
Volvon mallistoon on ilmaantunut liuta ladattavia hybrideitä, joiden mallimerkinnässä on sanapari Long Range. Tuo tarkoittaa tietysti tavallista pidempää sähköistä toimintamatkaa. Ajoimme aiemmin tänä vuonna V90 T8 Long Rangen ja nyt on vuorossa XC60 T8 Long Range.
Autot ovat tyyliltään aivan erilaisia, mutta niiden tekniikka on identtistä. Kaksilitraisesta bensaturbosta ja taka-akselille sijoitetusta sähkömoottorista koostuva voimalinja pursuilee energiaa: tehoa on peräti 455 hevosvoimaa ja vääntöäkin todella komeat 700 Nm.
Auton yhdistetty normikulutus on 1,1 l/100 km. Näin tämän Volvon papereissa sanotaan. Vaikka tuo on virallinen lukema, sen voi jättää omaan arvoonsa. Jos ajoakku on täynnä, lataushybridi-Volvon kulutus on hyvin lähellä lukemaa 0,0 l/100 km. Mutta mikä onkaan käytännön totuus?
Testasimme sen 450 kilometrin maantielenkillä, josta 180 kilometriä oli moottoritietä ja loput tavallista maantietä pääosin 80 km/h -rajoituksella. Tulos oli vaikuttava: 4,7 l/100 km – auton oman ajotietokoneen mukaan. Vaikka tuossa olisi pientä kotiinpäin vetoa mukana, kunnon kehut ovat paikallaan. Pelkällä sähköllä XC60 kulkee noin 70 kilometriä – vähän olosuhteista ja ajotyylistä riippuen. Normin mukaiseksi sähköiseksi toimintamatkaksi ilmoitetaan 77 kilometriä, mutta tuo lukema on totta kai ylioptimistinen, kuten kaikilla muillakin merkeillä.
Kun ajoakun jättää lataamatta, kulutuslukemat ovat ihan toisella tasolla. Taajamassa bensiiniä menee tyypillisesti 11–12 l/100 km – tai jopa enemmän. Tuo ei ole tietenkään mikään ihme, sillä Volvo painaa yli kaksi tonnia. Eli taas kerran: katsokaa hyvät ihmiset peiliin, ja ladatkaa niitä autojanne.
Kun akku on hyvässä latingissa, Volvolla voi pitää myös hauskaa ihan perinteisessä mielessä. Kiihdytyslukema välillä 0–100 km/h kertoo asiasta kaiken oleellisen: 4,9 sekuntia. Kun Volvolla kurvailee hissukseen, bensiinimoottori ei juurikaan käy. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä.
XC60 ei ole enää mikään tuore tapaus, mutta kokonaisuus on edelleen toimiva. Edessä on mukavan väljää, mutta takaistuimilla saisi olla enemmän polvitilaa. Edellä mainittu V90 on tässä suhteessa aivan ylivoimainen. Sen takapenkillä istutaan kuin limusiinissa. Myös tavaratilassa V90 vetää pidemmän korren. XC60:n valttikortti on sen korkea kori. Autoon on helppo nousta ja näkyvyys ulos on erinomainen. V90 on sporttisen matala, joten kulku autoon ja varsinkin pois sieltä on melkoista jumppaa.
T8 on XC60-malliston lippulaiva, ja se näkyy hinnassa. Perusvarusteinen auto maksaa 69 000 euroa. Koeajoyksilössä oli reippaasti lisävarusteita, ja sen hintalapussa luki 82 000 euroa. Kallein yksittäinen lisävaruste oli taka-akselin ilmajousitus, josta pitää pulittaa 2 475 euroa. Tummennetut takalasit irtoavat 413 eurolla. Elämä on.
Volvo XC60 T8 AWD Long Range R-Design Edition
- Moottori Rivi-4, bensiini, turbo+sähkömoottori
- Iskutilavuus 1 969 cm3
- Yhteisteho 335 kW (455 hv) yhteisvääntö 709 Nm Voimansiirto Neliveto, 8-v. automaatti
- 0−100 km/h 4,9 s
- Huippunopeus 180 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,1 l/100 km
- CO2-päästöt 24 g/km
- Mitat Pituus 4 706 mm, leveys 1 902 mm, korkeus 1 651 mm, akseliväli 2 865 mm, tavaratila 468 l
- Omamassa 2 150 kg
- Plussaa Reilu sähköinen toimintamatka, rajut kulkuhalut
- Miinusta Takatilat, hinta
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 68 982 €, mallisto alkaen: 61 422 €
Kenelle?
Ladattava Volvo XC60 T8 sopii käyttäjälle, joka haluaa itselleen näyttävän, käytännöllisen ja ruudikkaan menopelin.