Diplomaattiauton tarina – Volvo S90 Royal vm. 1997 – ”Viisi Volvoa lähettilään pihalla oli vaimon mielestä liikaa”
Minun autoni
Diplomaattiauton tarina – Volvo S90 Royal vm. 1997 – ”Viisi Volvoa lähettilään pihalla oli vaimon mielestä liikaa”
Joskus sen oikean etsimiseen menee vuosikymmen, ja sitten tärppää. Tämä on Kimmo Kontuniemen Volvo S90 Royalin tarina.
29.9.2023
 | Päivitetty 15.11.2023
 |
Tuulilasi

Kimmo Kontuniemen kipinä autoihin syttyi hyvin varhaisessa vaiheessa, ja kuinka ollakaan, kotipiirissä.

– Ihailin aina faijani puhtaita taksi-Volvoja, ja olin usein mukana niitä puunaamassa. Heti kun jalat ylettivät polkimille, sain jo ajo-opetusta isältäni. Faija ajoi myös Chevrolet Camarolla, joten sain samalla erityiskipinän amerikkalaisiin autoihin, Kontuniemi muistelee.

– Menin töihin 11-vuotiaana ja työnantajallani sattui olemaan Ford Econoline Van. Se oli mielestäni erittäin vaikuttava auto ja aloin sellaista etsiä. Olin vasta 16-vuotias, kun ostin ensimmäisen autoni. Se olikin sitten Ford Econoline 5.0 suoralla kuutosella vuosimallia 1986. Siitä se lähti. Sattumoisin ostin ensimmäisen veneenikin jo 14-vuotiaana ja kunnostin sen. Siitä alkoi myös veneilyn harrastaminen.

Vaikka auto on arkikäytössä, se on kestänyt aikaa hienosti.
Takailmastointi, puhelin ja kristallilasit kuuluvat Level III -version varusteluun.

Etsintä

”Kerran olin jo matkalla Ruotsiin ostamaan S90:n Hermes-mallia, joka olisi ollut todella harvinainen yksilö, mutta joku norjalainen herrasmies ehti ensin.”

– Alkukosketus tähän Volvon S90-erikoismalliin tuli vuonna 1997 tai 1998, kun näin Royalin ensimmäisen kerran. Sitä ennen olin jo nähnyt liikenteessä 760-Executive version, joka oli sekin kiinnittänyt huomioni. S90 Royalin erittäin tyylikäs ja ajaton muotoilu sekä 15 senttiä pidempi takaovi ja reilut takatilat tekivät vaikutuksen. Tämä oli auto, joka olisi joskus pakko saada. Kerran olin jo matkalla Ruotsiin, vuosi taisi olla 2011, ostamaan S90:n Hermes-mallia, joka olisi siis ollut todella harvinainen yksilö, mutta joku norjalainen herrasmies ehti ennen minua paikalle.

– Kaikkiaan minulla on ollut viisi kappaletta Royalin viisipaikkaisia Level I -malleja, mutta kun selvisi, että näitä on valmistettu myös nelipaikkaisena Level III -versiona, oli peli pelattu: sellaisen tulisin joskus ostamaan. Tosin en uskonut, että menisi kymmenen vuotta löytää oikea yksilö.

– Selasin yksi yö vuonna 2013 Puolan OtoMoto-sivustoa, enkä ollut uskoa silmiäni, kun näin tämän Volvon myynnissä. Se oli ainut auto koko myyjäliikkeen sivuilla, muutoin he myivät lähinnä perävaunuja. Aluksi ajattelin, että ilmoitus olisi feikki. Soitin aamulla liikkeeseen. Toisessa päässä puhuttiin hyvin huonoa englantia, mutta sain auton varattua itselleni. Tilasin lentoliput heti seuraavaksi aamuksi Puolaan.

Volvon N-sarjan 2,9-litrainen moottori on perustaltaan melko matalaviritteinen.
Vain pieni merkki kuninkaallisen varustelun paljastajana.

Ajettavuus

”S90 Royal on erittäin miellyttävä auto ajaa. Tämä kääntyy yllättävän pienessä tilassa, koska on vielä takavetoinen.”

– Minut haettiin lentokentältä Nissan Micralla, joka hädin tuskin pysyi kasassa. Pian huomasin, että kuski ajaa jonnekin metsään ja sanoin hänelle, että ei se "autoliike" täälläpäin ole. Kuljettaja vastasi siihen, että yhtiö muutti eilen. Kun päästiin perille, oli paikalla peri siirrettävää parakkia, paljon rekkojen perävaunuja sekä kaksi todella ronskin näköistä puolalaista miestä mustissa vaatteissa.

Ja Volvoahan ei tietenkään näkynyt missään.

– Ehdin jo ajatella, että tähänkö päättyi meikäläisen elämä. Kundit sanoivat kuitenkin, että auto tulee vartin päästä paikalle. No, odottavan aika oli aika pitkä, mutta niin vain kurvasi omistaja paikalle. Omistaja oli Filippiinien entinen suurlähettiläs, joka oli saanut tai ostanut entisen virka-autonsa, autossa oli vielä CD-tarrat. Lähettilään vaimo oli sanonut, että viisi Volvoa pihalla on liikaa, ja yhdestä täytyy luopua. Minun onnekseni se oli juuri tämä yksilö.

S90 Royal Level III on aina nelipaikkainen. Pieni jääkaappi on istuinten selkänojien välissä.
Kimmo Kontuniemi kertoo ottavansa liikenteessä rauhallisesti. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä rennompaa on meno. Töötti soi vain harvoin.

Arvostus

”Level III -versioita on valmistettu erittäin vähän, ja tästä syystä uskon, että näiden arvo tulee nousemaan myös jatkossa.”

– En tinkinyt euroakaan hinnasta. Lähdin tyytyväisenä ajamaan kohti Riikaa, jossa otin useamman konjakin auton ja sen kunniaksi, että kaupat onnistuivat kaikista tarinan käänteistä huolimatta. Nyt näitä Royaleja on ollut kaikkiaan kuusi yksilöä, joista tämä viimeisin jo 10 vuotta. Tämä 4-paikkainen versio on suhteellisen harvinainen. Auto on ihan arkikäytössä, ja mittarissa on nyt 350 000 kilometriä.

– Myönnän että silmä lepää joka kerta, kun kävelen autolle. Kun auton pysäköi ja kääntyy sitä vielä vilkaisemaan poispäin lähtiessään, tuntee, että ajaa juuri itselleen mieluisalla autolla. Saan lähes päivittäin peukutuksia liikenteessä. Tai sitten ihmiset tulevat tankkausasemilla ja kaupan pysäköintihalleissa juttelemaan ja kyselemään autosta. Mutta tämä yksilö ei ole myytävänä.

Vanteet eivät ole alkuperäiset, mutta istuvat auton alle hienosti.

Luotettavuus

”Pääsääntöisesti ei ole ollut ongelmia mutta jotain kuitenkin. Ehdin ajaa autolla noin 50.000 kilometriä Suomessa, kunnes kansipahvi meni.”

Volvon suoraviivainen muotoilu on ollut ajatonta.

Fiilistely

”Paras fiilis on se, kun hyvä kuljettaja ajaa autoa ja itse istuu takapenkillä nauttimassa lasillisen konjakkia kristallilasista ja muutaman kylmän oluen jääkaapista.”

Lajinsa viimeinen

Volvo S90 esiteltiin uutena mallinimenä vuodeksi 1997. Takaveto oli vielä tuolloin muodissa. Vapaasti hengittävän rivikuutosen iskutilavuus on tarkalleen 2 922 cm3. Pienempi S90:n pata oli 2,5-litrainen (170 hv), suuremmasta sai 180- ja 204-heppaiset versiot.

Volvo muutti mallivuodelle 1997 ison 960:n nimeksi Volvo S90. Nimenmuutoksesta huolimatta varsinaiset tekniset muutokset olivat vähäisiä: käytännössä S90 on vaihteiston ympäriltä uusittua keskikonsolia lukuun ottamatta sama auto mallivuoden 1996 Volvo 960-mallin kanssa.

Vuodelle 1997 varustelistalle lisättiin kuitenkin uusia väri- ja verhoiluvaihtoehtoja sisustukseen ja ulkoväritykseen. Perusmallin moottoriksi tuli nokka-akseleilla viritysastetta madallettu 180 hv:n muunnos 2,9-litraisesta moottorista. Volvon viimeinen takavetoinen S90-sedan valmistui helmikuussa 1998. Sen seuraaja oli etuvetoinen Volvo S80.

Volvo S90:n huippuversiona toimi 204-hevosvoimaisella ja 2,9-litraisella moottorilla sekä normaalia pidemmällä akselivälillä varustettu Royal-malli, jossa oli takaistuimilla 15 cm enemmän jalkatilaa. Royal-malli oli saatavana sekä 5-paikkaisena että 4-paikkaisena versiona, joissa oli takana erillisistuimet sähkösäädöin. Arvokkain Royal Level 3 -malli oli varustettu takapenkin keskikonsolilla, jossa oli ilmastoinnin ja audiojärjestelmän säätimet sekä puhelin ja pieni jääkaappi.

Volvo S90 Royal Level III vm. 1997

  • Moottori Rivi-6, edessä pitkittäin
  • Iskutilavuus 2 922 cm3
  • Teho 150 kW (204 hv) / 6 000 r/min
  • Vääntö 267 Nm / 4 300 r/min
  • Voimansiirto Takaveto, nelinopeuksinen automaattivaihteisto
  • 0-100 km/h 9,1 s
  • Huippunopeus 210 km/h
  • Kulutus 11,4 l/100 km
  • CO2-päästöt 274 g/km
  • Mitat Pituus 5 020 m, eveys 1 750 mm, korkeus 1 440 mm, akseliväli 2 920 mm
  • Omamassa 1 700 kg
  • Hinta 20 000–30 000 €
1 kommentti