
Volkswagen Passat eHybrid – Jos haluaa ajaa pitkälle ilman jatkuvaa lataamista ja tankkaamista, niin tämä Passat on ihan ykköslähdön auto
Volkswagen Passat eHybrid on juuri niin mukava ja vakaa ajettava kuin ikinä vaan voi toivoa. Passatissa on sitä kuuluisaa ison auton tuntua. Täydet pisteet!
Tyypitin viime kesänä Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI:n. Taisin kehua tuon auton maasta taivaaseen – ja ihan syystä. Tuo Passat on hieno ja etevä auto. Nyt tuli ajoon Passat Variant e-Hybrid. eTSI oli kevythybridi, ja koodi e-Hybrid tarkoittaa ladattavaa hybridiä. Myönnetään nyt heti kärkeen, että seuraavassa on luvassa ihan täyttä hunajaa, eli kesällä alkanut ylistyslaulu saa tässä jatko-osan.
Kun hain Passatin ajoon, se oli luonnollisesti täyteen tankattu ja ladattu. Ajotietokoneen ruutu kertoi, että sähköistä toimintamatkaa olisi tarjolla 100 kilometriä, ja bensiinillä pääsisi siihen päälle vielä 800 kilometriä. Nämä ovat komeita ja erittäin rauhoittavia lukemia. Eipä tarvitse koko ajan olla miettimässä latausta tai tankkausta.
Tämän Passatin voimalinja koostuu 1,5-litraisesta bensaturbosta, ja sen apurina toimivasta sähkömoottorista. Bensakone tuottaa 177 hevosvoimaa. Järjestelmän yhteisteho on 272 hevosvoimaa, ja yhteenlaskettu vääntömomentti 400 Newtonmetriä. Näillä tehoilla tämä massaan sulautuva perheauto liikkuu kuin makuulta yllätetty jänis. Sataseen mennään 7,1 sekunnissa, ja jos laki ja asetukset sallivat, huippua voi ottaa mittariin 225 km/h. Että kyllä ehtii!


Loistavan voimalinjan lisäksi Passatista löytyy myös monia muita hienoja piirteitä. Pitkän kehulistan kärkipaikalle nostaisin sisätilat. Vain harvassa autossa onnistuu temppu, josta Passat selviää leikiten. Tarkoitan tietysti niin sanottua Larmela-koetta, jossa kaksi 190-senttistä ihmistä pakotetaan istumaan peräkanaa. Useimmissa autoissa takapenkin polvitilat loppuvat kesken, ja kuljettajan takana istuvaa matkustajaa alkaa välittömästi ahdistaa, jos kuski ei tingi omista tiloistaan. Passatissa kenenkään ei tarvitse kipuilla.
Yhtä avarat tunnelmat ovat harvassa, mutta esimerkiksi Passatin serkku Skoda Superb painii samassa sarjassa, kuten myös Volvo V90. Tavaratilaa on 510 litran verran, eli varsin asiallisesti. Tilaa voisi olla periaatteessa enemmänkin, mutta ruuman alla sijaitseva ajoakku haukkaa siitä osan.
Passatin etuistuimet ovat tyyppiä Ergo Active. Niissä on tietysti lämmitys, mutta myös jäähdytys onnistuu. Lisäksi penkkeihin on rakennettu kymmenellä alueella toimiva pneumaattinen hierontajärjestelmä.
Passatin ovien lukitusta ei tarvitse avata eikä sulkea. Hommat hoituvat itsestään, kunhan avain on kuskin taskussa. Tämä on todella kätevää, jos kummassakin kädessä roikkuu viiden kilon ostoskassi.
Ajettavuudeltaan Passat on kuninkaallisen rauhallinen ja mukava. Suuntavakaus on erinomainen, mikä ei ole ihme, sillä Passatin akseliväli hipoo kolmea metriä.


Plussaa
Hieno voimalinja
Avara matkustamo
Miinusta
Saattaa aiheuttaa riippuvuutta


Volkswagen Passat Variant R-Line 1.5 TSI eHybrid
- Moottori R4, bensiini, turbo+sähköm.
- Iskutilavuus 1 498 cm3
- YhteisTeho 200 kW (272 hv) yhteisvääntö 400 Nm Voimansiirto Etuveto, 6-v. automaatti
- 0−100 km/h 7,1 s
- Huippunopeus 225 km/h
- Yhd. EU-kulutus 0,4 l/100 km
- CO2-päästöt 10 g/km
- Mitat Pituus 4 917 mm, leveys 1 849 mm, korkeus 1 521 mm, akseliväli 2 839 mm, tavaratila 510 l
- Omamassa 1 858 kg
- Koeajettu auto vakiovarustein: 56 120 €
- Mallisto alkaen: 44 806 €
Kenelle?
Tämä mainio lataushybridi sopii kaikille niille henkilöille, jotka viihtyvät tien päällä, ja tarvitsevat paljon tilaa ympärilleen.
