
Volvo XC40 Recharge – Takavetoista nostalgiaa sähköautoilijalle, jota ei keveä perä pelota
Yhdellä moottorilla varustettu XC40 on muuttunut takatuuppariksi. Talvi-kelillä perä irtoaa huvittaviin pikku luistoihin.
Volvon ladattavat hybridit ovat erittäin suosittuja Suomessa. Niinpä Volvon ilmoitus niiden valmistuksen vähittäisestä lopettamisesta tuli monelle ikävänä yllätyksenä.
Volvo on esitellyt koko ajan uusia sähköautoja, mutta tärkeänä osana mallistoa jatkaa merkin pioneerisähkäri XC40 Recharge, joka esiteltiin alun perin jo vuonna 2020. Olemme ajaneet tämän auton eri versioita useaan otteeseen, mutta nyt tuli alle uuden vuosimallin yhdellä moottorilla varustettu XC40. Ja se on muuttunut todella radikaalisti.
Kaksimoottoriset Twin-mallit ovat nelivetoisia, ja ennakolta olisi voinut olettaa, että Single on monien muiden Volvojen tapaan etuvetoinen, kuten ennen olikin. Vaan ei enää! Uudistuneen Singlen sähkömoottori sijaitsee taka-akselilla, ja auto on siis takavetoinen. Tämä ratkaisu herättää hiukan nostalgisia tunteita, sillä aikanaan Volvot olivat tunnettuja takavedostaan, ja kilpakumppani Saabit etuvedostaan. Monet meistä muistavat Volvon legendaariset 240- ja 740-sarjat. Nuo olivat kevytperäisiä autoja, ja herkkiä sutimaan ainakin talvikelillä.


Yli kaksi tonnia painava XC40 Recharge Single ei ole varsinaisesti kevytperäinen, mutta sen käytös liukkaalla pinnalla on huvittavan leikkisää. Sähkömoottorin suurin vääntöhän on käytössä välittömästi.
Kun lähdetään liikkeelle, Volvo työntää peräänsä sivulle. Luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmät puuttuvat tietysti salamannopeasti tilanteeseen, mutta jotain kutkuttavaa tuossa irtonaiselta tuntuvassa peräpäässä on.
Singlen moottorista irtoaa 252 hevosvoiman teho ja 420 newtonmetrin vääntö. Lukemat ovat komeita, mutta jäävät tuntuvasti jälkeen kaksimoottorisen version luvuista. Twin tuottaa 408 hevosvoimaa tehoa ja 670 newtonmetriä vääntöä.


Ajamamme versio oli mallia Extended Range, eli vapaasti käännettynä pidennetyn matkan kulkija. Sen WLTP-normin mukainen toimintamatka on 558 kilometriä. Tuo on tietysti teoriaa. Me pääsimme nollakelillä tyypillisesti noin 300 kilometriä yhdellä latauksella.
Kymmenen prosentin varaustasolle vajonnut akku latautuu 80 prosenttiin nopeimmillaan 28 minuutissa, jos käytössä on 200 kilowatin laturi. 50 kilowatin pikalaturilla akku täyttyy 71 minuutissa, ja tavallisesta kotisähköpistokkeesta lataamalla noin kahdeksassa tunnissa.
Sähköautot tuppaavat olemaan omituisen näköisiä, mutta XC40 Recharge näyttää ihan samalta kuin bensiinimoottoriset sisarensa – joita ei tosin uutena enää myydäkään, ei siis edes lataushybridinä. Seuraavan sukupolven sähkö-Volvot kuten EX30 ja EX90 ovat muodoiltaan jo selvästi futuristisempia.


Volvo XC 40 Recharge Single Extended Range Ultimate
- Moottori Sähkömoottori
- Teho/vääntö 185 kW (252 hv)/ 420 Nm
- Voimansiirto Takaveto, 1-v. automaatti
- 0−100 km/h 7,3 s
- Huippunopeus 180 km/h
- Akkukapasiteetti 82 kWh
- Lataus AC/DC 11 kW/205 kW
- Yhd. EU-kulutus 16,7–17,2 kWh/100 km
- Wltp-toimintamatka 558 km
- Mitat Pituus 4 440 mm, leveys 1 863 mm, korkeus 1 647 mm, akseliväli 2 702 mm, tavaratila 413+31 l
- Omamassa 2 075 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 57 640 €, mallisto alkaen: 51 900 €
- Plussaa Veikeä ajettavuus talvikelillä, kaksi tavaratilaa
- Miinusta Liikaa hipaisutoimintoja keskinäytössä
Kenelle?
Tämä täyssähkö-Volvo taipuu moneen menoon. Ehkä parhaimmillaan pienen perheen taajamasukkulana.
