Tuulilasi

Volvo ja Geely sijoittavat 640 miljoonaa euroa Polestariin

Volvo ja Geely sijoittavat 640 miljoonaa euroa Polestariin

Premium-autonvalmistaja Volvo ja sen omistaja Geely Holding ilmoittivat tiistaina, että ne sijoittavat yhdessä 640 miljoonaa euroa Polestarin tuote-, merkki- ja teollisen kehityksen ensimmäiseen vaiheeseen.
Kuvat Polestar, Volvo
Mainos

Investointi korostaa sitä taloudellista voimavaraa sekä teollista ja tuotannollista ammattitaitoa, jota Polestar voi jatkossa hyödyntää. Polestarista tulee Volvon tytäryhtiö, joka toimii itsenäisenä urheilullisten sähköautojen valmistajana. Yhtiö esitteli ensimmäisen tuotantomallinsa eilen Shanghaissa. Lue uutisemme aiheesta tästä linkistä

Mittavaa sijoitusta käytetään muun muassa Polestarin huippuluokan tuotantolaitoksen rakentamiseen Kiinan Chengdu´hun, mikä tukee Kiinan kehitystä yhtenä Volvon tuotantokeskuksena.

Järjestely lyhentää merkittävästi aikaa, jonka Polestar tarvitsee autojensa lanseeraukseen. Yhtiö saa huomattavan strategisen edun kilpailijoihinsa verrattuna. Volvo ja Polestar hyötyvät myös synergioista uuden sukupolven tekniikoiden kehitystyössä. Näitä ovat esimerkiksi jaetut hankintakulut, yhteinen kehitystyö ja mittakaavaedut.

Kiina on autoteollisuuden sähköistämisen eturintamassa, ja Polestar johtaa uusien tekniikoiden kehitystä ja tukee Volvon uraa uurtavaa asemaa sähköistämisessä ja yhteystoimintopalveluissa.

Polestarin ensimmäinen tuotantoauto, Polestar 1, on 600-hevosvoimainen kaksiovinen, nelipaikkainen hybridi-coupé. Sen toimintasäde pelkällä sähköllä ajettaessa on jopa 150 km – mikä on enemmän kuin markkinoilla olevilla muilla hybridiautoilla. Auton tuotanto käynnistyy Chengdussa vuoden 2019 puolivälissä. Sitä seuraa myöhemmin vuonna 2019 pienempi Polestar 2 -malli.

Polestar 1 on erinomainen esimerkki Volvo- ja Polestar-merkkien synergioista. Noin puolet Polestar 1 auton tekniikasta perustuu Volvon kehittämään SPA-alustaan. Toinen puolisko on täysin uutta tekniikkaa, josta vastaavat Volvon tutkimus ja kehitystyöosastolla työskentelevät Polestarin insinöörit.

Polestar hyötyy myös Volvon kansainvälisistä ja vakiintuneista valmistusstandardeista ja osaamisesta, kun se perustaa oman tuotantoyksikkönsä Chengdu´hun.

Polestar 2 on ensimmäinen Volvo Car Groupin lanseeraama täyssähköauto ja ensimmäinen viidestä Polestar- tai Volvo -sähköautosta , jotka julkaistaan vuosien 2019 ja 2021 välisenä aikana. Tänään julkistetut Polestar-mallit ovat konkreettinen todiste Volvon sähköistämisstrategiasta, joka esiteltiin tämän vuoden heinäkuussa.

Volvo ilmoitti kesällä, että kaikki vuodesta 2019 esiteltävät uudet Volvo -mallit sisältävät sähkömoottorin. Volvo oli ensimmäinen merkittävämpi autonvalmistaja, joka asetti sähköistämisen tulevan liiketoimintansa ytimeksi.

(Lähde: Volvo Car Finland)

Julkaistu: 18.10.2017