
Volvo XC40 Recharge – Takavetoista nostalgiaa sähköautoilijalle, jota ei keveä perä pelota
Yhdellä moottorilla varustettu XC40 on muuttunut takatuuppariksi. Talvi-kelillä perä irtoaa huvittaviin pikku luistoihin.
Volvon ladattavat hybridit ovat erittäin suosittuja Suomessa. Niinpä Volvon ilmoitus niiden valmistuksen vähittäisestä lopettamisesta tuli monelle ikävänä yllätyksenä.
Volvo on esitellyt koko ajan uusia sähköautoja, mutta tärkeänä osana mallistoa jatkaa merkin pioneerisähkäri XC40 Recharge, joka esiteltiin alun perin jo vuonna 2020. Olemme ajaneet tämän auton eri versioita useaan otteeseen, mutta nyt tuli alle uuden vuosimallin yhdellä moottorilla varustettu XC40. Ja se on muuttunut todella radikaalisti.
Kaksimoottoriset Twin-mallit ovat nelivetoisia, ja ennakolta olisi voinut olettaa, että Single on monien muiden Volvojen tapaan etuvetoinen, kuten ennen olikin. Vaan ei enää! Uudistuneen Singlen sähkömoottori sijaitsee taka-akselilla, ja auto on siis takavetoinen. Tämä ratkaisu herättää hiukan nostalgisia tunteita, sillä aikanaan Volvot olivat tunnettuja takavedostaan, ja kilpakumppani Saabit etuvedostaan. Monet meistä muistavat Volvon legendaariset 240- ja 740-sarjat. Nuo olivat kevytperäisiä autoja, ja herkkiä sutimaan ainakin talvikelillä.
