Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Iso koeajo

Volvo EX30 Single – Kansanautoksi suunniteltu kahden aikuisen premium-kauppakassi tulee tarpeeseen

Kooltaan varsin kompakti Volvo-uutuus lähtee mukaan taisteluun sähköautojen markkinaosuuksista. Mutta millaisin eväin?

26.3.2024 | Päivitetty 30.5.2024 | Tuulilasi

Volvo EX30 Single Extended Range Ultra

  • Mittarilukema: 2 484 km
  • Testimatka: 1 086 km
  • Renkaat: 225/55/18
  • Mittauspäivä: 9.2.2024
  • Sää: Selkeä, pilvipouta
  • Lämpötila: - 25°C
  • Tien pinta: Kuiva, luminen

Faktat

  • Malliversion perushinta 48 100 euroa
  • Testiauton lisävarusteet Cloud Blue ulkoväri (700 €) Pixel Knit/Breeze verhoilu (1 050 €)
  • Testiauton hinta 49 850 euroa
  • Takuu 3 vuotta / 100 000 km
  • Akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km
  • Maahantuoja Volvo Car Finland Oy Ab
  • Valmistaja Volvo Cars
  • Valmistuspaikka Zhangjiakou, Kiina

Näin sopuisan huolehtivasti ehdottelee Volvon uusi sähköauto EX30 kuljettajalle ajohommista pieneksi hetkeksi luopumista:

Sopisiko tauko? Osoitat väsymisen merkkejä.

Ettei vaan sattuisi mitään. No, ihan kiva, mutta auton kojelaudan keskinäytölle ilmestyy hienostunut ilmoitus usein, vaikka kuljettaja ei olisi lainkaan väsynyt.

Mitä ihmettä tämäkin nyt taas on?

Turvallisuus on päivän sana. Kuljettajan väsymyksen ja tarkkaavaisuuden tunnistustoiminto on yksi niistä uusista EU:ssa kuluvan vuoden 7. heinäkuuta voimaan tulevista pakollisista turvallisuusvarusteista, joita direktiivinikkarit iloksemme laativat. Muita pakollisia turvauutuuksia ovat muun muassa älykäs nopeusavustin, peruutustutka ja kehittyneet hätäjarrutusjärjestelmät. Monet näistä uusista turvaominaisuuksista ovat sellaisia, ettei niiden toimintaa taustalla välttämättä huomaa lainkaan. Toiset taas tunkeutuvat ajamisen perustekemisen lomaan jatkuvasti, kuten vaikkapa nopeusrajoitusvaroitin EX30:ssa.

Huolehtivan Volvon pirtaan uutuudet sopivat tietenkin erinomaisesti, mutta toimintojen toteutustapa on se, mikä erottaa eri automallit toisistaan. Esimerkiksi älykäs ajonopeusavustin on uudessa EX30:ssa tehty sellaiseksi, etteivät sen neljä kevyehköä äänimerkkiä suurimman sallitun nopeuden ylittyessä tunnu erityisen häiritseviltä, vaan sopivalta muistutukselta siitä, että nyt vauhti on lipsahtamassa liian korkeaksi. Muistutus ei ole yliaktiivinen, ja lisäksi toiminnon saa kytkettyä pois päältä, jos uskoo tulevansa ilmankin toimeen. Mainiota Volvoa, näiltä osin.

Ohjaamo

Volvo EX30:n napakan tuntuinen ohjauspyörä on litistetty ylä- ja alareunoistaan. Ohjaamossa on vakiona pystysuuntainen 12,3-tuumainen keskinäyttö – eikä sitten ohjauspyörän lisäksi juuri mitään muuta. Edessä on jalkatilaa mukavasti pidemmällekin matkustajalle.
Napakan tuntuinen ohjauspyörä on litistetty ylä- ja alareunoistaan. Ohjaamossa on vakiona pystysuuntainen 12,3-tuumainen keskinäyttö – eikä sitten ohjauspyörän lisäksi juuri mitään muuta. Edessä on jalkatilaa mukavasti pidemmällekin matkustajalle.

Pienten Volvojen asema ruotsalaisbrändin sortimentissa on takavuosina ollut hieman ongelmallinen. Kuumottava kysymys epäilijöiden mielissä on liittynyt siihen, ovatko pienimmät mallit sittenkään ehtaa tavaraa? Tarjoavatko ne saman turvallisuuslähtöisen ja tinkimättömän laatukokemuksen kuin suuremmat mallit, eli voiko pienemmällä rahalla saada aidon Volvon? Viime vuosien Volvon mallit kuten XC40 ja C40 ovat hälventäneet näitä epäluuloja, ainakin niiden kohtalaisen innokkaasta kysynnästä päätellen. Ja nelikymppisten alapuolelle tulee nyt jatkoksi vielä pykälää pienempi täyssähkömalli, koeajomme EX30.

Volvo on onneksi aloittamassa sähköautosortimenttinsa laajentamista ensin juuri pienemmästä päästä kohti suurempia – eikä päinvastoin, kuten niin monet autovalmistajat tällä hetkellä. Massiivinen Volvo EX90 on taas luvassa toimituksiin myöhemmin kuluvan vuoden aikana. EX90:n hinta pomppaa tosin jo lähtötasolla 100 000 euron tuntumaan. Muotokielen suhteen autot kuuluvat selkeästi samaan perheeseen.

Etu- ja takatilat

Volvo EX30:n etuistuimissa on kohtalaisen hyvä selkätuki, mutta istuinosa on optimoitu noin 165-senttisille.
Etuistuimissa on kohtalaisen hyvä selkätuki, mutta istuinosa on optimoitu noin 165-senttisille.
Volvo EX30:n takapenkillä tulee nopeasti ahdasta polvitilojen suhteen.
Takana tulee nopeasti ahdasta polvitilojen suhteen.

Kun hinta on kohdallaan, kauppa käy. Uutuus on hinnoiteltu tolkullisesti alkaen vajaasta 37 000 eurosta, mikä on kohtuullisen kevyt hinta suorituskykyisestä Volvosta. EX30 on parhaimmillaan Volvon ripein malli, kun sataseen ehditään paikaltaan 3,6 sekunnissa. Pieni, pituudeltaan vain noin 4,2-metrinen sähkökirppu saattaa siis yllättää menohaluillaan, vaikka sähköautokausi onkin tuonut mukanaan eräänlaisen suorituskykyinflaation. Yhtiön sisällä EX30:n uskotaan olevan yksi Volvon myydyimmistä malleista tulevina vuosina.

Volvolla on ymmärretty eräs päivänpolttavan tärkeä seikka erinomaisesti. Uusia sähköautoja harkitsevat taloudet etsivät varsinkin Suomessa nimenomaan edullisia vaihtoehtoja. Niitä on aikaisemmin ollut tarjolla todella niukasti, mutta uudet kiinalaismerkit ovat vuoden sisällä avanneet pelin. Volvo lyöttäytyy nyt samaan porukkaan EX30:lla, joka on sen pienin crossover. Ennakkomyynnissä jo reilusti yli tuhat taloutta Suomessa on ilmaissut kiinnostuksensa autoon. Siis edes näkemättä sitä luonnossa.

Tällä kertaa Volvokin on laskettava kiinalaiseksi. Brändinähän Volvo haluaa edelleen profiloitua ruotsalaisena premium-tuotteena, mutta fakta on, että Volvon henkilöautobisnes on ollut kiinalaisen pörssiyhtiön, Zhejiang Geely Holding Groupin omistuksessa jo 14 vuoden ajan. Kaikki Volvon tekemä voitto valuu kiinalaiselle sijoitusyhtiölle. Toistaiseksi EX30 tulee Kiinan Zhangjiakoun tehtaalta. Volvo on kuitenkin päättänyt aloittaa sen valmistuksen myös Belgiassa Gentin tehtaalla ensi vuodesta lähtien XC40- ja C40-mallien tapaan. Volvolla halutaan valmistaa autoja siellä missä niitä myydään, ja siinä on ehdottomasti järkeä.

Tavaratila

Volvo EX30:n 318 litran tavaratila on tässä kokoluokassa ihan kohtuullinen saavutus, ja lisäksi tilan laajennus sujuu varsin helposti kahdessa osassa. Tavaratilan pohjasta tulee silloin täysin tasainen.
318 litran tavaratila on tässä kokoluokassa ihan kohtuullinen saavutus, ja lisäksi tilan laajennus sujuu varsin helposti kahdessa osassa. Tavaratilan pohjasta tulee silloin täysin tasainen.

