi tällä kertaa kehua: ohjelmia on kaksi ja tehoja kolme, ja voimakkaammillaan hieronta oikeasti tuntuu selässä, jopa talvitakin läpi. Erinomaista!

Ohjaamon varsinainen juttu on kuitenkin kojelaudan kokonaisena laidasta laitaan ylös ja alas liikkuva yläosa, jota Voyah kutsuu ”maailman ensimmäiseksi nostettavaksi triplex-näytöksi.” Näytön voi laskea ja nostaa keskikonsolin painikkeesta, mutta se laskeutuu automaattisesti alas myös sport-ajotilassa. Ominaisuus on varmasti dramaattisen vaikuttava, mutta sen varsinainen hyöty jää lopulta ohueksi. Ehkä hieman bling blingiä? Se jääköön jokaisen itse arvioitavaksi.

Voyah Freen etuistuimissa on hyvä tuki, lämmitys ja viilennys sekä pätevä hierontatoiminto. Muistipaikat kuitenkin puuttuvat. Voyah Free tuli Suomeen | Uusi kiinalainen sähköauto | Koeajo
Etuistuimissa on hyvä tuki, lämmitys ja viilennys sekä pätevä hierontatoiminto. Muistipaikat kuitenkin puuttuvat.
Voyah Freen takapenkki tarjoaa runsaasti tilaa, varsinkin kahdelle. Jotta Free aidosti erottuisi massasta, täällä pitäisi olla myös esiin taitettavat piknik-pöydät. Voyah Free tuli Suomeen | Uusi kiinalainen sähköauto | Koeajo
Takana on runsaasti tilaa, varsinkin kahdelle. Jotta Free aidosti erottuisi massasta, täällä pitäisi olla myös esiin taitettavat piknik-pöydät.

Freen laadullinen ilme sisätiloissa on erinomainen, ja vastaa hintamielikuvan odotusarvoja. Verhoilussa on käytetty vegaanista, ympäristösertifioitua tekonahkaa, joka tuntuu käteen miellyttävältä, vaikka ei aitoa nahkaa olekaan. Varustelutaso on hyvin kattava, koska tavoitteena on ollut tarjota kaikki mahdollinen vakiona. Freessä on esimerkiksi yhdeksän kameraa ja 12 ultraäänitutkaa, jotka helpottavat auton ajoaputoimintoja. Niihin kuuluvat muun muassa täyden nopeuden mukautuva tasanopeussäädin, kaistanpitoavustin, automaattinen hätäjarrutus, 360 asteen panoraamakuvaus ja katvealueen valvonta.

Freessä on täyslediajovalot. Lähivalojen teho on kohtalainen, mutta pitkiä ei todellakaan voi kehua: ero lyhyiden kantamaan jää pieneksi. Onneksi autossa on myös aktiivinen pimeänäköjärjestelmä, joka toimii 150 metrin päähän edessä, tunnistaen jalankulkijat ja eläimet. Se ei kuitenkaan korvaa kunnon pitkiä valoja. Puutelistalle ilmestyvät tässä vaiheessa niin matriisiajovalot kuin automaattipitkätkin. Myös nopeusrajoitusmerkkien kameratunnistus olisi hyvä, nyt auto tulkitsee rajoituksia ilmeisesti vain karttatietoon perustuen. Toivelistalle voisi lisätä myös tuulilasinäytön, mutta sitäkään ei ole tarjolla. Myöskään CarPlay ei toimi Freessä vielä toistaiseksi ilman erityistä sovitinta, jota koeajoautossa ei ollut.

Ajettavuus

Neliveto ja ajonvakautus ovat turvallisuuspainotteisesti säädettyjä, ja esimerkiksi moottoritiellä räntävallien ylitys kaistaa vaihdettaessa sujuu huoletta. Ajonvakautuksen saa myös kytkettyä kokonaan pois.

Voyah Freessä on isoille sähköautoille tyypillinen, rauhalliseksi säädetty ohjaustuntuma. Pitkillä suorilla auto ei vaadi turhaa ohjailua, ja kuusi ajotilaa tarjoavat joka tilanteeseen sopivan menomoodin. Kaupungissa auto on hieman kömpelö. Voyah Free tuli Suomeen | Uusi kiinalainen sähköauto | Koeajo
Freessä on isoille sähköautoille tyypillinen, rauhalliseksi säädetty ohjaustuntuma. Pitkillä suorilla auto ei vaadi turhaa ohjailua, ja kuusi ajotilaa tarjoavat joka tilanteeseen sopivan menomoodin. Kaupungissa auto on hieman kömpelö.
Voyah Freen peräpeili tukkeutuu lumikeleillä nopeasti, eivätkä ledivalot tietenkään lämmitä. Luvassa jäätyneitä pintoja Voyah Free tuli Suomeen | Uusi kiinalainen sähköauto | Koeajo
Freen peräpeili tukkeutuu lumikeleillä nopeasti, eivätkä ledivalot tietenkään lämmitä. Luvassa jäätyneitä pintoja.
Voyah Freen ovikahvat ponnahtavat ulos ja sisään tarpeen mukaan. Niissä on myös tyylikäs valaistus. Voyah Free tuli Suomeen | Uusi kiinalainen sähköauto | Koeajo
Ovikahvat ponnahtavat ulos ja sisään tarpeen mukaan. Niissä on myös tyylikäs valaistus.

Ajo-ominaisuuksiltaan Voyah Free on varmajalkainen etenijä. Neliveto ja ajonvakautus ovat turvallisuuspainotteisesti säädettyjä, ja esimerkiksi moottoritiellä hankalien räntävallien ylitys kaistaa vaihdettaessa sujuu huoletta.

Ajonvakautuksen saa myös kytkettyä pois, jolloin Freellä voi ajaa hauskan laajassa, mutta hallitussa nelipyöräluistossa. Hauska ei sen sijaan ollut auton takamoottorilta kuuluva jatkuva sähkömoottorin ujellus, joka peittyi vasta noin 100 km/h nopeudessa muutoin hiljaisessa autossa. Kyseessä saattoi toki olla yksilövika.

Kokonaisuutena Voyah Free tarjoaa paljon autoa hintaryhmässään, mutta tätä timanttia ei ole vielä täysin hiottu.

Mitattu kulutus

Voyah Freen mitattu kulutus | Uusi kiinalainen sähköauto | Koeajo
Koeajojaksomme aikana ei ollut kovimpia pakkasia, mutta toki miinuksen puolella oltiin. Keskikulutus oli 29,8 kWh/100 km, joten talviajoa Voyahilla pääsee reilut 300 km.

Voyah Free 100 kWh

  • Moottori Sähkömoottorit 2 kpl
  • Teho/vääntö 490 hv / 720 Nm
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 4,4 s
  • Huippunopeus 200 km/h
  • Akku 106 kWh (100 kWh netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW/100 kW
  • Yhd. EU-kulutus 20,0 kWh/100 km
  • Wltp-toimintamatka 500 km
  • Mitat Pituus 4 905 mm, leveys 1 950 mm, korkeus 1 645 mm, akseliväli 2 960 mm, tavaratila 560 + 72 l
  • Omamassa 2 340 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 79 900 €, mallisto alkaen: 79 900 €

Kenelle?

Ennakkoluulottomalle ja maksukykyiselle, kookasta sähköautoa tarvitsevalle on tässä rohkea uutuus, jonka varustelu jättää vain vähän toivottavaa.

Mitat

  • Pituus: 4 905 mm
  • Leveys: 1 950 mm
  • Korkeus: 1 645 mm
  • Akseliväli: 2 960 mm
  • Raideleveys – edessä: 1 654 mm – takana: 1 647 mm
  • Maavara: 213 mm
  • Tavaratila: 560 l (VDA)

Massat

  • Painonjakautuma – edessä: 1 300 kg – takana: 1 800 kg
  • Virallinen omamassa: 2 340 kg
  • Kokonaismassa: 2 945 kg
  • Kattokuorma: 75 kg
  • Perävaunu – jarruin: 2 000 kg – jarruitta: 750 kg

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt