
Volvo XC90 vm. 2007 – Mopoauton hinnalla irtoaa nyt iso vanhan liiton nelivetoinen diesel
Malli-ikä tuntuu ajettavuudessa. Volvo XC90 ei ole mikään parkettien partaveitsi.
Tällä kertaa ostoslista oli lyhyt ja ytimekäs. Hakusessa oli iso ja halpa auto. Mieluiten tietysti muodikas SUV. Näitä kaupunkitankkeja mahtuu tusinaan vähintään 14 kappaletta, mutta nyt emme halunneetkaan erottua joukosta, vaan sulautua massaan. Kauan ei tarvinnut SAKA:n hallissa pyöriä, kun jo nappasi. Koukkuun jäi Volvo XC90 vuodelta 2007.
Kun kerran menimme hinta edellä, 14 800 euron pyyntiä oli syytä tervehtiä ilolla. Kohtuullista hintaa selitti 17 vuoden iän lisäksi reipas ajomäärä. Volvon mittarissa kun oli jo 240 000 kilometriä. Hiukan lohtua tilanteeseen toi se, että auton mukana tuli huoltokirja, jonka mukaan viimeisin huolto oli tehty tämän vuoden tammikuussa. Huoltohistoria oli muutenkin kattava, ja mainittakoon, että moottorin jakopää oli laitettu kuntoon hiljattain.

Ja isoa autoahan me olimme tässä hakemassa. Volvo on takuulla riittävän iso – jopa massiivinen ilmestys. Tämän yksilön puolesta puhuu myös se, että se on seitsenpaikkainen. Tavaratilan lattiasta esiin käännettävät lisäistuimet eivät kelpaa aikuisille kuin tilapäisesti, mutta keskenkasvuiset matkaavat niillä oikein mukavasti vaikka pidemmänkin mökkireissun.
Volvomme oli väriltään tyypillisen hiirenharmaa, mutta kurkistus matkustamoon tuotti iloisen yllätyksen. Mustan tai harmaan nahkaverhoilun sijasta tähän yksilöön oli valittu uutena ruskeat nahat. Aistikas värisävy toi mieleen Jaguarit ja muut brittiautot. Verhoilu oli erinomaisessa kunnossa, mutta 17 vuodessa siihen oli tarttunut ajan patinaa. Tällä kertaa tuota piirteestä voi hyvinkin antaa pelkkää plussaa.


Edessä istutaan kuin komentosillalla, ja kuljettajan paikalta on erinomainen näkyvyys joka suuntaan, koska auto on niin korkea. Tällaiseen autoon on jäykkäselkäisenkin kiva kulkea, koska mitään jumppaliikkeitä ei tarvitse harjoitella. Takana on hyvin tilaa kahdelle aikuiselle, ja kolmaskin matkustaja mahtuu tarvittaessa kivuttomasti mukaan. Tavaratila ei ole niin syvä kuin olisi toivottavaa, sillä sen alle on sijoitettu nuo edellä mainitut lisäistuimet.
Volvo painaa tyhjänä 2 150 kiloa, eli massakaudella ollaan oltu ahkeria. Reilun kahden tonnin taakkaa liikuttaa 2,4-litrainen, viisipyttyinen diesel. Siitä irtoaa 185 hevosvoimaa. Tuo teho riittää normipyöritykseen hyvin, mutta jos kyydissä on seitsemän henkeä, maantieohituksiin on syytä valmistautua huolella.


Viimeisiä viedään?
Volvo XC90 esiteltiin vuonna 2002, ja paikkana oli – yllätys, yllätys – Detroitin autonäyttely. Rapakon takana tuon ajan suurin Volvo ei ollut mikään jättiläinen, mutta riittävän kookas kuitenkin, jotta jenkit saatiin kiinnostumaan uutuudesta.
Suomessa Volvon suosituin SUV on ehdottomasti ollut Ysikymppisen pikkuveli XC60, jota on tehty kahdessa eri sukupolvessa. Mallin tuotanto lienee vähitellen hiipumassa, sillä Volvo on ilmoittanut luopuvansa vähitellen kaikista polttomoottoriautoista. Tämä on suuri sääli, sillä XC60 – varsinkin ladattavana hybridinä – on mitä oivallisin auto Suomen olosuhteisiin.
Jos malli kiinnostaa, voisi ehkä lähteä tutkimaan Ruotsin puolen tarjontaa, sillä Volvon kotimaassa näitä autoja on vielä hyvin liikkeellä – kivoilla varusteilla ja kohtuullisilla kilometreillä. Ruotsin kruunun ja euron välinen vaihtosuhde tekee kruunuilla hinnoitelluista Volvoista erityisen houkuttelevia kaupan kohteita.
Volvo XC90 D5 AWD Executive
- Moottori Rivi-5, diesel, turbo
- Iskutilavuus 2 400 cm3
- Teho 136 kW (185 hv)
- Vääntö 400 Nm Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 11,5 s
- Huippunopeus 190 km/h
- Yhd. EU-kulutus 9,0 l/100 km
- CO2-päästöt 239 g/km
- Mitat Pituus 4 798 mm, lev. 1 898 mm, kork. 1 743 mm, tavaratila 249–1837 l
- Omamassa 2 150 kg
- Hinta 2024 helmikuussa 14 800 € SAKA, Espoo
Kenelle?
Tarjolla paljon tilaa kohtuullisen hintaan, ja neliveto kaupan päälle. Kyllä näille on ottajia. Ikähän on vain numeroita.
