Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Volkswagen ID. Buzz – Retrobuumi on täällä taas

Volkswagen tarttui vanhaan hippityyliin ja yhdisti sen nykyaikaiseen sähköautoon. Maukas lopputulos on hyväntuulinen.

14.1.2023 Tuulilasi
  • Mittarilukema: 3 100 km
  • Testimatka: 950 km
  • Renkaat: Kitka
  • Mittauspäivä: 24.11.2022
  • Sää: Pilvipoutaa
  • Lämpötila: - 2°C
  • Tien pinta: Kuiva

Historia on hyvä opettaja, kunhan siitä vain ymmärtää ottaa opikseen. Tämän on huomannut myös Volkswagen, jonka viimeiseen kymmeneen vuoteen on mahtunut paljon haasteita ja kriisejä – osa sattuman sanelemina, osa ihan itse aiheutettuina. Tärkeintä muutoksessa on ollut se, että tehdyistä virheistä on otettu aidosti opiksi, ja käännetty kehityksen suuntaa kestävämmälle kurssille. 2020-luvun Euroopassa se tarkoittaa erityisesti akkusähköautoja ja digitalisointia.

Samaan aikaan Volkswagenilla on lisäksi ymmärretty, että auton käyttäjiä kannattaa kuunnella. Autoilun historia on täynnä opetuksia siitä, kuinka vanha hyväksi havaittu resepti myy, kunhan se tarjoillaan houkuttelevassa paketissa. Näihin perusteisiin tukeutuu Volkswagenin erittäin myönteisen vastaanoton saanut, retroileva sähkötila-auto ID. Buzz. Aivan hiljattain Suomeenkin saatu ID. Buzz on auto, joka herättää useimpien silmissä ihailevia katseita, ihan vain ulkomuotonsa ansiosta.

Volkswagen ID. buzz 150 kW Pro Business 77 kWh etupenkki
Koeajoautossa oli lisävarusteiset Comfort Premium -etuistuimet, joilla kelpaa matkustaa. Lisähintaa paketilla onkin sitten yli 3 500 euroa.
Volkswagen ID. buzz 150 kW Pro Business 77 kWh takapenkki
Takana on hyvin tilaa vaikka kolmelle aikuiselle. Toinen istuinrivi liikkuu pituussuunnassa. Etuistuinten selkänojista esiin taittuvat pöytätasot ovat muoviset rimpulat.

ID. Buzz ammentaa karismansa 1950- ja 1960-luvun T1-pikkubussista, joka muodostui hippikulttuurissa suosituksi seikkailulaitteeksi etenkin Yhdysvalloissa. Asiaan kuului, että vaatimaton mutta sympaattinen T1 maalattiin itse yksilöllisiä arvoja vastaamaan mahdollisimman huomiota herättävästi. Räiskyvät värit ja ennakkoluulottomuus olivat sallittuja. Samaan erottuvuuteen nojaa uuden ajan hippibussi ID. Buzz, joka varsinkin kaksivärisenä luo ympärilleen nykyajan positiivista pöhinää.

Mittasuhteet ja pehmeälinjainen muotoilu tekevät ID. Buzzista huomiota herättävän, ja suunnittelijat ovatkin onnistuneet luomaan lähes suoran linkin ikoniseen klassikkoautoon. Volkswagenin muotoilujohtaja Jozef Kabaňin mukaan ID. Buzz tuo mukanaan ”hellyttävää charmia ja yhteenkuuluvuuden tunnetta”. Ja vaikka lähtökohta olikin haastava esimerkiksi T1:n käytännössä kokonaan puuttuvan etuylityksen vuoksi, otettiin suunnittelussa huomioon nykypäivän turvallisuusvaatimukset. Niinpä lopputuloksena on auto, jossa on erittäin lyhyet etu- ja takaylitykset, aivan kuten esikuvassakin. Kaiken kaikkiaan aiheen retrolähestyminen näyttäisi kannattaneen, sillä ID. Buzz on seitsemän finalistin listalla Vuoden Autoksi Euroopassa vuonna 2023.

Tekniikan osalta ID. Buzz ei tarjoa mitään erityisen uutta. Auto perustuu samaan MEB-perusrakenteeseen, johon 30 prosenttia kaikista Volkswagen-konsernin täyssähköautoista tällä hetkellä perustuu. Niinpä auton rakennuspalikat ovatkin monilta osin jo ennestään tuttuja: taka-akselille sijoitettu sähkömoottori tuottaa tutut 150 kW (204 hevosvoimaa menneessä hippimaailmassa) ja ajoakuston nettokapasiteetti on 77 kWh (82 kWh brutto). Ajoakustossa on 12 moduulia, joissa kussakin on 24 pussikennoa. Volkswagen tarjoaa lyhyehköstä perustakuusta poiketen ajoakulle takuun joko kahdeksaan vuoteen tai 160 000 kilometriin saakka (vähintään 70 prosenttia akun alkuperäisestä kapasiteetista).

Poimintoja varusteista

Vakiovarusteet:

  • Takaveto
  • Liikuteltava keskikonsoli
  • Tasanopeuden säädin (adaptiivinen)
  • LED-sisätilan valaistus
  • Langaton CarPlay, App-Connect
  • 12V-pistoke
  • LED-ajo- ja takavalot
  • 19" aluvanteet
  • Peruutuskamera

Lisävarusteet:

  • Liukuovien sähkökäyttö
  • 12" kosketusnäyttö
  • Istuinpaketti Comfort

Pituudeltaan 4,7-metrinen ID. Buzz on suhteellisen leveä ja korkea, ja akselivälikin lähentelee kolmea metriä. Tila-autohan tämä ensisijaisesti on, ja se myös tuntuu tilantarjonnassa niin matkustamossa kuin tavaratilassakin. Auto saapui ensin viisipaikkaisena versiona, jossa etuistuimet ovat erilliset ja varustettu käsinojin. Myöhemmin saataville tulevat myös kuusi- ja seitsenpaikkaiset versiot pidemmälle akselivälille toteutettuna. ID. Buzz:issa on aina molemmin puolin koria liukuovet, jotka saa lisävarusteena sähkötoimisiksi, kuten koeajoyksilössä. Liukuovien sähkötoiminta on sujuvaa.

Sisätilat ovat korostetun avarat ja loungemaiset. Käynti autoon ei ole aivan niin helppoa kuin saattaisi olettaa, sillä etuistuimille noustaan ja kattolinja tulee pidemmillä henkilöillä yllättävän nopeasti vastaan, joten sisälle mentäessä joutuu hieman kumartelemaan. Mutta kun kuljettajan paikalle on päässyt, ovat ergonomiset seikat kuitenkin hyvällä tolalla. Ohjauspyörä säätyy laajasti ja autosta on kohtalaisen esteetön näkyvyys ulos. Lisävarusteiset etuistuimet antavat hyvän tuen. Eturivillä on käytettävissä runsaasti erilaisia säilytystiloja, ja muun muassa liikuteltava keskikonsoli on kätevä käyttää. Etuovien taskuihin mahtuu isompikin juomapullo ja usb-c -latausportteja on useampi, niin kojelaudan alaosassa kuin oikeassa etuovessakin.

Toinen istuinrivi on avara kaikkiin suuntiin. Takaistuin liikkuu tarvittaessa pituussuunnassa. Kaikkiaan sisätilat tarjoavat huomattavan runsaasti tilaa niin edessä kuin takanakin, joten viisi aikuista ihmistä matkustaa ID. Buzzissa väljästi. Takaistuimen selkänoja voidaan taittaa alas 40:60-suhteessa, ja kun toisen rivin istuimet on taitettu alas, tavaratila kasvaa peräti 2,2 kuution kokoiseksi. Kaiken kaikkiaan Volkswagen ID. Buzz on tilojen suhteen varsin onnistunut uutuus, jossa sähköauto-arkkitehtuurin tuomat edut on hyödynnetty erinomaisesti.

Volkswagen ID. buzz 150 kW Pro Business 77 kWh ohjaamo
Tervetuloa loungeen! Ohjauspyörän säädöt ovat mukavan laajat, ja useimmat perustoiminnot helposti hallittavissa. Kosketusnäyttö on tablettityyppinen, ja Volkswagen on saanut hiottua käyttöliittymää hieman paremmin toimivaksi. Liikuteltava keskikonsoli on kätevän monitoiminen. Mukiteline kahdella poterolla avautuu sen edessä kojelaudasta.
Volkswagen ID. buzz 150 kW Pro Business 77 kWh tavaratila
Tavaratila on jo perusmuodossaan julmetun suuri. Kuvan erillisrakenteet ovat lisävaruste, jonka avulla lattiatasosta muodostuu laajennuksessa täysin tasainen. Välipohjan alle mahtuu muuta tavaraa omissa laatikoissaan. Kätevää, tai sitten ei.

Tilojen yhteydessä on hyvä mainita myös ID. Buzzin Cargo-versio, joka on jo ehditty palkita vuoden 2023 Vuoden Pakettiautona Euroopassa. Tämä sähköpaku on vakiovarusteisena kolmipaikkainen: edessä on erillinen kuljettajan istuin ja kahden istuttava istuin. Lisävarusteena saatavilla on myös kaksi istuinpaikkaa, kahdella erillisellä etuistuimella. Väliseinän voi valita joko umpinaisena tai ikkunalla varustettuna. ID. Buzz Cargon kokonaispaino on 3 000 kg ja sallittu maksimikuorma siten 650 kiloa. Vakiovarusteisessa ID. Buzz Cargossa on liukuovi matkustajan puolella, lisävarusteena liukuovi on mahdollista saada myös kuljettajan puolelle. Pakettiautoversion palkitseminen lupaa hyvää myös perusauton eurooppalaiselle kilpailumenestykselle, vaikka kauppa ei välttämättä erityisen hyvin jatkossa kävisikään. Kunnia kun ei aina kulje käsi kädessä kaupallisen menestyksen kanssa.

Perustaltaan ID. Buzz on lähtökohtaisesti takavetoinen, kuten muissakin ID-malleissa on aiemmin jo nähty. Tapojensa mukaisesti Volkswagen tuo ID. Buzzista markkinoille myöhemmin myös tehokkaamman nelivetoversion sekä suorituskykyisen GTX:n. Koeajon lähtötason takavetoisen ID. Buzzin suorituskyky jää näillä voimin hieman alakuloiseksi, koska auto painaa noin 2,5 tonnia. Se on tietenkin paljon massaa, mutta valtaosa siitä selittyy auton fyysisellä koolla sekä suurehkolla ajoakustolla. Auton olemus on toki sellainen, ettei sitä kukaan todellisuudessa kovin urheilulliseksi helposti mielläkään.

Nopeutta haetaan nykyisin sen sijaan latausasemilla, ja ID. Buzzin maksimilataustehoksi ilmoitetaan suurtehoasemalla 170 kW. Koeajotestissä saavutimme 250 kW:n asemalla tosin vain 72 kW:n lataustehon, koska auto rajoitti itse tehoa. Kaikkien sähköautojen todellinen lataustehohan riippuu aina monesta tekijästä, muun muassa akuston varaustilasta. Tosin saavuttamallamme tehollakin akku täyttyi puolen tunnin lounastauon aikana ihan mukavasti. Kotona tai julkisella peruslatausasemalla onnistuu 11 kW:n teholla lataaminen, eli tavanomainen yön yli lataus kotona on toimivaa arkea.

Faktat

  • Mallin perushinta 65 530 euroa
  • Testiauton lisävarusteet Kaksiväri Candy White-Pomelo Yellow (1 880 €)
  • Istuinpaketti Comfort Premium (3 510 €)
  • Styling-paketti (1 850 €)
  • Open & Close Plus -paketti (1 110 €)
  • Kevytmetallivanteet 21” (1 060 €)
  • Sähkötoiminen vetokoukku (1 030 €)
  • Infotainment Plus -paketti (140 €)
  • Testiauton hinta 76 710 euroa
  • Takuu 2 vuotta
  • Maalitakuu 3 vuotta
  • Koritakuu 12 vuotta
  • Maahantuoja K Auto Oy
  • Valmistaja Volkswagen
  • Valmistuspaikka Hannover, Saksa

ID. Buzzin koeajojakso osui alkutalven sohjoon ja pikkupakkasille. Autolle on mitattu WLTP-normitettua toimintamatkaa 424 kilometriä, mutta kuten tiedetään, pakkanen, lumi ja talvirenkaiden käyttö lisäävät auton energiankulutusta, jolloin myös toimintamatka lyhenee. ID. Buzz kulutti tavanomaisessa seka-ajossa 25–30 kWh sadalla, ja keskikulutukseksi muodostui reipastahtisessa matka-ajossa peräti 29,3 kWh / 100 km, kun keskinopeus oli 82 km/h. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomen talvessa maksimitoimintamatkaksi yhdellä latauksella jää hieman alle 300 kilometriä – kohtuullisen hyvä, mutta ei toisaalta mitenkään erityisen kehuttava tulos.

Testasimme myös ID. Buzzin vetokykyä jarruttomalla perävaunulla noin 700 kilon kuormalla. Koivuhaloilla lastattu kärry kulki perässä vaivattoman tuntuisesti ja takeltelematta, eikä takavetokaan muodostunut ongelmaksi matalasta hangesta liikkeelle lähdettäessä. Tasaisessa ajossa 80 km/h vauhdissa auto kulutti tällaista taakkaa vetäessään noin 36 kWh sadalla.

ID. Buzzin perushinnasto on tätä kirjoitettaessa vielä hyvin suppea – tarjolla on vain yksi ainoa versio. Varustelussa mennään sillä ajatuksella, että perusvarustelun tulee olla kattava. Niinpä vakiovarusteisiin sisältyy monenlaisia herkkuja, kuten navigointi, 10 tuuman kosketusnäyttö, langaton älypuhelinliitäntä, led-ajo- ja takavalot, lämmitettävä monitoimiohjauspyörä, lämpö- ja äänieristetty tuulilasi, täysautomaattinen kaksialueilmastointi, avaimeton lukitus, 19 tuuman kevytmetallivanteet, sähkötoiminen takaluukku sekä liikuteltava keskikonsoli. Lisäksi mukana tulee julkisiin latauslaitteisiin sopiva Type 2 -latauskaapeli. Koeajoyksilöön oli vielä ympätty erilaisia lisävarustepaketteja yli kymppitonnilla, joten alla oli varsin kattavasti varustettu – ja samalla tietenkin aika hinnakas – auto.

Volkswagen ID. buzz 150 kW Pro Business 77 kWh ratti
Ohjauspyörältä löytyvät tutut liukusäätimet, jotka ovat saaneet sen verran paljon kritiikkiä osakseen, että niistä luopumisesta on jo tehty päätös.
Volkswagen ID. buzz 150 kW Pro Business 77 kWh oven keltainen sisäpuoli
Ovipaneeleissa leikitellään väreillä. Ovikoteloon mahtuu jopa 1,5 litran juomapullo.
Volkswagen ID. buzz 150 kW Pro Business 77 kWh takapenkki ja takaluukku
Kun toisen penkkirivin selkänojat taitetaan alas, saadaan tavaratilaa huimat 2 205 litraa. Ihan heti ei tule mieleen samankokoista tavaratilaa sähköautomarkkinoilta – ainakaan tässä hintaluokassa.

Ajotiloja ID. Buzzissa on neljä: eco, comfort, sport ja individual. Kovin suuria keskinäisiä eroja ajotilat eivät tarjoa, mutta esimerkiksi eco-tilassa saavuttaa hieman pidemmän toimintamatkan. Itse ajaminen on leppoisan vaivatonta, ja auton käsittely on kaupungissakin yllättävän helppoa pienehkön kääntöympyrän (11 metriä) ansiosta. Ison auton ulkomitat pitää tietenkin huomioida. Jousituksessa on haettu onnistuneesti järkevää kompromissia, eikä ID. Buzz nitise huonommallakaan tiellä ikävästi. Myöskään epämiellyttävää nyökkimistä ei esiinny. Matka-ajossa matkustamo pysyy miellyttävän hiljaisena.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat vahvasti tätä päivää. ID. Buzzissa on vakiona Travel Assist -järjestelmä parviäly-toiminnoin, mukautuva tasanopeudensäädin, hätäjarrutustoiminto jalankulkija- ja pyöräilijätunnistuksin, liikennemerkkien tunnistus, kaistanvaihtoavustin, ympäristön tarkkailujärjestelmä, peruutuskamera ja pysäköintiavustin.

Turvallisuusvarusteista tasanopeudensäädin toimii muutoin asiallisesti, mutta ennakointiominaisuus ontuu pahasti, hidastaen nopeutta aina välillä olemattomien risteysten tai nopeusrajoitusten vuoksi. Onneksi ominaisuuden voi kytkeä pois päältä.

ID. Buzz on auto, joka herättää useimpien silmissä ihailevia katseita.

Volkswagen ID. buzz 150 kW Pro Business 77 kWh tietoja
Volkswagen ID. buzz 150 kW Pro Business 77 kWh
Kommentti: "Tervetuloa takaisin, retrobuumi! Sähköautojen uudet perusrakenteet mahdollistavat ID. Buzzin kaltaiset uutuudet, jotka ammentavat vanhoista klassikoista. Volkkarille pisteet rohkeudesta! Onko tässä tila-autojen uuden tulemisen ensiaskel? Se jää nähtäväksi."

Volkswagen ID. buzz 150 kW Pro Business 77 kWh

  • Moottori Sähkömoottori
  • Teho/vääntö 150 kW (204 hv) / 310 Nm
  • Voimansiirto Automaatti, takaveto
  • 0−100 km/h 10,2 s
  • Huippunopeus 145 km/h
  • Akkukapasiteetti 77 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW (3-vaihe) / 170 kW
  • Yhd. EU-kulutus 21,7 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka 424 km
  • CO2-päästöt 0 g/km
  • Mitat Pituus 4 712 mm, leveys 1 985 mm, korkeus 1 891 mm, akseliväli 2 989 mm, tavaratila 1 121 - 2 205 l,
  • Omamassa 2 459 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 65 530€, Mallisto alkaen: 65 530 €

Kenelle?

Paljon tilaa tarvitsevalle ja sähköautoa harkitsevalle perheelle ID. Buzz on varmasti harkitsemisen arvoinen uutuus, sillä auton hinta ei kokoluokka huomioon ottaen nouse aivan taivaisiin.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt