
Video: Katumaasturi Volvo XC90 on suoranainen tilaihme ja ajonautinto – Iske kiinni, koska pian nämä jalokivet tullaan kieltämään
Volvo XC90 on jyhkeä ajettava, joka viihtyy parhaiten pitkillä taipaleilla. Kaupunkien kujilla tällainen mastodontti saattaa tuntua vähän möhköltä.
Katso video: Volvo XC90 T8 AWD LR High Performance Ultra
Tiesin kyllä jo etukäteen, että tästä tulee hauska viikko. Pieni piristys arkeen oli tarpeen jo senkin takia, että vielä alkukesästä keli oli kuin lokakuussa – vesisadetta ja pohjoistuulta.
Hain Ysikymppisen ajoon sieltä mistä Volvon lehdistöautot aina haetaan, eli Vantaan Kaivokselan Biliasta. Yleensä laina-Volvot on upotettu pihan pitkiin autorivistöihin, mutta tällä kertaa mielitiettymme oli sisätiloissa. Ystävällisen asiakaspalveluhenkilön avustuksella sain jättimäisen katumaasturin ulos hallista vapaaseen ilmaan.

Tämä XC90 oli niin erikoisen värinen, että oli pakko pistää auto heti parkkiin, ja kiertää pari kertaa sen ympäri. Ehkä se oli luumun värinen tai jotain sinne päin. Ei ainakaan punainen eikä sininen. Uudistetun mallin tunnistaminen on muuten helppoa. Pelkkä vilkaisu maskiin riittää – sen rivat ovat nyt ristissä.
Aiemminhan ne olivat pystyssä.
Automme oli mallia T8 Long Range High Performance Ultra. Joskus näin hieno ja pitkä mallimerkintä lupaa vähän liikoja, mutta nyt asian laita ei ollut näin. Tässä autossa kaikki oli kohdillaan. Niin tietysti pitääkin olla, kun hintalapun lukemat hipovat 100 000 euroa.

Kuljettajan paikalla on todella ylevä tunnelma. Joka suuntaan on hyvä näkyvyys – myös ylöspäin sillä tässä yksilössä oli lasinen kattoluukku. Nahkaverhoiluun oli valittu vaalea sävy. Tämän ansiosta kabiini tuntui todellistakin avarammalta. Rattikin oli osittain vaalealla nahalla verhoiltu.
Jännää tietty, mutta pelkäänpä, että muutaman kuukauden jälkeen ruori näyttää aika sottaiselta, jos Volvoa ei ohjasta jatkuvasti Sakari Sauson pekarinnahkaisilla ajohanskoilla.

T8 on Volvon slangia, ja yleiskielelle käännettynä se tarkoittaa, että tehoa on. Kaksilitraisen turbokoneen ja sitä komppaavan sähkömoottorin yhteisteho on peräti 455 hevosvoimaa. Myös vääntö on rahtaritasoa: 709 Nm. Paukkua pitää tietysti ollakin, sillä tämä pikku keijukainen painaa rapsakat 2,4 tonnia.
Ajossa auton paino ei tunnu näin hurjalta. Varsinkaan silloin, kun automaattivaihteisto on B-asennossa, jolloin Volvo jarruttelee itse itseään, kun jalan nostaa kaasulta. Koeajoyksilössämme oli ilmajousitus. Tuo on siunattu keksintö, sillä kyyti on sametinpehmeää kaikilla pinnoilla.


Nautiskelin tästä Volvosta täysin siemauksin, mutta samalla meinasi tulla tippa linssiin. Volvo kun on ilmoittanut jo vuosikausia sitten, että se lopettaa polttomoottoriautojen valmistamisen. Kauanko näitä jalokiviä vielä tehdään? Sitä ei tiedä kukaan! Uusi sähköinen EX90 on jo kaupoissa. En ole sellaista ajanut, mutta se on varmasti hieno peli.
Eihän siinä ole kuin yksi puute – koko ajan pitää olla naimisissa latauskaapelin kanssa. Mutta kehitys kehittyy. Sille ei voi mitään.
Volvo XC90 T8 AWD LR High Performance Ultra
- Moottori R4, bensa, turbo + sähköm.
- Iskutilavuus 1 969 cm3
- Teho 334 kW (455 hv) / 6 000 r/min
- Vääntö 709 Nm / 3 000 r/min
- Voimansiirto Neliveto, 8-v. automaatti
- 0−100 km/h 5,4 s
- Huippunopeus 180 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,2 l/100 km
- CO2-päästöt 30 g/km
- Mitat Pituus 4 953 mm, leveys 1 923 mm, korkeus 1 767 mm, akseliväli 2 984 mm, tavaratila 640 l, perävaunu 750/2400 kg, omamassa 2 365 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 91 345 €, mallisto alkaen: 88 345 €
Kenelle?
Jos haluaa nauttia jokaisesta kilometristä, jonka autollaan ajaa, niin tässä olisi oiva kumppani matkalle todellisen laatuajan maailmaan.
Plussaa
Reippaasti tilaa
Kovat kulkuhalut
Miinusta
- Hinta