Mitat

  • Pituus: 4 233 mm
  • Leveys: 1 836 mm
  • Korkeus: 1 549 mm
  • Akseliväli: 2 650 mm
  • Raideleveys – edessä: 1 590 mm – takana: 1 595 mm Maavara: 165 mm
  • Tavaratila: 318+19 l (VDA)

Massat

  • Painonjakautuma: edessä: 1 050 kg – takana: 1 300 kg
  • Virallinen omamassa: 1 850 kg

Suurimmat sallitut massat

  • Kattokuorma: 75 kg
  • Perävaunu jarruin: 1 400 kg – jarruitta: 750 kg

Auton vetotavat ovat taka- tai neliveto, joille on annettu tässä järjestyksessä lisänimet Single ja Twin. Perusauto on takavetoinen, ja sen teho on jo lähtötasolla messevät 200 kilowattia, eli vanhoissa kirjoissa 272 hevosvoimaa. Takavetoisen Single-auton voi valita kahdella akkukoolla, jolloin niiden WLTP-toimintamatkat ovat 344 ja 471 kilometriä. Toimintamatkat eivät ole nykymittapuin vertailtuna erityisen pitkiä. Kovilla pakkasilla ajetulla koeajojaksolla keskikulutukseksi muodostui 28,4 kWh sadalla, kun keskinopeus oli 59,6 km/h. Talvella toimintamatkaksi voi siis perusajoilla odottaa parhaimmillaan noin 250 kilometriä.

Isompiakkuista autoa Volvo kutsuu ”Extended Range” -nimellä, mikä kertoo siitä, että perusmallinen EX30 on ensisijaisesti tarkoitettu taajamiin ja muihin vähemmän pitkiin siirtymiin. Koeajoautomme oli tällainen takavetoinen, isompiakkuinen yksilö, ylimpänä Ultra-varustetasoisena. Muut EX30:n varustetasot ovat alin Core ja keskitason Plus.

Tarjolla on myös mainittu nelivetoinen Twin-versio, jossa on aina isompi ajoakku. Tämän version suurin teho on 315 kilowattia (428 hevosvoimaa) ja vääntö 543 newtonmetriä. Huomattavaa on, että nelivetoversionkin hinta jää Plus-varustettuna alle monille tärkeän 50 000 euron rajan. Erittäin sujuvaa suorituskykyä on siis tarjolla kilpailukykyisellä hinnalla.

EX30 perustuu Geelyn CEVT-haaran kehittämälle Sustainable Experience Architecture- eli SEA2-perusrakenteelle, jolle tuotetaan myös uusia Smart #1-, Smart #3- ja Zeekr X-malleja. Näistä Mercedes-Benz Groupin ja Geelyn yhteistyönä kehittämä Smart #1 on lähinnä EX30:a, ja autojen tekniset yhtäläisyydet ovatkin muotoilullisia seikkoja lukuunottamatta huomattavat. Yhteistyöllä tuotekehityskustannuksia saadaan alemmaksi, mikä näkyy nyt siis myös valmiin auton hinnassa, eli on kiinalaisuudesta kuluttajalle hyötynsäkin.

EX30:n kahden eri kokoisen ajoakun nettokapasiteetit ovat 49 kWh ja 65 kWh. Pienempi ajoakusto käyttää litium-rauta-fosfaatti-akkukemiaa (LFP), ja sen suurin DC-latausteho on 130 kW. Isommassa akussa sovelletaan nikkeli-mangaani-koboltti-kemiaa (NMC), jonka etuihin kuuluvat tyypillisesti edullisempi hinta, pidempi käyttöikä sekä suurempi energiatiheys. Suuremman akun maksimi DC-latausteho on 150 kW, eli hyvää tämän päivän keskitasoa.

Yksityiskohdat

Käytännössä kaikki ohjaamon painikkeet on riisuttu pois, ja jokaisen auton eri toiminnon hallinta tapahtuu keskelle kojelautaa sijoitetun 12,3-tuumaisen, pystystysuuntaisen tablettikosketusnäytön avulla

Volvo EX30:n näytön resoluutio on erinomainen, ja suomenkielistä käyttöliittymää oppii käyttämään helposti
Näytön resoluutio on erinomainen, ja suomenkielistä käyttöliittymää oppii käyttämään helposti – mutta se sijainti...
Volvo EX30:n liukuva mukiteline on kätevä.
Liukuva mukiteline on kätevä.
Volvo EX30:n ohjauspyörän painikkeissa on halpisfiilis, eivätkä ne tahdo toimia hanskat kädessä.
Ohjauspyörän painikkeissa on halpisfiilis, eivätkä ne tahdo toimia hanskat kädessä.
Volvo EX30:n vasemmalla viiksellä hoidellaan valot, vilkut ja pissapoika.
Vasemmalla viiksellä hoidellaan valot, vilkut ja pissapoika.
Volvo EX30:n oikealla viiksellä valitaan ajosuunta ja kytketään tasanopeussäädin päälle.
Oikealla viiksellä valitaan ajosuunta ja kytketään tasanopeussäädin päälle.

Poimintoja varusteista

Volvo EX30:n varustelista pähkinänkuoressa.

Ulkoisesti EX30 on helposti tunnistettavissa Volvoksi, mutta sisälle siirryttäessä saattaa joku hämmästyä, sillä tunnettu skandinaavinen tunnelma on saanut tehdä tilaa Tesloista tutulle halpuutetulle minimalistisuudelle. Se on joko rauhoittavaa tai ankeaa, riippuen katsantokannasta.

Teslan matkiminen alkaa jo autoa lähestyttäessä, sillä avaimena toimii höyhenenkevyt muovinen älyavainpalikka, jossa ei ole painikkeita lainkaan. Ovien lukitus avautuu automaattisesti autoa lähestyttäessä – mutta ei valitettavasti aina. Toinen tapa avata lukitus on käyttää auton NFC-avainkorttia, jota näytetään B-pilarin vaiheilla – aivan kuten Tesloissa. Myöhemmin tänä vuonna käyttöön tulee älypuhelimen avulla tapahtuva avaustoiminto.

Sisätilojen ilme on hyvin pelkistetty. Käytännössä kaikki ohjaamon painikkeet on riisuttu pois, ja jokaisen auton eri toiminnon hallinta tapahtuu keskelle kojelautaa sijoitetun pystysuuntaisen tablettikosketusnäytön avulla. Erillistä mittaristoa ei ole, eikä myöskään tuulilasinäyttöä. Jopa ajonopeutta on tarkkailtava keskinäytön vasemmasta yläkulmasta, samalla tapaa kuin pienemmissä Tesla-malleissa. Näyttöä on pakko silmäillä aika ajoin eri toimintojen hallitsemiseksi. Silloin auto iskee taas, ja näyttöön ilmestyy uusi huomautus:

– Keskity ajamiseen. Ole tarkkaavainen ja vältä häiriötekijöitä.

Tunnelma on ajoittain absurdi. On siis onnistuttu luomaan auto, joka pyrkii parhaansa mukaan huolehtimaan käyttäjiensä turvallisuudesta, mutta auton oman käyttöjärjestelmän hallinta luo vaaratilanteita, joista auto sitten kuljettajaa varoittelee. Oravanpyörä on valmis. Turvallisuusvarusteet tekee mieli kytkeä pois päältä, koska ne eivät ole käyttäjäkokemukseltaan vielä ihan valmiita. Tämähän ei alkuperäinen tarkoitus tietenkään ole ollut.

Ajettavuus

Pikku-Volvo on vakaa ajettava, mutta turvallisuusvarusteet tekee mieli kytkeä pois päältä, koska ne eivät ole käyttäjäkokemukseltaan vielä ihan valmiita. Tämähän ei alkuperäinen tarkoitus tietenkään ole ollut.

Volvo EX30 on hinnoiteltu tolkullisesti alkaen vajaasta 37 000 eurosta.
EX30 on hinnoiteltu tolkullisesti alkaen vajaasta 37 000 eurosta.
Volvo EX30:n latausluukku sijaitsee kuljettajan puolen takapyörän päällä. Suojakupit ovat manuaaliset.
EX30:n latausluukku sijaitsee kuljettajan puolen takapyörän päällä. Suojakupit ovat manuaaliset.
Volvo EX30:n hansikaslokero sijaitsee etuistuinten välissä kojelaudassa. Se avataan kosketusnäytöltä sähköisesti.
Hansikaslokero sijaitsee etuistuinten välissä kojelaudassa. Se avataan kosketusnäytöltä sähköisesti.

