
Volvo V70 vm. 2012 – Tämä erikoistapaus kulkee sekä viinan voimalla että bensalla – 250 000 kilometristä huolimatta hyväkuntoinen Ruotsin tuliainen
Volvo V70 on auto, jonka tuntevat kaikki. Saimme haaviin harvinaisen, etanolilla kulkevan yksilön.
Kun klassikkojahdissa oli päästy E-Mercedeksen kanssa hyvään vauhtiin, päätimme lisätä kierroksia. Nyt oli tähtäimessä todellinen farkkukunkku, eli Volvo V70, jota Kauniaisten kansallisautoksikin kutsutaan. Tiedättehän tuon varakkaan pienen kunnan, joka sijaitsee Espoon kaupungin sisällä. Siellä Volvo V70 edustaa ajokaluston perustasoa.
Näitä Volvoja oli SAKAn valikoimissa pilvin pimein, mutta etsimme jotain edullista, silti vähän erikoista yksilöä. Se oli sitten jetsulleen, kun silmiimme osui 11.490 euroa maksanut yksilö vuodelta 2012. Eksotiikkaa pakettiin toi se, että tämä V70 oli mallia Bi-Fuel. Tämähän tarkoittaa sitä, että autolla voi ajaa sekä bensiinillä että etanolilla.
Etanoli on bensiiniin verrattuna todella halpaa. Siinä missä bensiini maksaa tyypillisesti pari euroa litralta, pyörii etanolin litrahinta 1,5 euron tuntumassa. Etanolin energiasisältö on kuitenkin selvästi huonompi kuin bensiinin. Niinpä etanolia palaa 15-20 prosenttia enemmän kuin bensiiniä – siis vähintään. Raskaalla ja tehokkaalla Volvolla ei etanoliajo suju millään alle kymmenen litran kulutuslukemilla. Jokainen meistä voi sitten laskea, että kannattako ajaa bensiinillä vai etanolilla. Vai sittenkin dieselillä.
