Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Volvo V70 vm. 2012 – Tämä erikoistapaus kulkee sekä viinan voimalla että bensalla – 250 000 kilometristä huolimatta hyväkuntoinen Ruotsin tuliainen

Volvo V70 on auto, jonka tuntevat kaikki. Saimme haaviin harvinaisen, etanolilla kulkevan yksilön.

28.5.2024 | Päivitetty 29.5.2024 | Tuulilasi

Kun klassikkojahdissa oli päästy E-Mercedeksen kanssa hyvään vauhtiin, päätimme lisätä kierroksia. Nyt oli tähtäimessä todellinen farkkukunkku, eli Volvo V70, jota Kauniaisten kansallisautoksikin kutsutaan. Tiedättehän tuon varakkaan pienen kunnan, joka sijaitsee Espoon kaupungin sisällä. Siellä Volvo V70 edustaa ajokaluston perustasoa.

Näitä Volvoja oli SAKAn valikoimissa pilvin pimein, mutta etsimme jotain edullista, silti vähän erikoista yksilöä. Se oli sitten jetsulleen, kun silmiimme osui 11.490 euroa maksanut yksilö vuodelta 2012. Eksotiikkaa pakettiin toi se, että tämä V70 oli mallia Bi-Fuel. Tämähän tarkoittaa sitä, että autolla voi ajaa sekä bensiinillä että etanolilla.

Etanoli on bensiiniin verrattuna todella halpaa. Siinä missä bensiini maksaa tyypillisesti pari euroa litralta, pyörii etanolin litrahinta 1,5 euron tuntumassa. Etanolin energiasisältö on kuitenkin selvästi huonompi kuin bensiinin. Niinpä etanolia palaa 15-20 prosenttia enemmän kuin bensiiniä – siis vähintään. Raskaalla ja tehokkaalla Volvolla ei etanoliajo suju millään alle kymmenen litran kulutuslukemilla. Jokainen meistä voi sitten laskea, että kannattako ajaa bensiinillä vai etanolilla. Vai sittenkin dieselillä.

Volvo V70:n Bi-Fuel -mallimerkintä kertoo, että Volvoon voi tankata sekä bensaa että etanolia.
Mallimerkintä kertoo, että Volvoon voi tankata sekä bensaa että etanolia.
Volvo V70:n kojelauta yksinkertaisen selkeä ajalta ennen hipaisukytkimiä. Ennen oli paremmin!
Ajalta ennen hipaisunäppäimiä oleva kojelauta on yksinkertaisen selkeä. Ennen oli paremmin!

Aivan oman särmänsä Volvoon toi se, että sen keulalla jyrisi viisipyttyinen moottori. Volvo suosi pitkään näitä viisipyttyisiä koneita. Viitosten kultakausi alkoi vuonna 1991, kun Volvo esitteli ihkauuden 850-mallinsa. Ne, jotka ovat Volvon viitosta päässeet laulattamaan, muistavat ikuisesti sen kumean ja rytmikkään käyntiäänen.

Moottoreita tehtiin monilla eri iskutilavuuksilla, mutta noin 2,5-litran koko oli se yleisin. Meidän etanolihirviömme koneen tarkka iskutilavuus oli 2 521 cm3. Koneesta otettiin 231 hevosvoiman tehot. Ja tämä voima on käytössä nimenomaan silloin, kun tankissa on bensiiniä. Etanolilla jäädään alle 200 polleen.

Volvolla oli rullattu 250 000 kilometriä, mikä on jo reipas lukema. Tästä huolimatta V70 oli ihan siistissä kunnossa. Voisiko olla niin, että Ruotsissa autoja kohdellaan hellemmin kuin Suomessa? Tämä yksilö kun oli niitä hyvin yleisiä Ruotsin tuonteja. Ruotsissa on hyvä käydä kaupoilla juuri nyt, sillä euroon verrattuna Ruotsin kruunu on lähes roskavaluutta.

Koeajolla kävi ilmi, että Volvo oli iästään ja ajomäärästään huolimatta timmissä kunnossa. Viitonen jyrisi kivasti, ja kuusipykäläinen automaatti löysi kuhunkin tilanteeseen aina oikean pykälän.

Volvo V70:n 575 litran tavaratila on selkeän kulmikas, ja sinne mahtuu suunnilleen mitä vaan.
575 litran tavaratila on selkeän kulmikas, ja sinne mahtuu suunnilleen mitä vaan.
Volvo V70 Bi-Fuel vuosimallia 2012 syö etanolia ja bensaa. Lue käytetyn koeajo -artikkeli.

Sika-Volvosta kartanoautoon

Volvon kartanoautojen historia juontaa juurensa vuoteen 1953, jolloin Volvo Duett esiteltiin. Se perustui Volvo PV -henkilöautoon. Duett oli tilava farmari – tai oikeastaan pieni pakettiauto. Auto ei ollut kovin herraskainen, vaan pikemminkin työkalu. Perimätiedon mukaan Suomen maaseudulla Duettia kutsuttiin sika-Volvoksi, koska sen kyytiin mahtui jopa täysikasvuinen karju.

Duettista lähtien Volvon mallistoon on kuulunut aina enemmän tai vähemmän reilusti mitoitettuja farkkuja. Duettia seurasivat Amazonin ja 140-sarjan pohjalta tehdyt farmarit. Kun arvioidaan Volvon farkkujen sukupuuta näin jälkikäteen, voidaan todeta, että vuonna 1974 esitelty 240-sarja muodosti eräänlaisen taitekohdan. Vaikka 240-mallistossa käytettiin paljon samaa tekniikkaa kuin 140-sarjassa, oli kokonaisuus kuitenkin hienostuneempi. 240-sarjan myötä nimitys kartanoauto – ruotsisiksi herrgårdsvagn – yleistyi.

– Lauri Larmela –

Volvo V70:n kuljettajalla on ruhtinaalliset oltavat.
Kuljettajalla on ruhtinaalliset oltavat.
Volvo V70:n takana on väljästi tilaa.
Myös takana on väljästi tilaa.

Volvo V70 2.5FT Momentum Business Aut.

  • Moottori R5, bensiini/etanoli, turbo
  • Iskutilavuus 2 521 cm3
  • Teho 170 kW (231 hv)
  • Voimansiirto Etuveto, automaattivaihteisto
  • 0−100 km/h 7,9 s
  • Huippunopeus 210 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 9,0 l/100 km
  • CO2-päästöt 232 g/km
  • Mitat Pituus 4 823 mm, leveys 1 861 mm, korkeus 1 547, tavaratila 575 l
  • Omamassa 1 668 kg
  • Hinta 2024 huhtikuussa 11 490 € SAKA, Espoo

Kenelle?

Kävisikö reilun kokoinen perheauto pikkurahalla? Tässä olisi ensilähdön ehdokas. Jos läheltä ei löydy etanoliasemaa, tämä kulkee iloisesti bensallakin.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt