Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Volvo EX40 on sähköinen, ohjuksen lailla kulkeva autokaunotar hänelle, jolle tyyli on autossa se tärkein asia

Sähköinen Volvo XC40 on nyt EX40, jolla on ihan kiva ajaa, vaikka reilua painoa ei voikaan olla huomaamatta. Ohjaustuntuma on asiallinen, mutta jousitus turhan kova. Neliveto tuo varmuutta talviajoon.

7.9.2024 | Päivitetty 11.9.2024 | Tuulilasi

Tiedättähän, mikä on pikkumusta? En ole naisten pukeutumisen asiantuntija, mutta pikkumustalla tarkoitetaan käsittääkseni niukkaa juhla-asua. Volvo on lähtenyt nyt samoille linjoille, sillä sen sortimenttiin on lyhyen ajan sisällä ilmestynyt ainakin pari mallia, joilla on lisänimi ”Black Edition”.

Olemme ajaneet jo aiemmin täysmustan XC60 -mallin, ja nyt on vuorossa EX40 Twin Performance Black Edition. Ai mikä EX40? tässä kohtaa Volvo on lähtenyt nimileikkiin, sillä auto on täysin sama kuin aiempi XC40 Recharge. Nähtävästi Volvolla on päätetty, että kaikki merkin sähköautot kantavat etuliitettä EX. EX30 on jo olemassa, ja EX90 tulossa. Volvohan on sitä paitsi ilmoittanut, että lähitulevaisuudessa se lopettaa kokonaan polttomoottoriautojen valmistamisen. Saapa nähdä, että pitääkö päätös vai pyörretäänkö se jossain välissä.

Meillä oli nyt ajossa EX40 Ultra Pro Black Edition. Ultra Pro – ei sentään Ultra Bra. Mutta yhtä kaikki kyseessä on malliston huippuversio, jossa on suunnilleen kaikki varusteet, mitä voi vaan toivoa. Otetaanpa muutama poiminta: poppareita voi kiinnostaa se, että Harman/Kardonin soittimen vahvistin on 12-kanavainen ja teholtaan 6000 wattia. Musaa tulvii matkustamoon 13 kaiuttimen kautta. Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt ja sinitaivasta voi ihailla lasisen panoraamakattoluukun kautta. Vaikka tämä Volvo ei ole kovin iso, siihen on valittu järkyttävän kokoiset renkaat. Edessä pyörivät 235/45 R20 -kiekot, ja takana koko on vielä muhkeampi: 255/40 R20.

Kaikin puolin mukavassa kuljettajan istuimessa on luonnollisesti sähkösäädöt.
Taakse on loihdittu tilaa upottamalla penkki tavallista alemmaksi.

Nykyään automerkkien välillä vallitsee sota, jossa kilpaillaan takuuajoilla. Volvo on tässä taistossa mukana maltillisella asenteella. Autolle myönnetään takuuta kolme vuotta tai 100 000 kilometriä, ja akustolle vastaavasti kahdeksan vuotta ja 160 000 kilometriä. Varsinkin auton takuu on vaatimaton, sillä jotkut merkit antavat autolleen 6-7 vuoden takuun.

Uudesta mallimerkinnästään huolimatta EX40 on tuttu auto. Twin Performance -termi kertoo, että Volvossa on moottori etu- ja taka-akselilla – nelivedolla siis mennään. Normin mukaiseksi toimintamatkaksi ilmoitetaan 522 kilometriä. Akun lataus kymmenen prosentin varaustasolta 80 prosenttiin kestää pikalaturilla noin puoli tuntia.

Kojelauta on tyylikäs ja selkeä.

Plussaa

  • Raju kiihtyvyys
  • Asiallinen pika-latausnopeus

Miinusta

  • Kova jousitus
Tavaratila ei ole kovin kookas.
Onneksi keulapellin alta löytyy vähän lisää tilaa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt