Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Volkswagen ID.4 GTX 4Motion 250kW – Ihmeiden aika ei ole ohi – Tämän Volkswagenin hinta ei ole noussut vaan laskenut

Tässä sähköautossa jokseenkin kaikki on kohdillaan, ja nyt entistä houkuttelevampaan hintaan. Miksi ostaisit kiinalaista, jos voit tukea Euroopan omaa autoteollisuutta?

15.4.2025 Tuulilasi

Otetaanpa ensin löysät pois, kuten klassinen sanonta kuuluu. Fakta kun on se, että Tämä ID.4 ja toinen hiljattain ajamamme Ford Explorer ovat käytännössä yksi ja sama auto. Jos halutaan olla tarkkoja, niin todettakoon, että juuri tämä Volkswagen on se alkuperäinen malli, jonka pohjalta Ford on jalostanut oman Explorerinsa.

Kilpailu sähköautojen maailmassa on tunnetusti kovaa, ja Volkswagen on nyt lähtenyt taisteluun markkinaosuuksista, sillä GTX:n hinta on pudonnut jopa 11 500 euroa – vähän laskentavasta riippuen. Malliston hinnat alkavat nyt 57 590 eurosta.

Olennaista on se, että vaikka hintoja on laskettu, niin samalla näiden autojen varustelu on parantunut. Nyt hintaan sisältyy Top Sport Interior Plus -paketti, johon kuuluvat sähkösäätöiset urheiluistuimet etupenkkiläisille. Infotainment Plus -paketti sisältää tuulilasiin heijastuvan HUD-näytön ja Harman Kardon äänentoistojärjestelmän. Vakiona on myös akuston esilämmitystoiminto, jota käyttämällä lataaminen tapahtuu aina nopeasti ulkoilman lämpötilasta riippumatta. Pikalaturilla päästään 10 prosentin varaustasolta 80 prosentin latinkiin optimitapauksessa 28 minuutissa. GTX:n kanssa ei onneksi tarvitse olla jatkuvissa kaapelisulkeisissa, sillä WLTP-normin mukainen toimintamatka on peräti 511 kilometriä. Tämä on talvioloissa tietenkin vain teoriaa, mutta reilusti yli 400 kilometriä tällä autolla nollakeleilläkin pääsee.

Volkswagen ID.4 GTX:n ohjaamonäkymät ovat tyypillistä Volkswagen-arkkitehtuuria. Ei valittamista.
Ohjaamonäkymät ovat tyypillistä Volkswagen-arkkitehtuuria. Ei valittamista.
Volkswagen ID.4 GTX:n hipaisuin toimiva keskinäyttö on toimintoja tulvillaan. Vaatii pientä paneutumista, vaikka onkin kohtalaisen looginen.
Hipaisuin toimiva keskinäyttö on toimintoja tulvillaan. Vaatii pientä paneutumista, vaikka onkin kohtalaisen looginen.
Volkswagen ID.4 GTX:n tavaratila on kookas ja selkeän mallinen.
Tavaratila on kookas ja selkeän mallinen.

Kenellekään ei voi tulla yllätyksenä, että GTX on aika painava kulkupeli. Omamassaa on kertynyt 2 261 kilon verran. Tämä ei sinänsä ole mikään mikään ongelma, sillä kahdesta sähkömoottorista irtoaa yhteensä 340 hevosvoimaa. Tällä voimalla päästään satasen vauhtiin 5,4 sekunnissa. Aika on sähäkkä, mutta sähköautojen sarjassa ei mikään ylimaallisen hyvä.

Tiloiltaan ID.4 GTX on aika avara, mutta nuo edellä mainitut urheiluistuimet verottavat kyllä selvästi takapenkkiläisten jalkatiloja. Tavaratilaa on 543 litraa, eli todella reippaasti.

Ajettavuudeltaan GTX on juuri niin tanakka kuin arvata saattaa. Jousitukseen on löydetty hyvä kompromissi. Se on sporttisen tiukka muttei ylikova. Renkaat ovat jättimäiset. Edessä koko on 235/50 R20 ja takana peräti 255/45 R20. Kun vaihdetaan suvikumeihin saattaa melua tulla lisää, sillä näin isot kesärenkaat ovat aina talvipyöriä jyrisevämmät rakenteeltaan.

Volkswagen ID.4 GTX:n kookkailla sportti-istuimilla viihtyy pidemmänkin tovin.
Kookkailla sportti-istuimilla viihtyy pidemmänkin tovin.
Volkswagen ID.4 GTX:n etuosaston muhkeat tuolit verottavat hiukan takaistuimen polvitiloja.
Etuosaston muhkeat tuolit verottavat hiukan takaistuimen polvitiloja.

Volkswagen ID.4 GTX 4Motion 250 kW

  • Moottori Kaksi sähkömoottoria
  • Teho/vääntö 250 kW(340hv)/679 Nm
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 5,4 s
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Akkukapasiteetti 77 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW/175 kW
  • Yhd. EU-kulutus 17,2 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka 511 km
  • Mitat Pituus 4 582 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 619 mm, akseliväli 2 773 mm, tavaratila 543 l
  • Omamassa 2 261 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 57 590 €, Mallisto alkaen 57 590 €

Kenelle?

Jos haluaa näyttävän, pitkälle kulkevan ja hyvin varustellun sähköauton, niin tämä GTX on ihan kärkiehdokas.

Plussaa

  • Pitkä toimintamatka

  • Neliveto

Miinusta

  • Takana voisi olla enemmän povitilaa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt