Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Kympin oppilas: Volkswagen Passat yllättää jättimäisellä tavaratilalla ja taloudellisuudella – 1200 kilometriä yhdellä tankkauksella

Matkustamo kuin limusiinissa, tavaratila kuin pikkupakussa ja toimintamatkaa 1 200 kilometriä. Lähdetäänkö reissuun? Koeajossa Volkswagen Passat Variant Elegance Business 1.5 eTSI.

4.7.2024 Tuulilasi

Eikös se Volkswagen Passat ole vähän sellainen tylsä pappa-auto? Jos haluaa liikkua trendin harjalla, nyt pitää olla alla joku crossover tai katumaasturi, ja mielellään ladattavana hybridinä – tai oikeastaan ihan täyssähköisenä.

Asia ei ole kuitenkaan näin yksinkertainen. Totuus paljastuu nopeasti, kun pääsee tututustumaan lähemmin uuteen Passatiin. Saimme ajoon farkkuversion, joka onkin ainoa tarjolla oleva korimalli. Kun sivuprofiilia katsoo, on pakko kiinnittää huomiota takaoveen. Se on todella pitkä.

Ergonomiset erikoisistuimet ovat todella mukavat. Niitä voi myös jäähdyttää.
Takana on ihan Stubb-tason tilat.

Heti kärkeen on ihan välttämätöntä tehdä normin mukainen Larmela-koe. Se on hyvin yksinkertainen proseduuri: 190-senttinen Larmela säätää kuskinistuimen itselleen sopivaksi, nousee autosta ja kapuaa saman tien takapenkille – ikään kuin itsensä taakse. Ai että on muuten hyvät tilat! Vain harvassa autossa kaksi 190-senttistä matkaa peräkanaa näin väljästi. Jos kaiken maailman Ässä-Mersut jätetään pois laskuista, mieleen tulee oikeastaan vain kaksi vastaavaan suoritukseen pystyvää autoa: Skoda Superb ja Volvo V90.

Matkustamon mahtavaan avaruuteen on ihan yksinkertainen selitys: Passat on lähes viisimetrinen, ja sen akseliväli hipoo kolmea metriä. Kun tiloilla mässäily on saatu käyntiin, niin jatketaanpa samalla linjalla: tavaratila auki! Ison luukun takaa paljastuu pitkä, syvä ja leveä ruuma. Vilkaisu Passatin teknisiin tietoihin kertoo, että ruuman vetoisuus on lähes 700 litraa, joka on mahtava lukema. Olennaista on se, että tavaratila on syvä. Tämä johtuu siitä, että ajamamme Passat oli starttigeneraattorilla varustettu kevythybridi. Voimalinjassa ei ole mukana iso akkua, joka yleensä verottaa tavaratilaa aika reippaasti.

Iso keskinäyttö hallitsee kojelautanäkymiä. Paljon moititut hipaisukytkimet toimivat aiempaa herkemmin.

Kun olen lähdössä liikenteeseen, menee sormi suuhun. Starttinappi löytyy kyllä, mutta missä ihmeessä se vaihdekeppi on? Ennen se oli keskikonsolissa, mutta nyt se on siirretty samaan paikkaan kuin Volkswagenin sähköautoissa, eli ratin taakse oikealle. Toiminnotkin ovat hyvin samantapaisia kuin sähkäreissä. Vasemmalla sijaitsevasta viiksestä hoidetaan sekä vilkut että pyyhkimiset.

Mitäs laitetaan kyytiin? Tavaratila on niin massiivinen, että sinne mahtuu heittämällä melkein mitä vaan.

Kenellekään ei voi tulla yllätyksenä, että Passat on mukava ja hiljainen auto. Se on A-luokan reissukaveri, sillä auton suuntavakaus on erinomainen. Kun vedetään pitkää siivua, niin tankilla tai laturilla ei jaksaisi käydä alvariinsa. Passatilla turhiin pysähdyksiin ei ole tarvetta, sillä maltillisesti ajaen autolla pääsee jopa 1 200 kilometriä yhdellä tankkauksella. Harvat tankkausvälit ovat todellista arjen luksusta, sillä kukapa haluisi roikkua jatkuvasti letkun jatkeena sormet likaisina. Tämä ei ole ihme, sillä ajotietokoneen näytöllä vilahtelee jatkuvasti viitosella alkavia lukemia.

Vaihdekeppi, tai oikeammin vaihdevipu, löytyy nyt ratin takaa, samasta paikasta kuin sähkö-Volkkareissa.

Plussaa

  • Mahtavat tilat

  • Järkyttävän pitkä toimintamatka

Miinusta

  • Ei mitään maininnan arvoisia puutteita

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt