
Volkswagen Passat 2016 – Diesel ja neliveto 253 000 km kokemuksella ja kohtuuhintaan – Koeajossa paljastuu useita vahvuuksia
Kulkee kovaa, mutta menee vähällä. Mikä se on? Tietysti Volkswagen Passat TDI. Tämä sopivasti ajettu ja vielä vetreä Passat on erinomainen perheauto. Sopii myös pitkää siivua vetäville reppureille.
Paljonko mittarissa pitää olla kilometrejä, että autoa voidaan sanoa paljon ajetuksi? Kaverillani on Honda CR-V, jolla on ajettu peräti 370 000 kilometriä. Tuo autoyksilö on kyllä erittäin paljon ajettu.
Nyt käsillä olevan Passatin mittarissa on 253 000 kilometriä. Sanoisin, että tämäkin auto on niin sanotusti paljon ajettu. Ystävien ja kylänmiesten tietotoimiston mukaan paljon ajetun auton raja menee 200 000 kilometrin kohdalla. Eli kun mittarilukema alkaa kakkosella, auto vääjäämättä kuuluu tähän jo vähän reilummin maantietä ja elämää nähneiden kategoriaan.
Ajomäärä ja hinta kulkevat useimmiten käsi kädessä. Niin tälläkin kertaa. Passatistamme pyydettiin viime heinäkuussa 13 900 euroa, mikä on mielestämme kohtuullinen summa. On autolla toki ikääkin, sillä se on vuosimallia 2016. Passat on uinut tänne jostain ulkomailta, sillä se on ensirekisteröity Suomen kilpiin vuonna 2022. Tässä ei ole mitään epäilyttävää, sillä käytettyjä autoja tuodaan nykyään meille paljon esimerkiksi Ruotsista, koska euron ja kruunun vaihtosuhde on euroilla maksavalle erittäin houkutteleva.


Passat oli reippaasta ajomäärästään huolimatta varsin siistissä kunnossa. Koska kyseessä oli R-Line-versio, auto näytti varsin räyhäkkäältä. Varusteita oli niin paljon, että totesimme, että tämä yksilö oli lähes kymmenen vuotta sitten ollut varsinainen runsaudensarvi. Mainittakoon nyt vaikkapa ilmastointi, vetokoukku, verhoilu, peruutuskamera, ja pysäköintitutkat edessä ja takana.
Mallimerkintä R-Line viittaa vähän tavallista kovempiin kulkuhaluihin, ja tämä Passat ei todellakaan ole mikään hissukka. Kaksilitraisesta TDI-koneesta irtoaa tehoa 190 hevosvoimaa, ja vääntöä on tarjolla peräti 400 newtonmetriä. Joidenkin mielestä dieselit pitäisi kieltää, koska ne tuottavat aivan liikaa hiukkaspäästöjä. Toisaalta dieselit ovat aivan lyömättömän taloudellisia. Tämän Passatin yhdistetyn ajon normikulutus on vain 5,1 l/100 km. Maantiellä on helppo päästä nelosella alkaviin lukemiin. Vastaavan tehoisella, nelivetoisella bensa-autolla tällaisesta suorituksesta on turha haaveilla.
Ajettavuudeltaan Passat on tyypillinen Volkswagen – jämäkkä, mutta mukava. Ärrä on kuin kotonaan pitkillä maantietaipaleilla, sillä auton suuntavakaus on erinomainen. Talvella ei tarvitse sen kummemmin jännittää, sillä neliveto tarjoaa aina kunnon pidon.
Pitkittäin vai poikittain?
Passat on eittämättä yksi Volkswagen-malliston kiintotähdistä. Ensimmäinen Passat valmistui jo vuonna 1973, eli vuotta ennen Golfia, joka lienee Kuplan ohella maailman tunnetuin Volkswagen.
Ensimmäisessä Passatissa oli pitkittäismoottori. Sama rakenne oli käytössä myös 1980 esitellyssä toisen sukupolven mallissa. Vuonna 1988 siirryttiin poikittaismoottoriin, joka oli tilankäytön näkökulmasta pitkittäismoottoria selvästi etevämpi ratkaisu. Kolmannen sukupolven Passatin keulailme herätti kummastusta. Autossa kun oli normaalin säleikön sijasta tylyn näköinen umpikeula. Tehtaallakin taidettiin pian tajuta, että tämä look ei ole se myyvin ratkaisu. Vuonna 1993 autolle tehtiin kasvojenkohotus, jossa umpinaama vaihtui perinteiseen ritilään.
Vuonna 1996 esiteltiin täysin uusi, neljännen sukupolven Passat. Siinä oli jostain kumman syystä taas pitkittäismoottori.


Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 4Motion
- Vw Passat vm. 2016
- Moottori Rivi-4, diesel, turbo
- Iskutilavuus 1 968 cm3
- Teho 140 kW (190 hv)
- Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 7,9 s
- Huippunopeus 225 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,1 l/100 km
- CO2-päästöt 135 g/km
- Mitat Pituus 4 887 mm, leveys 1 832 mm, korkeus 1 516 mm.
- Omamassa 1 674 kg
- Hinta heinäkuussa 2025: 13 900 € SAKA, Tuusula
Kenelle?
Tämä sopivasti ajettu ja vielä vetreä Passat on erinomainen perheauto. Sopii myös pitkää siivua vetäville reppureille.