EX30:n koeajojakso osui helmikuun alun paukkupakkasiin, jolloin ulkolämpötila laski kireimmillään 30:n pakkasasteeseen. Auto sai siis todellisen talvitestin myös latauksen osalta. Pakkasta oli -27 astetta, mutta akun varaustaso vain 17 prosenttia, kun saavuimme 150 kW:n pikalaturille. Minimi olisi ollut 20 prosenttia, jotta autoon viimeisimmässä päivityksessä saatu akun esilämmitys olisi toiminut kunnolla. Se oli kuitenkin ollut päällä yli 20 minuuttia.

Latauksen alussa latausteho oli vain 28 kW. Oliko pakkasta ollut yksinkertaisesti liikaa? Ehkäpä. Latausteho alkoi varovaisesti nousta, kun akun varaustaso ylitti 20 prosenttia. Kun varaustaso ylitti 30 prosenttia, latausteho nousi jo 56 kW:iin, ja kun akun varaustaso ylitti 40 prosenttia, nousi teho yli 70 kW:iin, pian jo 89 kW:iin. Sen jälkeen teho alkoi kuitenkin taas laskea, ja koko 17–80 prosentin latauksen keskitehoksi jäi noin 50 kW tunnissa. Aikaa tapahtumaan tuhraantui noin 55 minuuttia, kun sen ihanteellisissa oloissa pitäisi kestää noin puolet tästä. Mutta Suomi ei tietenkään ole sähköautoilun suhteen optimimaa.

Volvon suunta on selvä. Bensiiniä vielä palaa, mutta uusia diesel-Volvoja ei voi enää tilata, ja viimeinen dieselmalli rullannee ulos Torslandan tehtaalta tässä kuussa – suoraan Volvon omaan museoon. Ensi vuonna Volvon sähköautojen osuudeksi kokonaismyynnistä tavoitellaan 50 prosenttia, ja vuoteen 2030 mennessä Volvo valmistaa ainoastaan sähköautoja. Kansanautoksi suunniteltu EX30 tulee siis tarpeeseen.

Koeajo Volvo EX30 Single Extended Range Ultra

  • Moottori Sähkömoottori taka-akselilla
  • Teho/vääntö 272 hv / 343 Nm
  • Voimansiirto Takaveto, automaatti
  • 0−100 km/h 5,3 s
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Akkukapasiteetti 69 kWh (64 netto)
  • Lataus ac/dc 22 kW/153 kW
  • Yhd. EU-kulutus 17,2 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka 471 km
  • Mitat Pituus 4 233 mm, leveys 1 836 mm, korkeus 1 549 mm, akseliväli 2 650 mm, tavaratila 318+19 l
  • Omamassa 1 850 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 48 100 € Mallisto alkaen: 36 900 €

Kenelle?

EX30:ssa on vahva kakkos- tai kaupunkiauton leima. Erinomainen kahden aikuisen premium-kauppakassiksi ja erityisesti pikkupyörittelyyn.

Mitattu kulutus

Volvo EX30:n kulutustestin aikana oli pakkasta rapsakat -25 astetta. Kulutus nousi maantiellä hurjaksi ja toimintamatka tippui noin 230 kilometriin.
Kulutustestin aikana oli pakkasta rapsakat -25 astetta. Kulutus nousi maantiellä hurjaksi ja toimintamatka tippui noin 230 kilometriin.
Volvo EX30:n kulutusta on helppo seurata näytöltä, joka esittää esimerkiksi kulutuspiikit selkeinä. Koeajolla auto kulutti yli 28 kWh sadalla, mutta kelikin oli todella kylmä ja keskinopeus korkeahko.
Kulutusta on helppo seurata näytöltä, joka esittää esimerkiksi kulutuspiikit selkeinä. Koeajolla auto kulutti yli 28 kWh sadalla, mutta kelikin oli todella kylmä ja keskinopeus korkeahko.

Kommentti

Uuden Volvo EX30:n kilpailijoiksi mainitaan muiden muassa BYD Atto 3, Jeep Avenger, Kia Niro ja MG4, jotka hinnan puolesta osuvatkin samaan ryhmään. On hienoa, että Volvo osallistuu nyt sähköautojen hintakisaan, sillä se on kuluttajan etu. Lisää tällaista, kiitos.

– Harry Kuurio –

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt