
Uusi kiinalainen sähköauto Voyah Free tuli Suomeen – Näin se suoriutuu Suomen talvesta
Voyah on Suomessa uusi autobrändi, jonka on raivattava tiensä kuluttajien tietoisuuteen. Freen teho- ja vääntöarvot ovat sellaiset, että oksat pois.
Koeajo: Voyah Free
- Mittarilukema: 5 526 km
- Testimatka: 782 km
- Renkaat: 255/45/R20
- Mittauspäivä: 18.12.2023
- Sää: Pouta, lumisade
- Lämpötila: - 14°C
- Tien pinta: Jäinen, luminen
Faktat
- Mallin perushinta 79 900 euroa
- Testiauton lisävarusteet Ei lisävarusteita
- Testiauton hinta 79 900 euroa
- Takuu 5 vuotta / 100 000 km
- Akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km
- Maahantuoja Nord Cars Oy
- Valmistaja Dongfeng Motor Company Ltd.
- Valmistuspaikka Wuhan, Kiina
Myllerrys eurooppalaisilla automarkkinoilla jatkuu. Syynä ovat kiinalaiset autovalmistajat, jotka ovat tulleet tänne jäädäkseen. Edessä on tarjonnan kasvaessa markkinaosuuksien uusjako, ainakin jossakin mittakaavassa. Kaikki eivät voi olla voittajia kisassa, jossa avainsana on sähköistyminen. Vaikka perinteikkäät eurooppalaismerkit ovat toistaiseksi pärjänneet taistossa autonostajien suosiosta kohtalaisen hyvin, paluuta vanhaan ei ole. Kiinalaisvalmistajat ovat haistaneet veren, eikä hintahyökkäys näytä minkäänlaisia laantumisen merkkejä.
Meikäläisittäin tuiki tuntemattomia uutuuksia tupsahtelee tarjolle nyt siis kiivaaseen tahtiin. Yksi uusista kiinalaismerkeistä on Voyah. Auton nimen kertominen aiheuttaa useimmiten hämmentyneen kysymyksen: siis mikä? Nimi kannattaa kuitenkin painaa mieleen, mikäli aikoo pysyä kartalla siitä, mitä lähivuosina on tapahtumassa. Koska kiinalaiset tuskin ovat lähtemässä autoineen Euroopasta, on hyvä olla perillä siitä, millaisista lähtökohdista autoja meikämarkkinoille Kauko-Idässä tuotetaan. Luottamuksen on perustuttava tietoon, ja sitä kiinalaiset usein jakavat kitsaasti.
Voyah-autoja valmistaa yritysjätti nimeltään Dongfeng Motor Corporation Ltd. Se on Kiinan valtion täysin omistama autovalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Wuhanissa, Hubein maakunnassa. Mistään pikkutekijästä ei ole kyse, sillä 1969 perustettu yritys on kolmanneksi suurin Kiinan "neljästä suuresta" valtion omistamasta autovalmistajista. Ne ovat SAIC Motor, FAW Group, tämän koeajon Dongfeng Motor Corporation ja Changan Automobile. Dongfeng myi merkittävän määrän, eli kaikkiaan 3,28 miljoonaa autoa vuonna 2021. Sähköautot ovat sille kuitenkin vielä verrattain uusi aluevaltaus.
Dongfeng kehittää ja markkinoi autoja omilla tuotemerkeillään, ja niitä on lukuisia. Dongfengin merkkejä ovat mm. Aeolus, Fengdu, Forthing, Venucia ja Voyah. Näiden lisäksi sillä on tuotantoa ulkomaisten merkkien yhteisyritysten, kuten tytäryhtiöiden Dongfeng-Honda, Dongfeng-Nissan ja Dongfeng-Peugeot Citroën avustamana. Vuonna 2021 ulkomaisten merkkien autojen osuus Dongfengin myynnistä oli huomattava, 79 prosenttia.
Kokemusta autovalmistuksesta on siis hankittu vanhempien japanilaisten, ranskalaisten ja myös korealaisten merkkien avustuksella. Taustalla on ollut pitkäjänteinen tahtotila kehittyä henkilöautojen valmistajana. Alun alkaen hyötyajoneuvoja valmistaneen Dongfengin raskaan kaluston osuus tuotannosta oli vielä 2001 noin 73 prosenttia. Vuoteen 2012 mennessä luku oli kääntynyt päinvastaiseksi, sillä 73 prosenttia tuotetuista autoista oli silloin henkilöautoja. Yrityksellä on siis selvä kasvutarina, eikä se 55-vuotiaana ole enää mikään nuori tekijä.

Entä sitten Voyah? Se on varsin tuore automerkki, jonka Dongfeng Motor Corporation ensiesitteli heinäkuussa 2020 Wuhanissa – samassa kaupungissa siis, jossa oli edellisvuonna "esitelty" maailmanlaajuinen koronaviruspandemia. Kyseessä oli premium-sähköautomerkki. Ensimmäisen Voyah-mallin, nyt koeajamamme Freen, virallinen lanseeraus tapahtui 18. joulukuuta 2020.
Ja vaikka ajat olivat kovat, tämän pituudeltaan lähes viisimetrisen SUV-mallin sarjatuotanto alkoi tammikuun lopussa 2021 – siis vain reilut kolme vuotta sitten.
Mallina Free on kookas nelivetoinen premium-SUV, joka tarjoaa hyvin kattavan varustelun vakiona. Lähes viisimetrisessä korirakenteessa on liki kolmemetrinen akseliväli ja lyhyet etu- ja takaylitykset. Freen suunnittelua kehitettiin yhdessä tunnetun eurooppalaisen tekijän, ItalDesignin kanssa, ja lopputulosta voi pitää varsin onnistuneena – etenkin auton ilmeen kannalta tärkeän keulan osalta. Free on siis kiinalainen sähköauto, mutta sen muodot on luotu eurooppalaisin voimin. Leveä muovikromitettu maski tuo nopeasti mieleen vaikkapa Maseratin keulatyylin. Maski näyttää onnistuneesti perinteisen avoimelta, mutta on tosiasiassa sähköautoille tyypillisesti umpinainen. Ainoastaan keulan alaosan reunoilla sijaitsevat ilmanottoaukot ovat oikeasti toimivat.
Yksityiskohdat
Autossa on aina vakiovarusteena neliveto ja automatisoitu ilmajousitus, joka on kehitetty yhteistyössä mm. Boschin kanssa. Omamassaa on haluttu suitsia, mutta auto painaa siitä huolimatta reilut 2.3 tonnia.






Euroopan markkinoille Voyah rantautui Norjassa kesäkuussa 2022. Varsinainen uutispommi saapui kuitenkin viime vuoden elokuussa, kun Freen ensimmäinen facelift jo julkaistiin. Samalla nimittäin täyssähköversion kerrottiin tulleensa tiensä päähän ainakin joillakin markkinoilla, johtuen hyvin tiukaksi äityneestä markkinatilanteesta, niin Euroopassa kun muuallakin. Eri lähteiden mukaan Free jatkaisi siis ainoastaan polttomoottorilla varustettuna range extender -versiona, jollainen oli ollut tässähköauton rinnalla saatavana alusta saakka.
Tiedot Free-sähköauton lopettamisesta ovat kuitenkin osoittautuneet vääriksi, eikä Voyahin Suomen maahantuoja niitä vahvista. Päinvastoin, sähkö-Freen faceliftin arvioidaan saapuvan Eurooppaan noin vuoden kuluessa. Epäselvyydet tapahtumien ympärillä alleviivaavat ehkä juuri sitä, kuinka hermostuneiksi sähköautomarkkinat ovat maailmanlaajuisesti viime aikoina muuttuneet.


Free on rakennettu Dongfengin Electric Smart Secure Architecture, eli ESSA-perusrakenteelle. Autossa on aina vakiovarusteena neliveto ja automatisoitu ilmajousitus, joka on kehitetty yhteistyössä mm. Boschin kanssa. Jousitusjärjestelmässä yhdistyvät erillistuetut kaksoistukivarret edessä ja taka-akseliston monivarsituenta, jossa hyödynnetään kevyempiä kokoalumiinisia apurunkoja ja vääntövarsia. Omamassaa on haluttu suitsia, mutta auto painaa siitä huolimatta reilut 2,3 tonnia – ehkä hieman vähemmän kuitenkin kuin tukevimmat kilpailijat.
Osittain korkeaa omamassaa selittää ajoakku, joka on Freessä kookas. Erityisen hyvin suojattu ja lämpöhallittu LFP-akku käyttää 400 voltin arkkitehtuuria, ja sen nettokapasiteetti on tasan 100 kWh (brutto 106 kWh). Freen WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 500 kilometriä, mutta kuten arvata saattaa, talvikeleillä moisiin lukemiin ei tietenkään ylletä. Peruspakkasilla ajetulla koeajojaksolla keskikulutukseksi muodostui 29,8 kWh sadalla, kun keskinopeus oli 34 km/h. Talvella toimintamatkaksi voi siis perusajoilla odottaa hieman reilua 300 kilometriä, mikä on tämän kokoluokan autolle kuitenkin ihan kohtuullisen hyvä lukema, kun autoa pitää myös lämmittää.
Freen DC-suurteholatauksen suurimmaksi tehoksi ilmoitetaan keskinkertainen 100 kW. Tyypillisen 20:sta 80:aan prosentin latauksen pitäisi Freellä sujua siten optimiolosuhteissa 45 minuutissa. Ajoakun voi itse valmistella eli esilämmittää laturille suunnattaessa parhaan latauslämpötilan saavuttamiseksi kosketusnäytön kautta. 150 kWh:n laturilla saavutimme parhaimmillaan 89 kW lataustehon, kun akku oli etukäteen valmisteltu. Puolen tunnin lataussession keskitehoksi muodostui 76 kW, eli Free suoriutui näiltä osin kohtalaisen hyvin.
Monilla kiinalaisilla sähköautoilla lataustehot jäävät samalla tapaa selvästi kaikkein parhaimmista suorituksista, ja syy siihen lienee halu suojella akustojen käyttöikää pidemmiksi. Samantyyppisen linjan on toistaiseksi ottanut esimerkiksi Toyota sähköautojensa akkujen kanssa. Kotona tai vaikkapa työpaikalla Freen voi ladata tavalliseen tapaan 11 kW:n teholla.
Kommentti
Voyah Free on auto, joka haastaa kuluttajia: varustelu vai merkkistatus? Siinäpä punnittavaa. Free on miellyttävä yllättäjä, joka pääosin pitää lupaamansa. Hintapositio on premium-ryhmässä kuitenkin hyvin vaativa, ja samalla rahalla saa jo muitakin laadukkaita sähköautoja.
– Harry Kuurio –
Tilojen ja varustelun osalta Free lyö tiskiin erittäin kovan kattauksen, sillä Voyah on tosissaan premium-statuksen saavuttamisen suhteen. Tällä kohdin on hyvä mainita myös auton hinta, joka on 79 900 euroa. Edullinen Free ei siis ole, mutta sen tavoitteena on tarjota samalla rahalla paljon sellaista, mihin eurooppalaiset kilpailijat eivät vastaavalla hinnalla kykene. Siinä Voyah Free pääosin onnistuukin.
Tilaa on jopa viidelle aikuiselle mukavasti, ainoastaan takaistuimen keskipaikka ei ole erityisen hyvä istuttava. Ohjaamo on vaikuttava erityisesti peräti kolmen 12,3-tuumaisen diginäytön myötä. Niiden resoluutio on hyvällä tasolla, ja käyttöliittymää oppii käyttämään melko nopeasti. Ajoasennosta saa helposti luontevan, ja etuistuimet liikkuvat tietenkin sähköllä. Ulos on hyvä näkyvyys. Etuistuimissa on lämmityksen lisäksi myös viilennys- ja hierontatoiminnot. Hierontaa voi tällä kertaa kehua: ohjelmia on kaksi ja tehoja kolme, ja voimakkaammillaan hieronta oikeasti tuntuu selässä, jopa talvitakin läpi. Erinomaista!
Ohjaamon varsinainen juttu on kuitenkin kojelaudan kokonaisena laidasta laitaan ylös ja alas liikkuva yläosa, jota Voyah kutsuu ”maailman ensimmäiseksi nostettavaksi triplex-näytöksi.” Näytön voi laskea ja nostaa keskikonsolin painikkeesta, mutta se laskeutuu automaattisesti alas myös sport-ajotilassa. Ominaisuus on varmasti dramaattisen vaikuttava, mutta sen varsinainen hyöty jää lopulta ohueksi. Ehkä hieman bling blingiä? Se jääköön jokaisen itse arvioitavaksi.


Freen laadullinen ilme sisätiloissa on erinomainen, ja vastaa hintamielikuvan odotusarvoja. Verhoilussa on käytetty vegaanista, ympäristösertifioitua tekonahkaa, joka tuntuu käteen miellyttävältä, vaikka ei aitoa nahkaa olekaan. Varustelutaso on hyvin kattava, koska tavoitteena on ollut tarjota kaikki mahdollinen vakiona. Freessä on esimerkiksi yhdeksän kameraa ja 12 ultraäänitutkaa, jotka helpottavat auton ajoaputoimintoja. Niihin kuuluvat muun muassa täyden nopeuden mukautuva tasanopeussäädin, kaistanpitoavustin, automaattinen hätäjarrutus, 360 asteen panoraamakuvaus ja katvealueen valvonta.
Freessä on täyslediajovalot. Lähivalojen teho on kohtalainen, mutta pitkiä ei todellakaan voi kehua: ero lyhyiden kantamaan jää pieneksi. Onneksi autossa on myös aktiivinen pimeänäköjärjestelmä, joka toimii 150 metrin päähän edessä, tunnistaen jalankulkijat ja eläimet. Se ei kuitenkaan korvaa kunnon pitkiä valoja. Puutelistalle ilmestyvät tässä vaiheessa niin matriisiajovalot kuin automaattipitkätkin. Myös nopeusrajoitusmerkkien kameratunnistus olisi hyvä, nyt auto tulkitsee rajoituksia ilmeisesti vain karttatietoon perustuen. Toivelistalle voisi lisätä myös tuulilasinäytön, mutta sitäkään ei ole tarjolla. Myöskään CarPlay ei toimi Freessä vielä toistaiseksi ilman erityistä sovitinta, jota koeajoautossa ei ollut.
Ajettavuus
Neliveto ja ajonvakautus ovat turvallisuuspainotteisesti säädettyjä, ja esimerkiksi moottoritiellä räntävallien ylitys kaistaa vaihdettaessa sujuu huoletta. Ajonvakautuksen saa myös kytkettyä kokonaan pois.



Ajo-ominaisuuksiltaan Voyah Free on varmajalkainen etenijä. Neliveto ja ajonvakautus ovat turvallisuuspainotteisesti säädettyjä, ja esimerkiksi moottoritiellä hankalien räntävallien ylitys kaistaa vaihdettaessa sujuu huoletta.
Ajonvakautuksen saa myös kytkettyä pois, jolloin Freellä voi ajaa hauskan laajassa, mutta hallitussa nelipyöräluistossa. Hauska ei sen sijaan ollut auton takamoottorilta kuuluva jatkuva sähkömoottorin ujellus, joka peittyi vasta noin 100 km/h nopeudessa muutoin hiljaisessa autossa. Kyseessä saattoi toki olla yksilövika.
Kokonaisuutena Voyah Free tarjoaa paljon autoa hintaryhmässään, mutta tätä timanttia ei ole vielä täysin hiottu.
Mitattu kulutus

Voyah Free 100 kWh
- Moottori Sähkömoottorit 2 kpl
- Teho/vääntö 490 hv / 720 Nm
- Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 4,4 s
- Huippunopeus 200 km/h
- Akku 106 kWh (100 kWh netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/100 kW
- Yhd. EU-kulutus 20,0 kWh/100 km
- Wltp-toimintamatka 500 km
- Mitat Pituus 4 905 mm, leveys 1 950 mm, korkeus 1 645 mm, akseliväli 2 960 mm, tavaratila 560 + 72 l
- Omamassa 2 340 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 79 900 €, mallisto alkaen: 79 900 €
Kenelle?
Ennakkoluulottomalle ja maksukykyiselle, kookasta sähköautoa tarvitsevalle on tässä rohkea uutuus, jonka varustelu jättää vain vähän toivottavaa.
Mitat
- Pituus: 4 905 mm
- Leveys: 1 950 mm
- Korkeus: 1 645 mm
- Akseliväli: 2 960 mm
- Raideleveys – edessä: 1 654 mm – takana: 1 647 mm
- Maavara: 213 mm
- Tavaratila: 560 l (VDA)
Massat
- Painonjakautuma – edessä: 1 300 kg – takana: 1 800 kg
- Virallinen omamassa: 2 340 kg
- Kokonaismassa: 2 945 kg
- Kattokuorma: 75 kg
- Perävaunu – jarruin: 2 000 kg – jarruitta: 750 kg
