
Päivitetty Volkswagen ID.3 – Pienimpään Volkswagenin sähköautoon on nyt isketty todella tehokas moottori – Kyllä lähtee!
ID.3-sarjan huippumalli GTX Performance on kerta kaikkiaan vekkuli laite. Yli 50 000 euron hinta valitettavasti kuitenkin rajoittaa ostohaluja jonkin verran.
Tehoa on, se on pakko myöntää heti kärkeen. Volkswagen kertoo, että tässä uudessa ID.3 GTX Performance -mallissa on tehtaan tehokkain sähkömoottori, joka tuottaa peräti 326 hevosvoimaa. Ehkä mielenkiintoisempaa on se, että moottorista irtoaa peräti 545 newtonmetrin vääntömomentti. Tuo lukema on millä tahansa mittarilla arvioutuna huima. Ja kun kerran sähkömoottorista on kyse, koko latinki on käytössä heti kun vauhtipolkimeen koskee.
Käytän tilaisuuden hyväkseni, ja vänkkään vähän tästä asiasta. Polttomoottoriautoissa on tietysti se perinteinen kaasupoljin, koska räjähtävää kaasuahan siellä moottorin sylintereissä liikkuu. Ja kaasupolkimella säädellään räjähdysten intensiteettiä. Sähkömoottorissa ei mitään kaasuja liiku, joten on hiukan hassua puhua kaasupolkimesta. En tiedä mikä voisi olla se luontevin termi? Vauhtipoljin vai voimapoljin?
Sadan vuoden päästä joku muu termi kuin kaasupoljin on varmaan vakiinnuttanut paikkansa – tai sitten ei. Tämä asia on vähän samantyyppinen ikuisuuskiista kuin hevosvoimien ja kilowattien välinen taisto. Hevosvoimista puhutaan aina vaan, koska niitä on enemmän kuin kilowatteja. Kaikki on markkinointia, ja kyllähän isompi numero vetää aina paremmin – eikö niin?



Kevyttä ja tehokasta sähköautoa ei ole vielä keksitty, koska akkujen teho on suoraan verrannollinen niiden painoon. Tämän GTX:n akuston kapasiteetti on 79 kWh. Auto painaa kaksi tonnia. Tuo on sähköautojen sarjassa ihan kohtuullinen lukema, mutta onhan ID.3 toisaalta aika pieni auto, vain vähän yli nelimetrinen. Tietyllä tapaa voisi puhua sähkö-Golfista, ja tässä tapauksessa luonteva vertailukohta voisi olla GTI tai jopa Golf R. GTI on etuvetoinen, R raapii joka nurkasta, mutta ID.3 on takavetoinen.
Tämä on sinänsä hauskaa, sillä klassisen teorian mukaan ohjaavien ja vetävien pyörien ei pitäisi sijaita samalla akselilla. GTX:n ohjaus on mukavan herkkä jopa talvirenkailla. Etupyörät kääntyvät poikkeuksellisen jyrkkään kulmaan, joten GTX tuntuu pikkupyörityksessä erittäin näppärältä.
Valmistaja kertoo, että GTX Performance kiihtyy satasen vauhtiin 5,7 sekunnissa. Kun monoa antaa oikein kunnolla, luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmät joutuvat työskentelemään tosissaan. Vaikka elektroniikka pitää luistot kurissa, peräpää tuntuu mukavan eläväiseltä ainakin lumipinnalla.


Volkswagen ID.3 GTX Performance
- Moottori Sähkömoottori
- Teho/vääntö 240 kW (326 hv) / 545 Nm Voimansiirto Automaatti
- 0−100 km/h 5,7 s
- Huippunopeus 200 km/h
- Akkukapasiteetti 79 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/185 kW
- Yhd. EU-kulutus 15,0 kWh/100 km
- WlTP-toimintamatka 588 km
- Mitat Pituus 4 264 mm, leveys 1 809 mm, korkeus 1 564 mm, akseliväli 2 770 mm, tavaratila 385 l
- Omamassa 2 000 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 52 370 €, Mallisto alkaen 35 990 €
Kenelle?
Tämä GTX Performance sopii sellaiselle käyttäjälle, joka ei kaipaa suuria tiloja, mutta tykkää vauhdin hurmasta.
Plussaa
Katapulttimainen kiihtyvyys
Reipas toimintamatka
Miinusta
Ahdas takaistuin
Pieni tavaratila
