Tuulilasi

Volkswagen valottaa Pikes Peak autonsa taustoja

Volkswagen valottaa Pikes Peak autonsa taustoja

Volkswagen Motorsport aloitti uuden aikakauden julkistaessaan 22. huhtikuuta uuden täyssähköisen superautonsa I.D. R Pikes Peakin. Tämä superauto tuottaa tehoa 500 kW (680 hv) ja vääntöä 650 Nm, painoa on vajaat 1 100 kg.
Kuvat Volkswagen
Mainos

Tavoitteena on lyödä sähköautojen voimassaoleva 8:57.118 minuutin ennätys 24.6.2018 starttaavassa legendaarisessa kilpailussa Pikes Peakin huipulle – kilpailu tunnetaan myös nimellä Race to the Clouds, korkean ilmanalan aiheuttaessa omat haasteensa.

Saavuttaakseen uuden ennätyksen I.D. R Pikes Peak pinkaisee suoraan tulevaisuuteen: nollasta sataan 2,25 sekunnissa – nopeammin kuin Formula 1 ja Formula E -autot. I.D. R Pikes Peak paljastettiin Alésissa Ranskassa ennen ensitestiä kilparadalla.

”Volkswagenin tavoite on olla sähköautoilun huipulla I.D.-mallisarjallaan. Volkswagenin osallistuminen Pikes Peakiin ei ainoastaan viitoita suuntaa moottoriurheilun kehitystyössä, sillä on myös symbolinen merkitys”, kertoo Volkswagenin kehitystyöstä vastaava johtaja Frank Welsch.

”Asiakkaat ovat kautta aikojen hyötyneet moottoriurheilun parissa tehdyistä tutkimustuloksista, odotamme tämänkin projektin tuloksien olevan arvokkaita tulevien I.D.-mallien kehitystyössä. Osallistuminen Pikes Peak -kisaan on todellinen kestotesti sähköiselle voimalinjalle.”

”Auto on yksikertaisesti upea. Se on jo muutaman viikon ajan saanut paljon huomiota niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassa”, toteaa Volkswagenin myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Jürgen Stackmann

”Tämä projekti osoittaa jälleen kerran, että Volkswagen on oikealla tiellä sähköautostrategiassaan ja I.D.-mallistollaan. I.D. R Pikes Peak ja osallistuminen legendaariseen mäkikilpailuun. Pikes Peak International Hill Climb – tarjoaa Volkswagenille hienon mahdollisuuden luoda lisää mielenkiintoa sähköautoiluun, sekä emotionaalisella että urheilullisella tasolla.”

Päätavoite Volkswagen I.D. R Pikes Peak -mallia kehitettäessä oli löytää ideaalinen tasapaino energiakapasiteetin ja painon välille. Keskiössä ei ollut tällä kertaa, kuten kilpa-autoissa yleensä, maksimaalinen teho. Volkswagenin Pikes Peakiin suunnittelema prototyyppi kantaa nimessään kahta tunnusta: R-kirjain kertoo tehosta ja I.D.-kirjainyhdistelmä on symboli Volkswagenin uudesta, älykkäästä sähköautojen tekniikasta.

”Aivan kuten sarjavalmisteisissa Volkswageneissa tulee sähköinen voimalinja yhä tärkeämmäksi myös autourheilussa”, sanoo Volkswagen Motorsportin johtaja Sven Smeets.

”I.D. R Pikes Peakin kehitystyössä, erittäin tiukalla aikataululla, oli konsernin sisäinen yhteistyö suureksi avuksi. Saimme tukea Volkswagenin akkutuotantolaitokselta Braunschweigista ja työskentelimme yhteistyössä Wolfsburgin teknisen kehitysosaston kanssa.”

Perinteitä riittää

Insinöörien valinnaksi tuli, kuten aikanaan Pikes Peak -kisoihin 1985, 1986 ja 1987 tehdyssä voitokkaassa Golf Bi-Motor -mallissa, kaksi tehonlähdettä. I.D. R Pikes Peakissa on kaksi sähkömoottoria, yhteisteholtaan 500 kW (680 hv).

Kuten sarjavalmisteisissa sähköautoissa, energianvarastointiin käytetään litiumioniakkuja. Vaatimukset akkukennoille ovat korkeat: niiden tehosuhde on ratkaiseva tekijä järjestelmässä, kun tuotetaan suurta jännitettä. Toisin kuin sarjatuotantoautoissa, Motorsportin insinöörien tavoitteena ei ollut maksimaalinen toimintamatka, vaan suurin mahdollinen teho matkalla Pikes Peakin huipulle.

Noin 20 prosenttia tarvittavasta sähköenergiasta kehitetään 20 kilometriä pitkän erikoiskokeen aikana. Avainsanana energian talteenotto (rekuperaatio): jarrutettaessa sähkömoottorit, jotka tässä tapauksessa toimivat generaattoreina, muuntavat osan jarrutusenergiasta sähköksi ja syöttävät sen akustoon.

Yksi Pikes Peak -kisan erikoisista haasteista on, että Colorado Springsissä sijaitsevalla 19,99 kilometrin pituisella reitillä ylös huipulle, testausmahdollisuudet ovat hyvin rajoitetut ja mahdollisia vain tietyllä reitin osuudella. Siksi valtaosaa testauksesta ei tehdä varsinaisella kilpareitillä, vaan kilparadoilla. Volkswagenin Pikes Peak -ohjelman seuraava vaihe tapahtuukin Alésissa.

Maailmanluokan huippukuski ja Pikes Peak -kilpailun voittoaan puolustava Romain Dumas on kuljettajana I.D. R Pikes Peakin yrittäessä rikkoa voimassa olevaa täyssähköautojen ennätystä. 39-vuotias ranskalainen Dumas rakastaa haasteita: kolmen Pikes Peak -voiton lisäksi hän on voittanut Le Mansin 24 tunnin kilpailun kahdesti. Dumas, joka nimeää autourheilun legendan Jacky Ickxin idolikseen, on syntynyt Alésissa.

Startti 2 862 metriä meren pinnan yläpuolella, 1 440 metrin korkeusero, 156 mutkaa, asfalttitie, vain yksi yritys – täyssähköautojen uuden ennätyksen tekoon 24.6.2018 tulee kuljettajan olla huippukunnossa, tekniikan huippuunsa viritettynä ja ulkoisten olosuhteiden suosiolliset. Ei ole harvinaista, että kesäkuun lopulla 4 302 metrin korkeudessa Pikes Peakin huipulla lämpötila saattaa olla nollan alapuolella.

Julkaistu: 25.4.2018