Tuulilasi

Volkswagenilla insinööripula – WLTP aiheuttanee valtavat tappiot



Volkswagenilla insinööripula – WLTP aiheuttanee valtavat tappiot

Volkswagenin mukaan pula osaavista insinööreistä uhkaa sen yrityksiä saada autonsa riittävän ajoissa WLTP-päästöstandardit täyttäväksi. Ne tulevat Euroopassa voimaan 1. syyskuuta.
Teksti Tuulilasin toimitus

Moni huippuosaaja on lähtenyt Volkswagenilta sen jälkeen, kun sen dieselskandaali paljastui syyskuussa 2015.

”Meiltä on hävinnyt paljon moottoripuolen erikoisosaamista, mikä hankaloittaa tavoitteen saavuttamista. Autojen sertifiointikuntoon saaminen on nyt entistäkin hankalampaa”, sanoo VW Groupin pääjohtaja Herbert Diess.

VW kalasti itselleen viime viikolla BMW:ltä moottorinkehitysekspertin Markus Duesmannin, mutta yhtiössä myönnetään, että tiettyjen mallien saaminen sertifioiduiksi saattaa myöhästyä ainakin lokakuulle asti.

”On päivänselvää, että tämä on meille valtavan suuri voimanponnistus vuoden toiselle puoliskolle. Tämä on Volkswagenin myynnille ja tuotoille todella kova riski”, Diess sanoo.

Hänen mukaansa lainsäätäjien asenne päästötestauksessa on nyt tiukempi kuin koskaan ennen.

”He jopa katsovat testeissä, millaiset renkaat autossa on ja onko ilmastointi laitettu päälle.”

Kesäkuussa VW varoitti, että noin 250 000 auton lopullinen valmistuminen tulee viivästymään WLTP-standardien vuoksi. Yhtiö on jo vuokrannut isoja parkkialueita säilyttääkseen niissä puolivalmiita autojaan. Keskiviikkona talousjohtaja Frank Witter arveli, että WLTP tulee maksamaan Volkswagen Groupille noin miljardi euroa.

Julkaistu: 3.8.2018