
Volvo V90 CC – Neliveto, tilaa ja dieselmoottori – Yhä harvinaisemmaksi käyvää herkkua
Tästä kerta kaikkiaan oiva auto sellaiselle käyttäjälle, joka ajaa pitkiä matkoja, tarvitsee tilaa, ja vetää raskasta peräkärryä.
Kun hyppäsin mustan Volvon rattiin, kiinnitin ensimmäisenä huomiota mittariston alalaidassa kiiluvaan lukemaan: 1 050 km. Tuo oli täyteen tankatun auton toimintamatka. Aika vaikuttavaa, vai mitä? Tuollaiseen suoritukseen tämä Volvo voi yltää rauhallisessa maantieajossa, jossa polttoainetta menee noin seitsemän litraa sadalla kilometrillä.
Tarkasti ajamalla myös kuutosella alkavat lukemat ovat aivan mahdollisia. Hyvään kantamaan vaikuttaa sekin, että auton tankki vetää 71 litraa. Ja siellä tankissahan on dieseliä, eli tämä V90 CC B4 AWD alkaa olla aikamoinen harvinaisuus.


Auton mallimerkintä on erittäin harhaanjohtava. B-kirjaimen paikalla pitäisi olla tietysti D, mutta jostain syystä Volvo haluaa nimetä autonsa näin. Virallisissa papereissa mallimerkinnässä on toki mukana termi D-MHEV, mutta tätä pitkää rimpsua ei ole haluttu kiinnittää auton peräpeiliin. MHEV tarkoittaa sitä, että dieselin apuna on hihnavetoinen starttigeneraattori, eli nyt puhutaan kevythybridistä. Generaattorin vaikutusta voimalinjan luonteeseen on mahdotonta erottaa takapuolituntumalla. Mutta ainakin periaatteessa generaattorin mukanaolo säästää hiukan polttoainetta.
CC tarkoittaa Volvon maailmassa sitä, että auto kulkee hiukan normaalia V90-farmaria korkeammalla. Maavaraa on melkein 20 senttiä. Reipas maavara tulikin tarpeeseen, sillä koeajo osui aikaikkunaan, jossa lunta tuli taivaan täydeltä. Nelivetoisella Volvolla oli ilo ajella huonosti auratuilla teillä – lumi vaan pöllysi ja jalankulkijat saattoivat olla vähän kauhuissaan, kun näkivät Mustan Surman lähestyvän. Tähän Volvoon oli nimittäin valittu tyylikäs yönmusta metalliväri.


B4:n starttigenerattorin tehoksi ilmoitetaan 14 hevosvoimaa. Kahdella turbolla ryyditetty diesel antaa 197 hevosvoimaa. Jälleen kerran olennaista on se, vääntöä on tarjolla 430 newtonmetriä jo kierrosluvulla 1 750 r/min. Tämä voimapläjäys saa paritonnisen Volvon liikkumaan todella kepeästi. Kahdeksanpykäläinen automaatti hyödyntää moottorin vääntöä oivalla tavalla, joten diesel käy useimmissa ajotilanteissa oikeastaan vain nopeaa tyhjäkäyntiä.
Vaikka CC on vähän korkeampi kuin V90-perusmalli, se ei tunnu mitenkään huojakalta. Auto etenee kaikissa tilanteissa eleettömän varmasti – kuin se kuuluisa juna. Jousitus on jämäkkä, mutta mukava. V90 on niin muhkean kokoinen, että ahtaissa parkkihalleissa saa olla tarkkana, ettei kolhi auton etu- tai takakulmia kaikkialla vaaniviin betonitolppiin. Tämän Volvon omin elementti on tietysti vapaa maantie.
Ai niin. Kai niistä tiloistakin pitää sanoa jotain. Ne ovat tunnetusti valtavat. Koska CC on perusmallia vähän korkeampi, kulku sisään ja ulos on helppoa. Normaaliin V90-farkkuun laskeudutaan, mutta tähän autoon istuudutaan. Tavaratilaa on takuulla riittävästi, eli 551 litraa. Jos koko tilaa ei tarvita, voi sen pohjasta nostaa ylös saranoidun levyn, joka pitää kauppakassit näppärästi paikoillaan.


Volvo V90 CC B4 AWD D-MHEV Business Plus
- Moottori Rivi-4, diesel, 2xturbo + starttigeneraattori
- Iskutilavuus 1 969 cm3
- Teho 145 kW (197 hv) / 4 000 r/min Vääntö 420 Nm / 1 750 r/min
- Voimansiirto Neliveto, 8-v. automaatti
- 0−100 km/h 8,8 s
- Huippunopeus 180 km/h
- Yhd. EU-kulutus 6,2 l/100 km
- CO2-päästöt 165 g/km
- Mitat Pituus 4 959 mm, leveys 1 879 mm, korkeus 1 537 mm, akseliväli 2 941 mm, tavaratila 551 l
- Omamassa 1 982 kg
- Plussaa Pitkä toimintamatka tankillisella, valtavat tilat
- Miinusta Ahtaissa paikoissa hiukan kömpelö
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 70 828 €, mallisto alkaen: 69 966 €
Kenelle?
Tästä kerta kaikkiaan oiva auto sellaiselle käyttäjälle, joka ajaa pitkiä matkoja, tarvitsee tilaa, ja vetää raskasta peräkärryä.
