
Volkswagen Tiguan eHybrid – Rahalle vastinetta, mutta ei loistavaa suorituskykyä
Ladattavat hybridit jakavat mielipiteitä. Volkswagen Tiguan heittää kehiin oman 150-kilowattisen (204 hv) juhlaversionsa, joka painottaa taloudellisuutta, ja jää hieman esimerkiksi dieselversion tahdista. Paukut riittävät perusajoihin ihan ok, mutta eivät enempään.
Vaikka mennyt vuosi oli uusien autojen kaupalle monin tavoin hyvin nihkeä, on alkaneessa vuodessa jo paljon enemmän positiivisia pilkahduksia. Myynnillisesti aallonpohja lienee jo nähty, ja on syitä pieniin juhliin muitakin: esimerkiksi Volkswagen viettää parhaillaan 75-vuotispippaloitaan Suomessa. Niin kauan on siitä, kun Kuplaa alettiin virallisesti tuoda maahamme.
Volkkarilla pitkää taivalta juhlistetaan muun muassa tarjoamalla uusista autoista erityisiä 75-vuotisjuhlamalleja. Yksi niistä on Tiguan, jonka lataushybridiin on tarjolla erityisesti Suomeen varusteltu juhlamalli. Siinä on vakiona muun muassa vetokoukku sekä ErgoActive-istuin kuljettajalle, alustansäätöjärjestelmä DCC Pro, avaimeton käynti, sähkökäyttöinen takakansi, peruutuskamera sekä pysäköintiavustin Park Assist Pro.
Lisähöysteistä huolimatta mallin hinta on saatu painettua käytännössä samalle tasolle kuin Tiguan-lataushybridin perusauto. Tämähän oli tietenkin otettava ajoon.


Tiguan oli viime vuonna (TL 6/24) laajassa koeajossamme dieselversiona. Tiguanin plugariversio edustaa puolestaan Volkswagen-yhtymässä laajalti käytettävää tekniikkaa, joka löytyy samana esimerkiksi uudesta Skoda Superb-farkusta (TL 10/24), Cupra Formentorista (TL 1/25) tai edellisen sivun Golfista. 19,7 kWh:n ajoakulla WLTP-toimintamatkaa sähköllä järjestyy 119 kilometriä. Kuulaan napakan alkutalven pikkupakkasissa sähköajon maksimipituudeksi muodostui useimmiten noin 90-100 km, mikä on sekin varsin hyvä tulos tämän kokoluokan autolle. Plussaksi voi lukea myös niin 40 kW:n pikalatauksen kuin 11 kW:n peruslataustehonkin.
Juhlamallin vetokoukkukaan ei tule turhan pantiksi, sillä suurimmat vetomassat ovat 750 ja 1 800 kiloa.
Auton kokonaiskulutus riippuu tietenkin eniten siitä, millainen on oma ajosuorite. Kun pääsimme kylmissä keleissä ajamaan lähinnä sähköllä, kului sitä keskimäärin 23,5 kWh sadalla ja bensiiniä matkalla tasan yksi litra. Keskinopeutemme oli koeajojaksolla 50 km/h. Koeajoyksilön pitkän ajan keskikulutukset olivat 8,7 kWh ja 4,6 litraa sadalla, kun keskinopeus oli ollut 54 km/h. Se osoittaa, että plugari-Tiguanin kulutus ei pomppaa taivaisiin, vaikka ajoakusta sähkö loppuisikin. Tämä on hyvä pitää mielessä, kun puntaroi omien ajojen kokonaiskuvaa.


Plussaa
- Hyvä varustelu
- Pitkä sähköajo
Miinusta
- Niukentunut tavaratila
- Neliveto puuttuu


Volkswagen Tiguan Elegance 75-v. Juhlamalli eHybrid
- Moottori R4, bensiini, lataushybridi
- Iskutilavuus 1 498 cm3
- Teho/vääntö 150 kW / 350 Nm Voimansiirto Etuveto, automaatti
- 0−100 km/h 8,2 s
- Huippunopeus 210 km/h
- Yhd. EU-kulutus 0,4 l/100 km
- CO2-päästöt 10 g/km
- Mitat Pituus 4 539 mm, leveys 1 842 mm, korkeus 1 658 mm, akseliväli 2 679 mm, tavaratila 490 l
- Omamassa 1 867 kg
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 46 988 €, Mallisto alkaen 41 182 €
Kenelle?
Kokonaistaloudellista perheplugaria tarvitsevalle Tiguan on varma valinta, jonka juhlamalli houkuttaa etenkin hyvällä varustelullaan.
