
Volvo EX30 on pieni, painava ja pirun nopea – kiihtyy nopeammin kuin Lamborghini, mutta ohjaus jättää kylmäksi – missä on tunne?
Volvo EX30 näyttää viattomalta sähköpikkuautolta, mutta ampaisee 0–100 km/h vain 3,6 sekunnissa. Hurja teho hämmästyttää, vaikka ohjaustuntuma ei yllä samaan vauhtiin.
Sanotaan, että pieni on kaunista. Joskus puhutaan myös sudesta lampaan vaatteissa. Kumpikin kulunut sanonta sopii tähän Volvoon, sillä se on vain reilut neljä metriä pitkä, eikä näytä mitenkään kovin erikoiselta. Vilkaisu teknisiin tietoihin kertookin sitten, että kyllä nyt on käsillä ihan kunnon susi.
Tässä Volvossa on kaksi sähkömoottoria – yksi etu- ja toinen taka-akselilla. Auto on siis nelivetoinen. Moottoreista irtoaa yhteensä 428 hevosvoimaa, ja vääntöäkin on hulppeat 560 newtonmetriä. Sähköautojen helmasynti on tietysti paino, kevyitä akkuja kun ei ole vielä keksitty.
Pienen EX:n paino jää nipin napin alle kahden tonnin, mikä on varsin ilahduttavaa. Mielenkiintoisin numeroarvo on tietysti kiihtyvyys välillä 0-100 km/h. Tässä kohdin Volvo lyö tiskiin täysin tajuttoman lukeman: 3,6 sekuntia.


Nollasta sataan 3,6 sekunnissa – nopeampi kuin Lamborghini
Ennen sähköautojen aikakautta tällaiseen suoritukseen saattoivat yltää vain kaikkein eksoottisimmat urheiluautot linjalta Ferrari – Lamborghini – Porsche. Olen päässyt ajamaan esimerkiksi Lamborghini Murcielagoa. Se kiihtyy todella väkivaltaisesti. Ratin takana on pakko nauraa ja itkeä samaan aikaan, sillä Lambo tuntuu lähtevän lapasesta millä hetkellä tahansa.
Volvo EX30 kiihtyy sataseen nopeammin kuin tuo Murcielago, mutta sen ratissa tunnelmat ovat ihan toiset. Kun vauhtipolkimen – sähköautojen kohdalla ei pitäisi puhua kaasupolkimesta – runttaa lattiaan, kuskin selkä painuu kyllä penkkiin, ja Volvo lähtee kiitämään kohti horisonttia kuin magneetin vetämänä. Menossa ei ole kuitenkaan mitään draamaa, koska sähkömoottorien tuottama ääni on samaa tyyppiä kuin metrojunissa.

Tilat edessä hyvät, takana tiukkaa
Kyllähän tällä Volvolla on kiva kiihdytellä, mutta tuohon leikkiin kyllästyy aika nopeasti. Ajettavuudeltaan EX30 on tukevan tuntuinen. Ohjaus voisi toki olla hiukan tunnokkaampi. Nyt yhteys ratin ja tienpinnan välillä tuntuu jotenkin keinotekoiselta. Kahden tonnin painon huomaa, kun ajaa vahingossa liian kovaa hidastetöyssyyn.
EX30 tarjoaa etupenkkiläisille oikein mainiot tilat, mutta takana vallitsee tyypillinen pikkuauton tunnelma. Jos edessä istuu 190-senttinen kuski, hänen taakseen ei mahdu kuin keskenkasvuinen lapsi. Tavaratilaa on peräpäässä 318 litran verran, ja keulapellin alla 19 litraa lisää. Eturuuma sopii erinomaisesti latauskaapelin säilytykseen.



